Komentář: S Nabarveným ptáčetem na Českých lvech vyhrál pustý akademismus

Kamil Fila Kamil Fila
8. 3. 2020 12:01
Drtivým vítězstvím protiválečného dramatu Nabarvené ptáče, které získalo devět sošek, skončil 27. ročník filmových cen Český lev. Konverzační, společensky kritická komedie Vlastníci o schůzi bytového družstva má tři ocenění, za scénář a ženské herecké výkony. Z tragikomedie Staříci, v níž se hrdinové mstí za příkoří minulého režimu, byli oceněni oba představitelé hlavních rolí.
Nabarvené ptáče režiséra Václava Marhoula (na snímku) získalo devět sošek včetně těch pro nejlepší film, režii a kameru plus nestatutární cenu za plakát.
Nabarvené ptáče režiséra Václava Marhoula (na snímku) získalo devět sošek včetně těch pro nejlepší film, režii a kameru plus nestatutární cenu za plakát. | Foto: Lukáš Oujeský

Monotónní sled ceremoniálu v pražském Rudolfinu prosvítily kategorie, v nichž Nabarvené ptáče nemohlo figurovat: televizní seriály a minisérie, kde vyhráli Most! a Vodník, dále studentský film, kde musela uspět Darja Kaščejevová za Dceru nominovanou už na Oscara, a také dokument, kde vyhrál ten jediný, který nebyl služebným televizním medailonem - filozofující road movie Dálava. Jenom tady se akademici přiklonili k dílům, jež se vymykají konvencím.

Králem večera byl od počátku šedesátiletý scenárista, režisér a producent Václav Marhoul. Na projektu Nabarveného ptáčete, které stálo přes 170 milionů korun, strávil okolo 12 let života. Jedná se teprve o jeho třetí režijní počin a po tom nekonečném martyriu si musel připadat jako James Cameron, kterému se také nevěřilo, že ve své době nejdražší hollywoodský film Titanic dotáhne do konce.

Ptáče sice není hit jakkoli srovnatelný s Titanicem, ale návštěvnost v domácích kinech kolem 100 tisíc diváků předčila očekávání. A byl to po více než 20 letech první český film přijatý do hlavní soutěže prestižního zahraničního festivalu, konkrétně v Benátkách.

Zároveň nutno dodat, že na Českých lvech teď vyhrál ze setrvačnosti a za zásluhy, nikoli za uměleckou hodnotu. Víc se hodnotil příběh vzniku než to, jak pronikavě nebo překvapivě film vypráví o utrpení malého chlapce, putujícího východní Evropou za druhé světové války. K Nabarvenému ptáčeti příští týden do kin přijde ještě dokument 11 barev ptáčete, který líčí tvůrčí i finanční útrapy okolo natáčení a poskytuje vzletné interpretace o jeho významu, jež nás mají utvrdit o výjimečnosti snímku.

Těžko rozporovat, že podobný počin doma nemá srovnání. V náročnosti produkce můžeme sáhnout snad jedině k Markétě Lazarové z 60. let minulého století. V současných podmínkách je dokonce podobný film neopakovatelný - ptáče neproráží cestu jiným rozmáchle ambiciózním dílům. Může je vydupat ze země jen stejně urputná povaha, jakou má Václav Marhoul. Nabarvené ptáče zkrátka představuje unikát, který se nebude opakovat, nezakládá žádnou další vlnu.

Nejde o dílo vizionářsky hledící do budoucnosti, ale spíš o jakousi archaickou vzpomínku na to, čím byla kinematografie v 60. a 70. letech. Odkazuje k nim nejen volbou černobílého materiálu, ale také stylem, zdůrazňujícím expresivně zvukovou stopu, jisté pohyby kamery, rámování a podobně.

Marhoul se prokázal jako skvělý student filmové historie, který napodobuje již objevené, avšak jako umělec jen tlumí explicitnost literární předlohy Jerzyho Kosińského, která trýznivé scény popisovala doslovně, s až pornografickou senzačností.

Výsledek Českých lvů ukazuje, jak problematické je rozkouskovat dílo na jednotlivé řemeslné složky - kameru, střih, zvuk, kostýmy, masky a scénografii - a ty samostatně hodnotit jako nejlepší nebo nejpracnější. Uměním je v tomto případě samotná práce a úsilí, dřina nebo případná nákladnost.

To, co občas bývá vytýkáno kritice, že nevidí dílo organicky, ale tak ho porcuje, až nakonec z živého tvora zbude jen maso na řeznickém pultu - právě toho se letos dopustily výroční ceny. Zatímco třeba na Oscarech za triky občas dostane sošku zábavný komiksový film a za zvuk akční válečný snímek, u kamery už se víc dbá na uměleckou kvalitu. A v hlavních kategoriích klidně může malý intimní psychologický snímek porazit obří historický spektákl.

Na Českých lvech zatím skoro vždy převládne okouzlení "velikostí" nebo "historickou závažností". Za poslední roky se to stalo s Masarykem, Hořícím keřem, dramatem Ve stínu či s Protektorem. Nikdy nepřišlo takové překvapení, jako když v závěru Oscarů jemnocitné drama Moonlight předstihlo favorizovaný výpravný muzikál La La Land.

Možná jediný srovnatelný případ nastal roku 2003, kdy válečné melodrama Želary, jež se dokonce dostalo na Oscary, ve finále podlehlo černobílé nízkorozpočtové hříčce Nuda v Brně.

Od roku 2013, kdy se organizace nejznámějších zdejších filmových cen vzdal producent Petr Vachler, hledá Český lev serióznější tvář. Tehdejší konsenzus v branži zněl, že Vachler ze lvů udělal dadaistickou estrádu, která měla své "devadesátkové" kouzlo, ale chyběla jí důstojnost. V následujících supernudných večerech se možná leckomu po "crazy vachleriádách" zastesklo.

Teď se předávání natolik zprofesionalizovalo, až zautomatizovalo, že přinejmenším slušně odsýpá. Rozhodně má lepší tempo než Ceny české filmové kritiky, které lvy o měsíc předcházejí.

Problém je ale jinde: poněkolikáté jako by hlasující České filmové a televizní akademie podlehli dojmu, že serióznost znamená ocenit filmy, které působí nejhonosněji a u nichž jsou na plátně "vidět peníze". Jsme v situaci, kdy vítězí pustý akademismus a chladný přístup k umění. Kdy jsou důležitější tituly (účast na festivalech), délka poznámkového aparátu (nekonečné PR před uvedením, dokument půl roku po uvedení) a množství úctyhodných angažovaných osobností (kameraman Vladimír Smutný, zahraniční herci Harvey Keitel či Stellan Skarsgård). Objevnost či celková přesvědčivost díla už je podružná.

V umění se ale nehraje na špičkovou úroveň jednotlivých složek, umělecký zážitek přináší až ono "sémantické gesto", kdy se vše sepne dohromady a začne dýchat nových životem. Tento zázrak u Nabarveného ptáčete prostě nenastal.

Možná název Česká filmová a televizní akademie působí až příliš vzletně. Akademici pak hlasují pro filmy, které působí důležitě, a nehledají v nabídce jiné možnosti, což je přitom v rozporu s jiným chápáním výrazu akademie jako sdružení moudrých, vzdělaných a sečtělých, kteří zkoumají svět co nejpodrobněji.

Dle pověsti býval za Platónových dob nad vstupem do akademie nápis "bez znalosti geometrie sem nikdo nevstupuj". Do hlav členů filmové a televizní akademie samozřejmě nevidíme. S jistou nadsázkou to ale vypadá, jako by nesledovali současnou uměleckou produkci, nenavštěvovali festivaly nebo se neorientovali v nabídce streamovacích služeb.

Václav Marhoul se ve filmu Nabarvené ptáče snažil podat brutalitu v poetickém hávu. Ten ale ubíjí tempo snímku, tvrdí kritik Kamil Fila. | Video: Kamil Fila, Blahoslav Baťa
 

Právě se děje

před 6 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 6 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy