Dekáda v divadle: Zásahy politiků, změny v Praze i Brně, vzestup nového cirkusu

Marie Reslová Marie Reslová
3. 1. 2020 13:40
V uplynulé dekádě výrazně vzrostly příspěvky pražským scénám i Národnímu divadlu. Vzniklo Studio Hrdinů, spolek Jedl nebo novocirkusový Cirk La Putyka. Skončily éry Vladimíra Morávka v Brně a Davida Drábka v Hradci Králové, začaly nové v Divadle pod Palmovkou nebo Městských divadlech pražských. Shrnujeme, co v posledních deseti letech zažila česká divadla.
Brněnské HaDivadlo.
Brněnské HaDivadlo. | Foto: ČTK

Ostrava a Brno

V ostravské Komorní scéně Aréna podobně jako v pražském Dejvickém divadle už od devadesátých let minulého století dbají na soudržnost souboru a pěstují herectví na špičkové úrovni. Uměleckým šéfem Arény je od roku 2005 režisér Ivan Krejčí, jinak též sociálnědemokratický politik a šéf Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Výraznou osobnost představuje rovněž dramaturg divadla Tomáš Vůjtek. Slyšení a Smíření, další dva díly jeho skvěle napsané trilogie věnované neuralgickým momentům moderních českých dějin, které následovaly po hře S nadějí i bez ní, byly oceněny hned několikrát. Všechny inscenace režíroval Ivan Krejčí.

Brněnské HaDivadlo v minulých letech vstalo jako Fénix z popela především zásluhou tří slovenských režisérů. Po Mariánu Amslerovi, který byl oceněn za inscenaci podle románu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch, převzal umělecké vedení v půlce desetiletí Ivan Buraj. Také jeho režie Gorkého Maloměšťáků si odnesla Cenu Divadelních novin. Třetí patřila Lukáši Brutovskému za inscenaci Maryši.

 

Právě se děje

Další zprávy