MFF Karlovy Vary 2014 - Digitální svěžesti se dočkají i filmy Karla Zemana. V rámci projektu Čistíme svět fantazie projde jako první obnovou Vynález zkázy, následovat budou snímky Baron Prášil a Cesta do pravěku. Do projektu se prostřednictvím veřejné sbírky může zapojit i veřejnost.
"Chceme Zemanovy filmy představit v takové vizuální a zvukové kvalitě, v jaké je viděli diváci před více než padesáti lety," řekl ředitel Muzea Karla Zemana Jakub Matějka.
K tomu, aby Vynález zkázy mohlo vidět co nejvíce lidí, přispějí premiéry v několika zemích současně včetně světové výstavy Expo 2015, kde projekci doplní výstava v Turínském filmovém muzeu. Právě na Expu 58 v Bruselu byl snímek poprvé uveden a oceněn.
Garantem finanční stránky je Nadace české bijáky, která se od roku 2012 podílí na restaurování největších klenotů české kinematografie. "Zemanovy snímky čeká restaurování podle mezinárodně uznávaných standardů a aktuálních technologických možností v nejvyšší možné kvalitě," upřesnil předseda správní rady nadace Petr Šikoš.
Karel Zeman (1910-1989)
- Jeden z nejvýznamnějších českých režisérů, scenáristů a výtvarníků natočil řadu krátkých, středometrážních i celovečerních filmů. Byl držitelem mnoha vyznamenání, za své dílo získal řadu cen na světových festivalech.
- S jedinečnými postupy a triky, které při natáčení používal, seznamuje jeho muzeum u Karlova mostu v Praze. Zájemci si tu mohou principy některých filmových triků vyzkoušet na vlastních fotoaparátech a kamerách.
Digitální restaurování je náročný proces, film má jeho prostřednictvím získat obraz a zvuk jako v době své premiéry. Zároveň se však nesmí změnit umělecký záměr režiséra a nemají být překročeny technologické limity doby, v níž konkrétní dílo vznikalo. Nejde tedy o vydání modernější verze, ale o identické napodobení originálu, vytvořené na základě původních filmových negativů a jejich kopií.
Filmy budou restaurovány ve společnosti UPP. "Odstraňování nečistot a kazů je na celém procesu časově nejnáročnější a zabere v průměru půl roku práce," uvedl ředitel vývoje technologií UPP Ivo Marák. K tomu, aby film při obnovené premiéře vypadal tak, jak ho tvůrci vytvořili, je podle něj nutné prostudovat techniky a postupy, které byly při jeho tvorbě použity.