Dear Mr. Fincher, příště by to zase měla být pecka

Jan Bušta
13. 1. 2012 13:20
Režisér a fanoušek o nové adaptaci Stiega Larssona
Foto: Aktuálně.cz

Jako jeho velký fanoušek se o Davida Finchera bojím už od „oscarového pokusu" s Podivuhodným případem Benjamina Buttona (2008). Ale teprve unylá a standardizovaná adaptace Stiega Larssona dělá z nejtalentovanějšího hollywoodského režiséra své generace nájemného řemeslníka, který přestal hledat výzvy a dokáže do světa vypustit film pocitově i realizačně tak šedivý, že mi až připomněl rutinu normalizačních televizních inscenací z 80. let.

Přiznávám, že ten přísný odsudek obsahuje velkou osobní zaujatost. A nezastírám, že v porovnání s opravdovým středoproudým standardem (ne tím „fincherovským") jde pořád ještě o dost nadprůměrný "žánrový výkon". Ale tohle musí být osobní. Tohle je totiž „film Davida Finchera" - žánr i kvalitativní zhodnocení samo o sobě; stejně jako jím před pár desetiletími byly pro cinefily „filmy Alfreda Hitchcocka"! 

Foto: Aktuálně.cz

Kdybych tedy byl ten typ fanouška, který píše celebritám, a měl bych takový dopis napsat právě Fincherovi po zhlédnutí Mužů, kteří nenávidí ženy, zněl by nějak takhle:

Dear Mr. Fincher,

píši Vám jako věrný divák, který až donedávna vyhlížel každý Váš nový film, nikdy neopomněl sedět blízko plátna při premiérovém uvedení a bál se mrkat, aby mu neutekl ani frame. Donedávna jsem si totiž myslel, že nikdy nedopustíte, abych během Vašeho filmu upadal do stavů bezbřehé nudy a abych z kina odcházel s pocitem, že Vaši práci by byl stejně dobře odvedl i některý z Vašich epigonů (třeba takový Joseph Kosinski).

A protože si, Davide, zřejmě ani nejste vědom, co nejnovějším filmem pácháte na svém fanklubu, rád bych Vás - jako někdo, komu na Vaši tvorbě opravdu záleží - aspoň upozornil na nejzásadnější problémy, chybná rozhodnutí a mylné předpoklady, které stojí v jeho základech.

Foto: Falcon

To, čím věrného fanouška zaskočíte v první (protože dobře viditelné) řadě, je nedostatek silných estetických stimulů. Když jsem se podivoval nad tím, že záběry postrádají pro Vaše ostatní filmy tak typickou kombinaci „plnosti mizanscény", přesného rámování a práce se světlem a barvou vycházející z tradice amerického realistického malířství, došel jsem k závěru, že Vašemu stylu prostě nesvědčí charakter evropských interiérů a exteriérů. Nikoli tedy, že se z Vás stává minimalista ve stylu Roberta Bressona, jak budou jistě tvrdit Vaši obhájci.

Váš film (společně např. s expozičními scénami Mission Impossible - Ghost Protocol) je dokonalou ukázkou, že evropská města a jejich atmosféra nedokáží „sama od sebe" naducat každý záběr množstvím pestrých podnětů, jako se tomu takřka automaticky děje v amerických lokacích (čímž bývají američtí režiséři a kameramani často evidentně zaskočeni).

Rozhodnutí používat umělé osvětlení v minimálním množství pak nejenže pocit z natáčeného prostředí nezrealističťuje, což byl zřejmě Váš předpoklad, naopak vytváří dojem jakési umělé zaměnitelnosti. Jakéhosi nedourčeného rozplizlého časoprostoru, jenž je tak příznačný pro nechvalně proslulou část tvorby českých televizí, kterou naštěstí nemůžete znát. Protože z Vašich předchozích filmů na mě často dýchlo intenzivní zachycení atmosféry „aktuální přítomnosti" (zejména to platí pro Sedm a Klub rváčů), ani se mi nechce věřit, že právě Vy točíte svůj nový film tak, aby působil, že se odehrává „v bezčasí země-nezemě".  

Čtěte také:
Kamil Fila: Fincher je muž, který nám nedopřál detektivku
Larssonova partnerka otočila: Další Milénium neexistuje
Filmová Milénia jsou jen špatně vyprávěné příběhy
Recenze: Larssona natočili ti, kteří milují detektivky

Larssonova dívka nakopává vosí hnízda i čtenářský zájem
Recenze: Milénium si hraje s ohněm a s informacemi

Čímž ubíráte Larssonově žánrově nadsazené, přesto adresně kritické předloze důležitou významovou rovinu; ne-li dokonce její primární smysl a iniciační impulz. Larssonovi Muži, kteří nenávidí ženy jsou především rozpravou o (notně prohnilých) kořenech současné švédské společnosti (což mu ale nebrání vyprávět univerzálně srozumitelný příběh). Váš film se však kvůli nedostatečné charakterizaci „druhého plánu" jeví jen jako vyprázdněná a bezzubá žánrová šablonka oproštěná od "politického" čtení.

Foto: Falcon

Tohle bych Vám ovšem byl ochoten i odpustit. Neurazte se, ale vždycky jste býval spíše žánrový eskamotér než „filmař-myslitel", ostatně intuitivní přístup k tématům dodává Vašim stylisticky (mo)hutným filmům potřebnou lehkost. Vždycky jste ale také býval rozpoznatelně autorský ve vizionářském přístupu k možnostem kinematografie. Až doposud jste nikdy nepracoval na ničem, co by neobsahovalo opravdovou filmařskou výzvu. V tom především jsem spatřoval osobitost Vaší předchozí tvorby; v naplňování ambice přeskakovat laťky a nastavovat nové.

Tak jsem chápal i Podivuhodný případ Benjamina Buttona: skrze práci s proměnou postavy v čase, jež klade nároky i na nekonvenční herecké pojetí. Tak jsem chápal i Social Network: přes čistě kinematografický úkol zaranžovat dvojnické téma tak, aby nikoho ani nenapadlo, že dvojčata hraje pouze jeden herec. I přes radost z nové digitální kamery s nevídanou citlivostí - takže prakticky celý film šlo natočit bez velkého světelného parku v autentických lokacích. Tady spatřuji autorskou vášeň a kontinuitu v jinak odtažitých, oscarovými ambicemi okatě zatížených filmech.

I největší obhájci Vašeho nového bijáku však musí uznat, že právě tento osobní filmařský zápal a chuť překonávat omezení média mu chybí a není ničím vyvážen. Vaše hra se žánrem je zde - u Vás vůbec poprvé - divácky nepřilnavá a tím je její přínos problematický a sporný. Místo vzrušení a radosti nad precizní realizací technologicky či stylisticky náročných nápadů je tu jen taktéž precizní, ale o to víc zatěžkávající „profícká rutina" zakázkového režiséra. Někoho, kdo si všechny složky filmu neohýbá pro potřeby tvůrčí vize, ale je naopak „ohnut" pro potřeby produkční mašinérie. Té, které se Vám zatím vždycky i při vysokých rozpočtech Vašich filmů dařilo ubránit!

Foto: Falcon

Vlastně jsem v Mužích, kteří nenávidějí ženy nalezl jen jednu opravdu silnou a nad ostatní vysoko čnějící scénu: ano, je to ta s dialogem o nebezpečí společenských konvencí, Enyou a igelitovým pytlíkem. Tam jedinkrát jsem Vás zahlédl, tam jedinkrát jsem měl pocit, že sleduji „film Davida Finchera", který se odváží změnit závěr Palahniukova Klubu rváčů a udělá ho ještě lepší a především svému médiu bližší než v knižní předloze. Tam jedinkrát jste sám sebe utrhl ze řetězu, spolu s konvenčním scenáristou Zaillianem jste si dovolil „hrábnout" do pidestalové knihy a opravdu ji vylepšit.

Jinak totiž selháváte i coby „úsporný vypravěč", distributor dějových informací - což vyvstane ještě víc v porovnání se scenáristicky daleko odvážnější, a tím i méně pietní švédskou adaptací od Nielse Ardena Opleva a jeho týmu. Stačí porovnat, kolik prostoru věnuje informaci o Lisbethiných bankovních převodech Vaše a švédská verze: Oplev vytěží z daleko menšího množství diváckého času, záběrů a tím i peněz mnohem intenzivnější emoci, nebo chcete-li: divácký zážitek. Vy jenom zdlouhavě ilustrujete. 

Stačí též sledovat, jak se zoufale chytáte všech příležitostí, kdy můžete (často zcela nadbytečně) sledovat postavy, jak někam jdou, jak si cosi kupují, jak koukají do ledničky... A to jen proto, abyste alespoň na chvíli Váš film vytrhl nekonečnému toku rozhovorových scén ve stylu: tak teď si pěkně sedneme ke stolu (pocitově ve stále stejné lokaci), dáme si čaj a hezky dopodrobna to probereme; aby se tam vlastně filmařsky "něco dělo". Opravdu musí zrovna Váš film být tak návodný, ukecaný a zahlcený alibistickým balastem realismu?

Nadto, i přes veškerou úmornou snahu o "bad feeling", selháváte i coby pověstný "hollywoodský drsoň". Proč např. vynecháte detail z rodinné anamnézy, který z mysticko-biologického "rodového prokletí" udělá daleko zvrácenější společenskou "naučenou kratochvíli"? Proč je Lisbethin poručník od pohledu i afektovaného hereckého projevu prvoplánový slizoň? Proč se anarchista musí stát "vánočním občánkem"?  

Foto: Falcon

Mohl bych pokračovat a rozepsat se o nedomotivovaném nastavení postavy Lisbeth i nevěrohodném castingu a často příliš expresivně nastavené režii její představitelky; stejně tak o nevěrohodné křehkosti Daniela Craiga. I o tom, že Vaše titulková sekvence působí jako značkový emo-klip, jako product placement pro americké vydání knižní trilogie v asfaltově černých obálkách. A že nemá zdaleka takovou působivost, jako když Vaše „výtvarné titulky" přímo souvisely s příběhem a nejen na něm rádobysymbolicky parazitovaly. Moje žena by Vám pak zase určitě ráda vytkla, že ač to zřejmě nebylo záměrem, stavíte Lisbeth do role „napravené lesby" …

Jenže tohle není a nemá být komplexní recenze, Davide, tohle je osobní přání doposud věrného diváka, aby jím mohl zůstat i do budoucna. Především Vašim prvním filmům vděčím za mnohé, takže tenhle šrám na Vaší filmografii odmávněme a už se k němu nevracejme.

Příště by to ale pro jistotu měla být zase pecka. Jinak se obávám nejhoršího: Na Vaše filmy budu sice pravděpodobně stále chodit v premiéře, ale už je nebudu vyhlížet, natož aby mě napadlo nemrkat!

 

Právě se děje

před 12 minutami

Trump se distancoval od výpovědi velvyslance při Evropské unii Sondlanda

Prezident Spojených států Donald Trump se distancoval od středeční veřejné výpovědi amerického velvyslance při Evropské unii Gordona Sondlanda v Kongresu zmínkou o rozhovoru, kdy mu řekl, že od Ukrajiny nic nechce. Šéf Bílého domu novinářům zároveň řekl, že Sondlanda příliš dobře nezná a nijak často s ním nehovořil.

Trump citoval z jiné Sondlandovy výpovědi, ve které velvyslanci na dotaz, co žádá od Ukrajiny, odpověděl, že nic nechce. Sondland pod přísahou vypověděl, že nebylo pochyb, že Trump k Ukrajině přistupuje stylem "něco za něco", a že každý ve vedení Trumpovy administrativy o této politice věděl.

"Moc dobře ho neznám. Nemluvil jsem s ním často. Není to člověk, kterého dobře znám. Jeví se ale jako dobrý chlapík," řekl Trump novinářům o Sondlandovi. Velvyslanec v minulosti podporoval Trumpovu prezidentskou kampaň a na volby mu skrze své společnosti podle médií poslal milion dolarů (23 milionů korun).

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Pravomoci prezidenta se zřejmě nezmění. Nemáme k tomu mandát, tvrdí poslanci

Pravomoci prezidenta republiky pravděpodobně Parlament v současném složení nezmění. Proti se na středečním jednání ústavních komisí sněmovny a Senátu postavili zástupci ANO a SPD, které svými hlasy mohou ústavní změny ve Sněmovně zablokovat. Většinu možných úprav kompetencí hlavy státu odmítla i KSČM.

"Nemáme mandát k otevření této otázky," uvedla za ANO její poslankyně Helena Válková. Debatu komisí o možných změnách ústavních pravomocí prezidenta před svým předčasným odchodem označila za "zajímavou akademickou diskusi, které se ráda zúčastní, až bude mít čas". "Nevnímáme to jako zásadní nebo akutní problém," dodal poslanec ANO Milan Feranec.

Změnu prezidentských pravomocí odmítl také předseda SPD Tomio Okamura, který s ohledem na nemožnost je prosadit jednání komisí také předčasně opustil.

Předseda KSČM Vojtěch Filip byl ochoten podpořit odvolání přímo voleného prezidenta v referendu. Ochoten byl i k tomu, aby Sněmovna schvalovala kandidáty na ministry před jejich jmenováním tak, jako to činí Evropský parlament u adeptů na eurokomisaře. Bylo by to přijatelné i pro předsedkyni sněmovní komise Kateřinu Valachovou (ČSSD).

před 41 minutami

Djokovič pomohl Srbsku k vítěznému vstupu do Davisova poháru

Druhý hráč světového žebříčku Novak Djokovič vstoupil do finálového turnaje Davisova poháru hladkou výhrou nad Jošihitem Nišiokou. Po nevydařeném vystoupení na Turnaji mistrů zvítězil ve druhé dvouhře 6:1, 6:2 a zpečetil vítězství Srbů nad Japonskem, které po druhé porážce přišlo o šanci postoupit ze skupiny. Srbsko se o první místo utká ve čtvrtek s Francií.

Vítězný návrat do týmové soutěže oslavil Andy Murray a v úvodním utkání Velké Británie v Madridu udolal Tallona Griekspoora z Nizozemska 6:7, 6:4, 7:6. Trojnásobný grandslamový šampion, jenž v Davis Cupu naposledy nastoupil v roce 2016, se proti 179. hráči světového žebříčku dlouho trápil, koncovku ale zvládl a potvrdil, že je po lednové operaci kyčle naplno zpět.

O druhý bod marně bojoval Daniel Evans, který nakonec Robinu Haasemu podlehl 6:3, 6:7, 4:6. Duel rozhodne závěrečná čtyřhra.

První výhru ve skupině slaví Německo, jehož hráči v obou úvodních dvouhrách porazili soupeře z Argentiny. Druhý duel sehrají ve čtvrtek proti Chile.

před 50 minutami

Penceův úřad popřel tvrzení velvyslance Sondlanda o Ukrajině

Americký republikánský viceprezident Mike Pence nikdy nehovořil s velvyslancem Spojených států v Evropské unii Gordonem Sondlandem o propojení vojenské pomoci Ukrajině s požadavkem, aby Ukrajina otevřela vyšetřování dřívějšího viceprezidenta za Demokratickou stranu Joea Bidena. V prohlášení, které popírá dnešní Sondlandovo tvrzení v Kongresu, to uvedl šéf Penceovy kanceláře Marc Short.

Sondland ve středu předstoupil před výbor Sněmovny reprezentantů pro kontrolu tajných služeb. Řekl mimo jiné, že prezident Donald Trump naléhal na Ukrajinu, aby zahájila vyšetřování jeho politického soka Bidena a že každý ve vedení americké administrativy včetně Pence o této politice věděl.

Ač podle televize CNN Sondlandova výpověď Bílý dům a republikány zcela jistě nepotěšila, demokratům očekávané důkazy rovněž nepřinesla. Sondland totiž opakovaně popřel, že by mu Trump přímo řekl, že by americká vojenská pomoc byla podmíněna tím, že Ukrajina oznámí vyšetřování Joea Bidena.

Zdroj: ČTK
Další zprávy