Marie Reslová
3. 1. 2020 13:40
V uplynulé dekádě výrazně vzrostly příspěvky pražským scénám i Národnímu divadlu. Vzniklo Studio Hrdinů, spolek Jedl nebo novocirkusový Cirk La Putyka. Skončily éry Vladimíra Morávka v Brně a Davida Drábka v Hradci Králové, začaly nové v Divadle pod Palmovkou nebo Městských divadlech pražských. Shrnujeme, co v posledních deseti letech zažila česká divadla.
Středoevropský Pařízek
Pražské komorní divadlo působící v Divadle Komedie se pod vedením Dušana D. Pařízka systematicky věnovalo kulturnímu myšlení střední Evropy a objevovalo lapidární současný herecký a inscenační jazyk. V roce 2012 ukončilo po deseti letech činnost a zařadilo se mezi legendy.
Od té doby Pařízek pracuje v Německu, Rakousku a Švýcarsku - s výjimkou inscenace Havlovy Zahradní slavnosti, uvedené ve Stavovském divadle rok poté, a inscenace Kauza Schwejk, koprodukované pražským Studiem Hrdinů a festivalem Wiener Festwochen v roce 2015.
Ve stejném roce česko-německý režisér vystoupal na pomyslný vrchol. Jeho inscenace hry Wolframa Lotze Směšná temnota ve vídeňském Burgtheateru se podle prestižní ankety časopisu Theater Heute stala počinem roku v německojazyčném prostoru, který léta udává směr evropskému divadlu.
Pařízek dodnes přitahuje pozornost českého divadla. Směšnou temnotu i další jeho režie jsme v české metropoli měli možnost vidět díky Pražskému divadelnímu festivalu německého jazyka. Naposledy scénicky i myšlenkově strhující inscenaci hry Franze Grillparzera Štěstí a pád krále Otakara ve vídeňském Volkstheateru, kde do hlavní role obsadil českého herce Karla Dobrého.