Dekáda v divadle: Zásahy politiků, změny v Praze i Brně, vzestup nového cirkusu

Marie Reslová Marie Reslová
3. 1. 2020 13:40
V uplynulé dekádě výrazně vzrostly příspěvky pražským scénám i Národnímu divadlu. Vzniklo Studio Hrdinů, spolek Jedl nebo novocirkusový Cirk La Putyka. Skončily éry Vladimíra Morávka v Brně a Davida Drábka v Hradci Králové, začaly nové v Divadle pod Palmovkou nebo Městských divadlech pražských. Shrnujeme, co v posledních deseti letech zažila česká divadla.
Martin Myšička v Eleganci molekuly hraje Antonína Holého.
Martin Myšička v Eleganci molekuly hraje Antonína Holého. | Foto: Hynek Glos

Proměna Dejvického divadla

Slávu dejvické scény postavil Miroslav Krobot na precizním hereckém řemesle, souhře a srozumění souboru. V roce 2010 si vysloužila ceny jeho minimalistická adaptace Kaurismäkiho Muže bez minulosti, o dva roky později inscenace Michala Vajdičky Ucpanej systém podle povídek Irvina Welshe. Bilanci doplnil dvojí titul Divadlo roku i herecká ocenění pro Davida Novotného, Ivana Trojana a Václava Neužila.

Jenže v roce 2014 opustil Krobot po 18 letech pozici uměleckého šéfa a charisma Dejvického divadla postupně bledlo. Stále sice patří k nejpopulárnějším českým scénám a má beznadějně vyprodáno, lidé sem chodí za skvělými herci - Ivanem Trojanem, Veronikou Khek Kubařovou, Václavem Neužilem, Jaroslavem Pleslem, Lenkou Krobotovou a dalšími. Dramaturgické těkání i střídání režisérů však svědčí o tom, že chybí silná osobnost, která by udávala směr.

Nejvýraznější inscenací pokrobotovského období byla Elegance molekuly, kterou napsal a režíroval v Dejvicích dávno zdomácnělý dramatik a režisér Petr Zelenka. Kritika ji vyhlásila Hrou roku 2018.

 

Právě se děje

Další zprávy