Praha - Festival Fresh Film Fest, který se od středy do neděle bude odehrávat na osmi pražských místech, slaví desáté narozeniny.
Už dávno to není jen festival studentské tvorby, ale je to dramaturgicky pečlivě vystavěná přehlídka, která se soustředí na to nejzajímavější a nejprogresivnější ze současné filmové tvorby. Stojí za to se jejím programem prokousat, protože nabízí filmy, které třeba šířeji rozkročené festivaly typu Karlových Varů nebo Febiofestu pomíjejí.
Fanatici Alana Clarka
Průřezovým tématem letošního ročníku je fanatismus ve všech jeho podobách. Zcela jistě naplňuje mantinely tohoto pojmu tvorba britského politického filmaře Alana Clarka. Je to autor, který pracoval hlavně pro televizi, takže i proto je dnes lehce pozapomenutý.
Patří nicméně mezi průkopníky drásavého sociálního realismu, který bez jakéhokoli moralizování poukazoval na společenské problémy. Jeho zájem se například soustředil na řádění fotbalových fanoušků (Firma), extremistického terorismu (Kontakt), život mladých ve věznicích (Spodina) nebo v komunitách radikálních skinheads (Made in Britain). V posledním jmenovaném filmu exceloval jako jednadvacetiletý debutant Tim Roth.
Fanatismus má v očích organizátorů nejrůznější podoby. Odráží se ve víře bigotních letničních evangelíků, jejichž metody výcviku a indoktrinace mapuje populární americký dokument Jesus Camp.
Pozitivnější konotace může mít tenhle pojem, když ho vztáhneme na aktéry snímku Google a Světový mozek. Španělský film režiséra Bena Lewise se zabývá megalomanským projektem internetového giganta, který chtěl naskenováním milionů knih vytvořit globální knihovnu.
Freaci a debutanti
Festival připomíná i klasická díla světového filmu s freakovskými hrdiny: Coppolovu Apokalypsu, Herzogovo Fitzcaraldo nebo americké skinheadské drama s Edwardem Nortonem Kult hákového kříže.
Kdo si loni nenechal ujít první tři díly britské černohumorné televizní série Černé zrcadlo, určitě nebude váhat a v sobotu večer si udělá čas na druhou sezonu satirického počinu humoristy a novináře Charlieho Brookera. Jednotlivé díly střídají žánry i nálady, ale spojuje je zájem o symptomy naší doby, ať už jde o manipulaci médií nebo závislost na sociálních sítích.
Uvést své filmy přijedou všichni režiséři soutěžní sekce Fresh Generation, která představuje nové naděje světového filmu. Z žánrově pestré kolekce filmů debutantů a autorů druhých filmů zaujmou dva filmy o pošahaných rodinách.
Nizozemský film Michiela ten Horna Ztráta panenství Evy van Endové prý připomíná cynické černé komedie Toda Solondze. Vynalézavý německý snímek Ramona Zürchnera Divná kočička se zase inspiroval poetikou Jacquese Tatiho. Dva další snímky ze soutěže zachycují životní pocity floutkovské mladé generace.
Ve snímku Lvi zachycuje Jazmín Lópezová putování party přátel po lese, zatímco Thierry de Peretti zavedl své teenagery ve filmu Apači do prázdné luxusní vily.
Roboti a viry
V sekci Bright Future se představí snímky, jež sice natočili začínající tvůrci, ale jejich filmy se už úspěšně promítaly na světových festivalech. Pozornost jistě vzbudí syn slavného otce Brandon Cronenberg a jeho debut s cronenbergovským názvem Antiviral. Vypráví o pracovníkovi kliniky, která prodává fanouškům viry získané od nemocných celebrit.
Ve výročních žebříčcích o nejlepší film roku se často objevoval brazilský snímek Zvuky ze sousedství o příchodu bezpečnostní agentury do poklidné středostavovské čtvrti, který jeden z uživatelů ČSFD hodnotí jako „něco mezi Bílou stuhou a filmy Lucrecie Martel".
Velmi dobré ohlasy si vysloužily u zahraničních recenzentů i zahajovací a zakončovací film festivalu. Snímek Východ natočil nadějný americký režisér Zat Batmanglij. Na scénáři se stejně jako v jeho tajuplném sci-fi debutu Sound Of My Voice podílela herečka Brit Marling. Vycházející hvězdy amerického nezávislého filmu se tentokrát pustily do žánru thrilleru a přinášejí příběh ekoteroristické organizace bojující se zlými korporacemi.
Celý festival pak zakončí komedie Edgara Wrighta Na konci světa. Po odskoku do Ameriky, kde psal scénář k Tintinovým dobrodružstvím a natočil geekovskou romanci Scott Pilgrim proti zbytku světa, se Wright vrátil do Británie. Podle názoru mnohých je příběh party kamarádů, kteří se vrací do rodného města na flám a musejí se přitom vypořádat kromě nostalgie i s mimozemskými roboty, možná dosud vůbec nejlepším Wrightovým filmem.
Vstupenky jsou v prodeji od 70 až 90 korun. K dostání je i celková akreditace za 500 korun a zlevněná za 350 korun.