Cannes 2013: Násilí, sex, Gatsby a soutěž bez žen

Šimon Šafránek
15. 5. 2013 20:20
Začal nejdůležitější filmový festival světa. Čím bude zajímavý?
Emmanuelle Seigner v soutěžním filmu Venuše v kožichu. Režisérem je její manžel Roman Polanski.
Emmanuelle Seigner v soutěžním filmu Venuše v kožichu. Režisérem je její manžel Roman Polanski. | Foto: FDC

Cannes - Násilí a sex jako hlavní témata a Matt Damon, Marion Cotillard, bratři Coenové či Roman Polanski jako hlavní hvězdy. To by měl být 66. filmový festival v Cannes, který začal ve středu 15. května. Během dvanácti dnů festival uvede více než 70 celovečerních filmů.

Cannes je nejdůležitější filmový festival světa. Nahrávají tomu všechny faktory: festival se odehrává v ideálním termínu - všechny ceny už jsou dávno rozebrané, vítězové připomenutí, nakoukaní. Taky už je po zimě. A francouzská riviéra je v květnu pro festival ideálním místem, místo má nádech filmové kulisy.

Jediná žena v soutěži

O Zlatou palmu si to letos rozdá dvacítka snímků, které dramaturgové vybrali z téměř 1900 kandidátů. Po loňském volání po větším prostoru pro režisérky letos dramaturgové - nejspíš nechtěně - přitvrdili a jedinou dámou v soutěži je turínská rodačka Valeria Bruni-Tedeschi. Jinak samí chlapi.

Stejně tak v soutěži chybí britský režisér či východoevropští tvůrci. Prim hrají Spojené státy a domácí, francouzská kinematografie. Festival zahajuje opulentní Velký Gatsby od Baze Luhrmana, který si podle mnohých pro svou sebezahleděnost při adaptování Fitzgeraldova románu nevidí ani na špičku 3D brýlí.

Hned ve čtvrtek soutěž načne místní favorit François Ozon s dramatem Young & Beautiful o sexuálním dospívání roztomilé dívky v podání modelky Marine Vacth. Další místní hvězdy Mathieu Amalric a Emmanuelle Seigner se objeví v jiskřivé adaptaci hry Venus in Furs od Romana Polanskiho o herečce, která všemi silami přesvědčuje režiséra, že je ta pravá.

Video: youtube.com

Milovníci filmu s napětím očekávají snímek Le dernier des injustes (Poslední z nespravedlivých) francouzského filmaře Claudea Lanzmanna, jenž se v roce 1985 proslavil devítihodinovým opusem Šoa.

Sex v roce 13

Sexu, který byl stěžejním tématem v lednu v Sundance i na únorovém Berlinale, se věnuje i nadmíru produktivní Američan Steven Soderbergh. Vysílá do boje homosexuální drama Behind the Candelabra s Mattem Damonem a Michaelem Douglasem v hlavních rolích.

Steven Soderbergh
Steven Soderbergh | Foto: FDC

A protože v čele poroty bude letos hračička Steven Spielberg, nepřekvapí, že ekipa amerických tvůrců bude letos pod canneskými palmami obzvlášť početná.

Bratři Coenové nasazují drama Inside Llewyn Davis o písničkářské hudební scéně šedesátých let a podle upoutávky to vypadá velmi nadějně. Alexander Payne v komedii Nebraska zase sleduje osudy znepřáteleného otce a syna na cestě za milionovou výhrou.

Legenda nezávislého filmu Jim Jarmusch uvede upírskou romantiku Only Lovers Left Alive s britskou ikonou Tildou Swinton, James Gray si oblíbil francouzskou krásku Marion Cotillard, jíž obsadil do přistěhovaleckého retra The Immigrant.

Multi-kulti je pro festival typické, dnes soutěží už spíš jednotliví tvůrci a produkce než národy: francouzský filmař Arnaud Desplechin natočil Jimmy P., anglicky mluvené drama z konce 2. světové války ve Spojených státech s Beniciem del Torem, berlínský vítěz Asghar Farhadi (Rozchod Nadera a Simin) soutěží s dramatem The Past, zasazeným do pařížských kulis. A konečně dánský řezník Nicolas Winding Refn uvede řež Only God Forgives, v níž se britský herec Ryan Gosling probíjí nočním Bangkokem.

Video: youtube.com

Snímek nepřitahuje pozornost jen kvůli očekáváním, co autor krimi Drive předvede tentokrát, ale taky proto, že film zastupuje pařížská firma Wild Bunch, která poplatná svému jménu je v Cannes vyhlášená těmi nejdivočejšími večírky ze všech.

Párty se tu ale odehrávají každou noc. Na hotelových plážích, na jachtách, v barech i ve slavných vilách. Nechybí na nich další nával hvězd, zejména z hudebního světa. Možná i takových, jakým se věnuje očekávaný The Bling Ring Sofie Coppoly.

Sofia Coppola
Sofia Coppola | Foto: FDC

Zahajuje vedlejší sekci Un Certain Regard a vypráví o partě dorostenců, kteří vykrádali byty a domy hollywoodských celebrit. Film dle skutečných událostí má stejný generační potenciál jako nedávní Korineho Spring Breakers.

Un Certain Regard je tradičně odvážná a pestrá sekce, ale i tady se největšímu zájmu budou těšit americké filmy: svůj režijní debut představí herec James Franco, který se pustil do adaptace románu Williama Faulknera Když jsem umírala a na programu je i vítěz ze Sundance Fruitvale Station od Ryana Cooglera.

Organizátoři festivalu už předem oznámili, že zvláštního ocenění své filmové kariéry se letos v Cannes dočká francouzský herec Alain Delon. Dostane Zlatou palmu za celoživotní dílo, podobně jako v roce 2011 další legenda francouzského filmu Jean-Paul Belmondo.

Čestným hostem festivalu bude osmdesátiletá legenda Hollywoodu Kim Novaková. Chicagská rodačka s českými kořeny se zúčastní promítání restaurované verze filmu Vertigo od Alfreda Hitchcocka z roku 1958, který ji proslavil. Novaková se ukáže také na závěrečném udílení cen, z nichž jednu osobně předá laureátovi.

O české šunce

Mezi půlnočními projekcemi se pak dost čeká od Johnnieho To a jeho estetické krimi Blind Detective, s napětím se dívám i na premiéru hraného dramatu The Congress od Ariho Folmana (Valčík s Bašírem).

Pandy
Pandy | Foto: Nutprodukce

Český film v dlouhometrážním programu zastoupení nemá, na druhou stranu v sekci školních filmů Cinefondation se představí hned dva české kusy: O šunce Elišky Chytkové a Pandy Matúše Vizára.

Do hlavní soutěže canneského festivalu byl z českých filmů naposledy přijat v roce 1990 trezorový snímek Karla Kachyni Ucho, na Zlatou palmu ani další ceny však nedosáhl.

České filmové centrum pak také společně se Slovenským filmovým institutem otvírá stánek na filmovém trhu, který bude sloužit jako prostor pro prezentaci českého filmu. Právě při pohledu na dění na trhu se oficiální program s pouhými šedesáti snímky smrskne do špičky ledovce. Novinkou je české zastoupení v Doc Corneru, což je program, který funguje od loňska. Do videotéky Doc Corneru přihlásilo ČFC dvanáct dokumentů.

Na trhu jsou k vidění stovky a tisíce filmů. Téměř třicet tisíc profesionálů tady rozhoduje o tom, na co půjdete do kina za půl roku, ale taky co se bude točit, produkovat, vyvíjet. Tohle je skutečný motor celého festivalu.

Ale i ti nejtvrdší obchodníci vědí, že bez Zlaté palmy, bez úsměvů na červeném koberci, by se o Cannes nemluvilo. Bez toho blyštivého filmového snu by se sem nejezdilo. 

Čtěte také
Steven Spielberg rozhodne o Zlaté palmě v Cannes

Polanski, Coenové i Soderbergh se utkají o Zlatou palmu

Pompézní Velký Gatsby zahájí festival v Cannes

Video: youtube.com
 

Právě se děje

Další zprávy