Marie Reslová
3. 1. 2020 13:40
V uplynulé dekádě výrazně vzrostly příspěvky pražským scénám i Národnímu divadlu. Vzniklo Studio Hrdinů, spolek Jedl nebo novocirkusový Cirk La Putyka. Skončily éry Vladimíra Morávka v Brně a Davida Drábka v Hradci Králové, začaly nové v Divadle pod Palmovkou nebo Městských divadlech pražských. Shrnujeme, co v posledních deseti letech zažila česká divadla.
Odchody a příchody
Výměny na postech uměleckých šéfů pro divadla většinou bývají zásadní změnou. Některé již byly zmíněny.
Brněnskou Husou na provázku v roce 2017 otřásl ne zcela dobrovolný odchod režiséra Vladimíra Morávka, který této scéně za 12 let působení vtiskl nezaměnitelnou tvář například cyklem inscenací Dostojevského děl Století kobry nebo projektem Perverze v Čechách. Zároveň vedení Centra experimentálního divadla, brněnské příspěvkové organizace zastřešující provoz Husy na provázku a HaDivadla, opouštěl také dramatug Petr Oslzlý a v jeho kompetenci bylo vybrat Morávkovu náhradu.
Město Brno přikročilo ke komplikovanému výběrovému řízení na šéfa centra v balíčku s uměleckým šéfem Husy na provázku. Ve finále dala komise přednost jistotě: dramaturgovi divadla Miroslavu Oščatkovi, jednomu z iniciátorů Morávkova odchodu. Uměleckou šéfkou slavné brněnské scény je od ledna loňského roku režisérka Anna Davidová.
Radikální změna se nečeká. Provázek má v krvi od dětství, často tu režíroval její otec Jan Antonín Pitínský, později i ona, mimo jiné oceňovanou inscenaci Tichý Tarzan (2013), věnovanou osobnosti fotografa Miroslava Tichého. První rok jejího vedení přinesl hostování režiséra Jana Mikuláška, který na Provázku také není nováčkem.