Nevím, neviděl, nepamatuji. Havelkův film vypráví o největším poválečném masakru

Marie Reslová Marie Reslová
23. 2. 2021 17:00
Místo aby nazkoušel novou inscenaci, režisér Jiří Havelka s herci Národního divadla natočil film Očitý svědek. Téma zůstalo stejné: anatomie masové vraždy. O smrti 267 lidí v červnové noci roku 1945 svědčí herci výpověďmi těch, kteří zabíjeli, přišli o své blízké nebo činu přihlíželi. Snímek je k vidění na webu divadla za 150 korun.

Tváře 34 lidí, vyprávějících o masakru na Švédských šancích nedaleko Přerova, se hodinu a půl střídají na pozadí bílé, oprýskané zdi. Statická kamera je sleduje z ánfasu, polodetail postav evokuje policejní fotografie pořizované při výslechu.

Herci mají dobové kostýmy, mluví protokolárním jazykem se spoustou archaických vazeb a koncovek, přesto jejich výpovědi působí bezprostředně a autenticky.

Jako bychom se skrze monitor živě spojili s minulostí. Místo, odkud svědkové hovoří, čas od času prostoupí jakýsi "vesmírný" šum, v němž lze matně rozeznat konkrétní zvuky, skřípot vlaku nebo střelbu.

Těžko si lze představit lapidárnější, přímočařejší podobu filmového obrazu. Režisér Očitého svědka spoléhá na holou "pravdu" dokumentů, typově výrazné obsazení a přesvědčivost interpretů. Ti přitom mají omezené prostředky: situace výslechu velí hercům ovládat emoce a přísný záběr kamery nesnese vnějškovou expresi.

Nevidíme násilí ani krev, neslyšíme zoufalý pláč, nic tu nebičuje naše emoce, zato všechno burcuje naši představivost.

Veškerou pozornost Jiří Havelka obrací k detailům dění, osobně prožitým popisům událostí a konfrontaci různých úhlů pohledu. Minimalistická věcnost má paradoxní efekt: o to víc jsme vtaženi do děje, stáváme se svědky dějinné absurdity, bezmoci vražděných, začínáme rozumět strachu a ochromení přihlížejících, jsme zaskočeni ztrátou elementární lidskosti.

Bez katarze

Příběh největšího poválečného masakru na území Československa začíná několik týdnů po konci druhé světové války na přerovském nádraží, kde se setkají dva vlaky. V jednom na Slovensko míří bývalí příslušníci 1. československého armádního sboru z vojenské přehlídky v Praze, ve druhém se do svých domovů vracejí karpatští Němci, Maďaři a Slováci, kteří byli před postupem sovětských osvobozeneckých armád nuceně evakuováni do Sudet. Část vojáků a repatriantů se dokonce zná, protože pocházejí ze stejné obce Dobšiná.

Proč 71 mužů, 122 žen a 74 dětí, z nichž nejmladším bylo pár měsíců, vojáci vyhnali z vlaku a během několika nočních hodin je postříleli na nedalekých Švédských šancích? I ve filmu zůstává motiv nejistý, zaznívá jen ve výpovědích těch, kteří masakru veleli.

Film Očitý svědek je ke zhlédnutí na webu Národního divadla, stojí 150 korun. | Video: Národní divadlo

Poručík Karol Pazúr prý z vlaku zaslechl němčinu, a tak usoudil, že jde o esesáky, kteří uprchli do Sudet před osvobozeneckou armádou. Ve skutečnosti byl německý jazyk pro značnou část obyvatel Dobšiné po staletí mateřštinou.

Pazúr vydal pokyny k tomu, aby byli lidé legitimováni, vysazeni z vlaku a odvedeni do polí. V nedalekých Lověšicích zajistil muže k vykopání hromadného hrobu a k odvozu svršků po zastřelených. Byl iniciativní, systematický a nic nenechal náhodě.

Existuje i hypotéza: Pazúr měl problematickou minulost, v níž nechyběly aktivity na straně Říše, a po válce potřeboval vykázat "bojové" zásluhy.

Jiří Havelka.
Jiří Havelka. | Foto: Petr Neubert

Jiří Havelka zfilmoval všechny zaprotokolované výpovědi z vyšetřování případu, ke kterému došlo o dva roky později. Z nich sestříhal chronologický portrét tragické noci, jejž rozdělil na tři části. První, nazvaná Vlaky, přibližuje situaci na nádraží, selekci repatriantů a určení popravčí čety. Druhá Jáma dokumentuje kopání hrobu a samotnou popravu, třetí část Odjezd vypovídá o rabování vagonů, v nichž cestovali zastřelení, a nejistých pokusech o vyšetření a potrestání masakru.

Kromě filmu jsou na webu Národního divadla také všechny kompletní výpovědi v listinné i hrané podobě, dokumentace z výslechu Karola Pazúra, jeho psychologický posudek i rodinná anamnéza. Je tu uvedena historická literatura a několik dokumentárních filmů, které o masakru na Švédských šancích vznikly. Divákům se tak otevírá možnost se skutečně vyčerpávajícím způsobem seznámit s případem a souvislostmi.

Příběh katarzi ale nemá, jako memento a vykřičník za ním zůstává trčet věta Karola Pazúra, muže, který uvedl soukolí osudové události do pohybu: "Obvinění jsem porozuměl, vinným se necítím."

Znovu prožít dějiny

Průzkumu divadlem podrobuje Jiří Havelka dějinné události opakovaně. "Divadlo se ukazuje ideální na simulaci historických událostí, dokáže zpřítomnit nějakou chvíli," vysvětluje.

Se svými studenty na pražské DAMU před časem připravil skoro detektivní rekonstrukci činů bratří Mašínů nazvanou Já, hrdina. Po představení se v anketě diváků zeptal: Zločinci, nebo hrdinové? Ve stejné době se svým domovským souborem Vosto5 uvedl akční historickou fikci o mytickém Pérákovi. V komiksově nadsazeném žánru se vrátil do doby německého protektorátu a na scénu přivedl fiktivní skupinu odbojářů i českého superhrdinu.

Na snímku z Očitého svědka je Vladimír Javorský.
Na snímku z Očitého svědka je Vladimír Javorský. | Foto: Petr Neubert

Patrně nejúspěšnější Havelkovu historickou reflexi ale poskytla Dechovka, inspirovaná poválečným masakrem u obce Dobronín, kde Češi povraždili své německy mluvící sousedy. Dějištěm je česká hospoda, tématem pohled na brutální událost z perspektivy první republiky, doby těsně po válce a roku 2012, kdy měl být na místě vztyčen pomník.

Výjimečný dokumentární projekt Sametová simulace pak režisér nachystal k 30. výročí listopadové revoluce. V první části zmapoval demonstrace a tlak veřejnosti v ulicích, druhá vycházela ze záznamů Federálního shromáždění a třetí přiblížila uzavřená vyjednávání oficiální moci s opozicí.

Na dokumentaci masakru na Švédských šancích narazil Havelka při přípravě autorské inscenace Elity ve Slovenském národním divadle, když se v Ústavu pamäti národa probíral vázacími akty StB. Zajímalo ho tehdy, jak komunistická Státní bezpečnost verbovala lidi, kteří jsou dnes často ve vedoucích funkcích. "Když to pak srovnáte s jejich rozhovory po revoluci, tak je to relativizující bahýnko," řekl tehdy v rozhovoru. "Není to o tom, kde je dobro a kde je zlo. Ale o tom, co člověk dělá se svým svědomím," upřesnil.

Nemám co dodat

Také někteří z protagonistů filmu Očitý svědek se zjevně pokoušejí zlehčit či zdůvodnit svůj podíl na smrti nevinných mužů, žen a dětí. A nejde jen o ty, kdo veleli a vraždu nemluvňat cynicky nazývají likvidací esesáků. Nebo členy popravčí čety, kteří třeba popisují střelbu do lidí s viditelným pohnutím, ale zároveň tak, jako by se jich vlastně netýkala. Řeč je také o lidech, kteří viděli nebo věděli, co se děje, ale neudělali nic, aby vraždění zabránili. Kopali hrob, odváželi šatstvo mrtvých, slyšeli střílení nebo měli událost vyšetřit.

Někteří alibisticky mlží a poukazují na nadřízené, jiní se staví do role obětí. Nápadně často zaslechneme slova jako nevím, neviděl, nepamatuji, neznám.

Přesnou hereckou práci doceníme, když se po zhlédnutí filmu podíváme na záznamy jednotlivých výpovědí. Navzdory neliterární předloze jde vesměs o brilantní studie, v nichž můžeme číst příběhy i charaktery, nevyslovené pocity a emoce i cynickou lež.

"Nemám více co dodat" - protokolární formulí, jež uzavírá jednotlivá svědectví, jako by všichni zúčastnění chtěli celou věc navždy sprovodit ze světa. Havelkova práce nám připomíná, že dějinné události jsou tu stále s námi.

Očitý svědek

Režie: Jiří Havelka
Film je k vidění na webu Národního divadla za 150 korun.

Politická korektnost je strašně křehká věc, protože je zneužitelná na obě strany, míní režisér Jiří Havelka, jehož filmový debut Vlastníci jde do kin. | Video: Martin Veselovský
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Závěť britského prince Philipa bude tajná dalších 90 let, rozhodl soud

Závěť zesnulého prince Philipa, manžela britské panovnice Alžběty II., bude zapečetěná a tajná ještě nejméně 90 let, rozhodl dnes nejvyšší soud. Důvodem je ochrana "důstojnosti a postavení" královny, píše BBC News. Již více než století je v Británii zvykem, že po smrti vysoce postaveného člena královské rodiny jsou soudy požádány, aby zapečetily jejich závěti.

Philip, známý též jako vévoda z Edinburghu, byl s královnou ženatý více než 70 let. Brali se ještě předtím, než usedla na trůn. Vévoda zemřel ve věku 99 let letos v dubnu.

"Míra publicity, kterou by zveřejnění pravděpodobně přilákalo, by byla velmi rozsáhlá a zcela v rozporu s cílem zachovat důstojnost panovníka," uvedl v dnes zveřejněném verdiktu soudce Andrew McFarlane.

Stejným způsobem zapečetěných posledních vůlí členů britské monarchie existuje zhruba 30. Ve správě je má nejdéle sloužící soudce nejvyššího soudu se specializací na rodinné právo, jímž je právě teď Andrew McFarlane, vysvětluje BBC. Nejstarší ze závětí pochází od prince Františka z Tecku, mladšího bratra královny Mary, rozené Marie z Tecku. Nejnovější je závěť královny matky z roku 2002.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Futsalisté na MS podlehli Brazílii 0:4, s favoritem drželi krok jen poločas

Čeští futsaloví reprezentanti ve druhém utkání na mistrovství světa v Litvě podlehli favorizované Brazílii 0:4. Rekordní pětinásobní šampioni vstřelili všechny branky ve druhém poločase.

Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna nenavázali na úvodní vítězství 5:1 nad Panamou, třetí utkání ve skupině D sehrají v neděli proti Vietnamu, který má na kontě také tři body. "Kanárci" jsou po dvou kolech stoprocentní a mají jistý postup.

Čeští hráči v Klajpedě první půli drželi s Brazilci krok, i když gólmana Gerčáka dvakrát zachránila branková konstrukce. Šance si ale vytvořil i Neumannův tým, ty největší zahodili Seidler se Slováčkem.

Jihoameričané už po přestávce potvrdili roli jasného favorita. Mezi 23. a 24. minutou se dvakrát trefil Ferrao, nejlepší futsalista světa za poslední dva roky. Gerčáka poté překonali ještě kapitán Rodrigo a těsně před koncem Marlon. Češi tak s Brazílií prohráli i poosmé v historii.

Do osmifinále turnaje projdou dvě nejlepší mužstva z šesti skupin a čtyři nejlepší celky na třetích místech. Čeští futsalisté na světovém šampionátu startují počtvrté, nejlepším výsledkem Neumannova výběru je osmé místo z roku 2004.

Mistrovství světa ve futsalu v Litvě:

Skupina D:

Brazílie - Česko 4:0 (0:0)

Branky: 23. a 34. Ferrao, 26. Rodrigo, 20. Marlon.

Sestava Česka: Gerčák (Němec) - Záruba, Slováček, Koudelka, D. Drozd - Homola, Vokoun, P. Drozd, Křivánek, Rešetár, Seidler, Holý, Vnuk. Trenér: Neumann.

Panama - Vietnam 2:3 (2:2)

1. Brazílie 2 2 0 0 13:1 6
2. Česko 2 1 0 1 5:5 3
3. Vietnam 2 1 0 1 4:11 3
4. Panama 2 0 0 2 3:8 0

Skupina C:

Šalamounovy ostrovy - Portugalsko 0:7 (0:3), Thajsko - Maroko 1:1 (0:1).

1. Portugalsko 2 2 0 0 11:1 6
2. Maroko 2 1 1 0 7:1 4
3. Thajsko 2 0 1 1 2:5 1
4. Šalamounovy ostrovy 2 0 0 2 0:13 0

 

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Ozonová díra je letos větší než Antarktida, výrazně se zvětšila v posledním týdnu

Ozonová díra nad jižní polokoulí je letos větší než obvykle a rozměry už přesahuje velikost Antarktidy. Uvedla to dnes evropská agentura pro sledování atmosféry Copernicus, podle níž se díra v ochranné vrstvě atmosféry výrazně zvětšila v posledním týdnu.

"Sledujeme poměrně velkou a potenciálně i hlubokou ozonovou díru," sdělil ředitel agentury Vincent-Henri Peuch. Zvětšování ozonové díry podle něj letos začalo běžně, podobně jako loni, kdy se však změnila v jednu z nejdéle trvajících za dobu měření.

Ozonová vrstva chrání Zemi před rakovinotvorným ultrafialovým zářením ze Slunce. Nad Antarktidou se vytváří každoročně. Vědci nicméně doufají, že by mohla díky omezení škodlivých látek v nadcházejících desetiletích zcela zmizet. Situace se zlepšila díky Montrealskému protokolu z roku 1987, jenž prakticky zastavil výrobu látek, které ozonu škodí.

Odborníci tvrdí, že se ozonová vrstva začíná obnovovat, ale zároveň dodávají, že bude zřejmě trvat do 60. let tohoto století, než z atmosféry zmizí škodlivé látky, podotkla agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy