V DIVADLE Agresoři ze Západu i Východu v lednu vládnou

tbr
8. 1. 2015 13:37
Vybrali jsme trojici titulů, které budou mít premiéry v divadlech v Praze, Ústí a Ostravě. Názvy napovědí víc: Kopanec, Osiřelý západ a Putin a Biľak u trezoru.
Náckové, Putin i drsné Irsko.
Náckové, Putin i drsné Irsko. | Foto: Aktuálně.cz

Divadlo - Když v osmdesátých letech ve Velké Británii prorazila tzv. in-yer-face dramatika, znamenalo to revoluci v mnoha ohledech. Poprvé se na jeviště dostalo explicitní násilí, sociálně-patologické jevy a autentický jazyk spodiny bez jakýchkoli příkras.

Dnes to už nikoho nešokuje, ovšem právě tehdy se začal vnímat význam agrese jako komplexního sociologického specifika doby s příčinami a důsledky. V tomto ohledu je téma násilí stejně aktuální i dnes a analyzovat ho budou i lednové divadelní premiéry.

Andres Veiel, Gesine Schmidt: Kopanec

Činoherní studio Ústí nad Labem (nově Činoherák Ústí) se kvůli konfliktům s komunálními politiky a problémům s financováním dostal téměř na rok do provizorního provozu. Naštěstí se tento kultovní soubor ze severních Čech díky vytrvalosti a odhodlanosti umělců i diváků a také díky novému zastupitelství vrací s aktuální premiérou do svých prostor ve Varšavské ulici.

Pro comeback si Činoherák vybral výmluvný titul Kopanec. V minulých inscenacích ostatně také hledal palčivá témata s přesahem k naší dnešní realitě, snažil se konfrontovat diváka tady a teď, neskrývat se před nepříjemnou skutečností. Kopancem zahájí dramaturgický plán pro rok 2015, ve kterém se bude snažit odhalovat různé podoby a možnosti svobody.

Hra Kopanec vznikla na základě skutečné události, tragického útoku německých neonacistů v roce 2002. Tento případ otřásl Německem a je potřeba si jej neustále připomínat, obzvlášť v oblastech, kde jsou neonacistické útoky skutečnou hrozbou. Činoherák tak vědomě vstupuje do konfrontace s ústeckou komunitou neonacistů, a potvrzuje tak svoje postavení divadla, které chce měnit svět kolem sebe.
Premiéra 19. ledna 2015 v Činoheráku Ústí

Martin McDonagh: Osiřelý západ

Dramatik a filmový režisér Martin McDonagh je Ir každým coulem - jeho tvorba je plná svérázného černého humoru, explicitních vulgarit a násilí, patosu a snění. Všechny jeho hry jsou výrazně navázané na prostředí západního Irska, a to nejen prostřednictvím reálií a dialektu, ale především prostřednictvím zachycení specifik mentality lidí v této odlehlé, divoké a Bohem opomenuté krajině.

Martin McDonagh.
Martin McDonagh. | Foto: Martin McDonagh

McDonaghova tvorba si na žebříčku současných her drží stabilně přední pozice a slibuje jedinečnou zkušenost jak pro inscenační tým, tak pro diváky. Hra Osiřelý západ, která je součástí takzvané Connemarské trilogie a již svým názvem naznačuje depresivní tón, bude mít v lednu premiéru hned na dvou předních českých scénách - v Divadle v Celetné a v Divadle Petra Bezruče.

V Divadle v Celetné zpřítomní drsné příběhy osiřelého západního Irska režisér Jakub Špalek, v Divadle Petra Bezruče Janka Ryšánek Schmiedtová. Ve stejnou dobu tak vznikne pohled pražský a pohled ostravský, pohled z kulturní metropole i z industriálního regionu, pohled mužský a ženský. Jak se dva týmy poperou s dialektem, s tak vzdáleným a těžce pochopitelným prostředím a s jazykem násilí, bude zajisté zajímavé srovnávat.
Premiéra 11. ledna 2015 v Divadle v Celetné a 16. ledna 2015 v Divadle Petra Bezruče

Viktorie Čermáková: Putin a Biľak u trezoru

Sezona 20014/2015 je ve Švandově divadle ve znamení hledání a objevování, a to jak na poli moderních interpretací klasiky, tak i v oblasti autorských inscenací. Cyklus Intimní rozhovory představuje hry, které vznikly přímo na tělo hereckému souboru Švandova divadla, nebo dokonce v jejich spoluautorství.

Putin a Biľak u trezoru.
Putin a Biľak u trezoru. | Foto: Švandovo divadlo

V těchto komorních kusech je důraz kladen zejména na herce a jejich projev v blízkém kontaktu s divákem, což je v případě souboru Švandova divadla příslibem neopakovatelných zážitků. Titul Putin a Biľak u trezoru vznikl jako autorský kus inscenačního týmu v čele s režisérkou Viktorií Čermákovou.

Inscenace reflektuje aktuální dění ve světové politice, ovšem s nadhledem a dávkou humoru. Na jevišti se tak utká jeden z největších agresorů dneška a oživlá mrtvola nedávno zesnulého a nechvalně známého komunisty Biľaka. V podání Marka Pospíchala, Martiny Krátké a Miloslava Mejzlíka se tak propojí dokumentární realita dnešního Ruska a surreální návštěvy ze světa mrtvých.
Premiéra 31. ledna 2014 ve Studiu Švandova divadla

 

Právě se děje

Další zprávy