Recenze: Zkáza přišla několikrát. Dox zažil světovou premiéru šestihodinové opery

Boris Klepal Boris Klepal
2. 8. 2023 12:00
Kdyby v úterý večer došlo k výbuchu v Centru současného umění Dox, zmizela by nejméně třetina scény okolo české soudobé hudby. Vyprodaný sál zaplnila světová premiéra opery Trillium X od amerického avantgardisty Anthonyho Braxtona, jež byla zároveň jediným pražským provedením chytrého, poněkud fantasmagorického a současně zábavného díla.
Nahrávka opery Trillium X teprve vznikne. Na záznamu je provedení staršího Trillia J v newyorském Lincolnově centru. Foto: Marek Bouda | Video: National Endowment for the Arts

Festival Prague Music Performance, který sledovanou událost připravil, si může připsat opravdu výrazný úspěch. Zvláště když rozsáhlý orchestr s 12 vokalisty, sólovou klavíristkou Hildegard Kleebovou, dirigentem Rolandem Dahindenem a také autorem Anthonym Braxtonem hned ve středu odjel do německého Darmstadtu. Tamní festival Prázdninové kurzy už 77 let poskytuje útočiště nejprogresivnějším hudebním trendům: Prague Music Performance Orchestra tam zahájí letošní ročník a opera se na místě dočká i studiové nahrávky.

K mnoha posluchačům se tak dostane záznam díla, jež zrcadlí současný svět, představuje americký pohled na dějiny evropské avantgardy, ale také ho lze vyložit jako příspěvek k emancipaci afroamerických skladatelů i černé hudby od jazzu.

Osmasedmdesátiletý skladatel a saxofonista Braxton se prosadil v 60. letech jako progresivní jazzman a improvizátor. Také vymyslel speciální hudební jazyk - soustavu gest, která zjednodušují a zintenzivňují komunikaci mezi improvizujícími hráči.

Paralelní linii Braxtonovy tvorby představují velké kompozice, jež se neomezují žánry a vytvářejí svůj osobitý svět. Patří k nim i dosud šestidílná řada oper Trillium, z nichž zatím poslední zazněla nyní v Doxu. Ať už byla očekávání jakákoliv, Braxton se představil jako seriózní a vzdělaný skladatel, který se v operních mantinelech pohybuje s odzbrojující obratností. Velké časové plochy pro něj nepředstavují problém, jsou spíš nutností vyplývající z koncepce díla.

"Když milujete operu, vedou podle mého všechny cesty k Richardu Wagnerovi," poznamenal autor v rozhovoru pro Novinky.cz a nechtě tím před české publikum postavil zvláštní paradox. Odvolal se na jednoho ze zásadních autorů operní historie, jehož dílo se však v Česku od roku 1945 skoro nehraje, a pokud ano, úroveň nastudování zhusta bývá přinejmenším diskutabilní.

Anthony Braxton interprety svých děl povzbuzuje, aby se nebáli chybovat.
Anthony Braxton interprety svých děl povzbuzuje, aby se nebáli chybovat. | Foto: ČTK

Kdo si občas vyjede za Wagnerem do zahraničí, nebo ho poslouchá z nahrávek, jistě nebyl překvapen délkou Trillia X, jehož provedení s přestávkami trvalo v úterý asi šest hodin. Zároveň ale brzy poznal, že čas je relativní pojem a v hudbě to platí několikanásobně - všechna čtyři dějství uběhla až nečekaně rychle.

Braxton samozřejmě není wagnerovec v tom smyslu, že by postavám a událostem přiřazoval charakteristické motivy. Evidentně ho však zajímá hudební struktura, celkový zvuk, střídání velkoorchestrálních a komorních pasáží. Rovněž konfrontuje publikum se záplavou komplikovaného textu a mnoha odkazy k současné politice i společnosti. Takové dílo při jednom zhlédnutí nelze dost dobře zachytit, natož analyzovat. Zvláště když není k dispozici partitura pro předchozí prostudování.

Dlouhodobě Braxtonův přístup k hudbě charakterizuje především otevřenost. Jeho partitury nabízejí více možností řešení jednotlivých situací, autor dokonce povzbuzuje interprety, aby se nebáli chybovat. Příliš pedantická provedení pokládá za nudná a absence chyb je pro něj důkazem, že hudebníci nešli až na okraj svých možností.

Zároveň ovšem předpokládá virtuózní zvládnutí nástrojů - Američan rozhodně neobhajuje neumětelství. Systém, kde za chybu nenásleduje okamžitý trest, nicméně i tak jde přímo proti nelítostnému světu klasické hudby a opery, kde se kiksy neodpouštějí - naopak se na ně s gustem poukazuje.

Trillium X obsahuje jen málo improvizovaných momentů a na orchestr i zpěv klade ohromné nároky. Všichni musí neustále sledovat dirigenta, ani na chvíli nemohou pracovat "na volnoběh", což mnoho starších a zažitějších děl umožňuje. Ke složitě vytvořenému výsledku se pak musí nějak postavit publikum, které má před sebou více možností, jak komplex podnětů vnímat.

Světová premiéra Trillia X trvala s přestávkami asi šest hodin. Na snímku je dirigent Roland Dahinden.
Světová premiéra Trillia X trvala s přestávkami asi šest hodin. Na snímku je dirigent Roland Dahinden. | Foto: Marek Bouda

Někdo mohl číst poměrně komplikované libreto promítané na zeď společně s diapozitivy a jednoduchými projekcemi. Výsledkem pak bylo cosi jako grafický román se scénickou hudbou v pozadí. Text si pro sebe v takovém případě ukradne tolik pozornosti, že na hudbu jí už zbývá jen okrajové množství.

Stejně tak bylo možné začít zkoumat hudbu, rozkládat ji v duchu na segmenty a nacházet v ní odkazy na poválečnou avantgardu, parodicky působící ansámbl ve stylu Gioachina Rossiniho či wagnerovské monology. Například zpěv tří sester a kazatele všeobecného smíření neodolatelně připomínal setkání rusalek a Siegfrieda z Wagnerova Soumraku bohů.

Pak ovšem ještě zbývala možnost položit se do hudby a zvuku, sem tam periferně odchytit kus textu pro základní orientaci, nechat se tím zvláštním světem prostě pohltit i unášet a odnést si dojem čehosi těžko opakovatelného. Po poslechu nahrávky, která má vyjít příští rok, by mělo být jasněji.

Momentálně lze říci, že ve čtyřech dějstvích opery Trillium X se proplétá zločin s oficiální společností, zhoubu už nepředstavuje majetek jako u Wagnera, ale schopnost získat bankovní kredit, lidé přistupují na směšné a zištné kompromisy nejen s jinými lidmi, ale také s roboty, a nakonec je vše zničeno podobně jako ve velké francouzské opeře nebo opět v Soumraku bohů. Jen zde zkáza přichází hned několikrát a stejně jako zbytek opery obsahuje cosi nesmírně vážného, ale zároveň hravého a zábavného.

Cyklus oper Trillium začal Anthony Braxton psát už v 80. letech a při snaze o jejich uvedení narážel na rasové předsudky i stereotypy, které v Afroameričanech viděly jazzmany, soulové či gospelové zpěváky, hvězdy stylu funky, ale sotvakdy seriózní skladatele.

Na Braxtona jako by z minulosti pomrkával skladatel a klavírista Duke Ellington, který už roku 1943 pronikl se svým orchestrem do newyorské Carnegie Hall a každoročně tam uváděl velkou skladbu symfonických rozměrů. Ta první se jmenovala Black, Brown and Beige a věnována byla sedmi stům barevných, nikdy nezotročených lidí z Haiti, kteří roku 1779 přijeli bojovat v Americké válce za nezávislost.

Operou Trillium X bylo možné se nechat pohltit i unášet a odnést si dojem čehosi těžko opakovatelného.
Operou Trillium X bylo možné se nechat pohltit i unášet a odnést si dojem čehosi těžko opakovatelného. | Foto: Marek Bouda

Ellington tehdy ještě používal dnes již nemožný termín "negroes" a publiku se omlouval za čtyřicetiminutovou délku skladby. Braxtonovo Trillium X připomíná, že svět se od té doby přece jen posunul jak ve vnímání afroamerické kultury, tak v toleranci hudebních zvláštností. Pražské publikum přivítalo Braxtona i jeho dílo s nadšením.

Velkou zásluhu na tom měl festivalový Prague Music Performance Orchestra, mezi jehož hráči a hráčkami byly snad všechny známé tváře, které jsou jindy vidět v Orchestru Berg, Prague Improvisation Orchestra, Ostravské bandě, Brno Contemporary Orchestra a dalších menších ansámblech orientovaných na současnou hudbu. Podobně pořadatelé sestavili skupinu 12 zpěvaček a zpěváků.

Bylo úžasné sledovat, s jakou samozřejmostí se během několika dní zkoušek všichni vpravili do těžké věci a kolik lidí je pro ni v celkem malé zemi k dispozici. Zároveň se však vtírala nepříjemná otázka, zda tento potěšující stav nezpůsobuje ochota českých hudebníků dlouhodobě tvrdě pracovat za mizerné peníze.

Svérázný protipól k orchestru představovaly sólové vstupy švýcarské klavíristky Hildegard Kleebové, zvukově bohužel trochu utopené kvůli pianu postavenému vzadu za orchestrem. Jednalo se snad o kompromis způsobený potřebou zakomponovat nástroj do celé orchestrální skupiny. Možná ale měl znít jako osamělé volání z dálky. Jako individualita, která může být slyšet i ve světě, jenž sice o unikátních osobnostech neustále mluví, ale ve skutečnosti si je příliš nepřeje.

Klíčovým svorníkem provedení byl skladatelův dlouholetý spolupracovník, rovněž švýcarský skladatel, trombonista a dirigent Roland Dahinden. Především opravdu vedl hráče i pěvce, na Braxtonova improvizační gesta docházelo jen zcela výjimečně. Interpreti se díky Dahindenovi přesvědčivě scházeli v nástupech, někdy v unisonech či paralelních hlasech. Komplikovaná věc nikdy nesklouzla k chaosu a samozřejmost provedení se přenášela na posluchače.

Trillium X by klidně mohla hrát běžná operní divadla, pokud by se jejich mechanismy přizpůsobily ne zcela obvyklým požadavkům. I v tom nakonec Braxton připomíná Wagnera, jehož opery bývaly pokládány de facto za neproveditelné a trvalé místo v repertoáru si hledaly ještě dlouho po autorově smrti. V tomto srovnání Braxtonovy technické požadavky nejsou nijak zvlášť revoluční.

Jistě by se Trillium X setkalo s úspěchem na vídeňských Festwochen či bienále současného hudebního divadla v Mnichově. U nás by skvěle zapadlo na New Opera Days Ostrava, které již roku 2015 uvedly operu Afterword dalšího afroamerického skladatele, improvizátora a filozofujícího hudebníka George E. Lewise.

Na průnik k finančně dobře zajištěným institucím, jako je pražské Národní divadlo či Smetanova Litomyšl, si však díla tohoto typu zřejmě budou muset ještě dlouho počkat.

 

Právě se děje

Další zprávy