Proto se karlínské divadlo rozhodlo do soudního vyřešení celé záležitosti uvádět muzikál v pozměněné podobě. "Hudební divadlo Karlín garantuje, že díky drobným úpravám nebudou diváci ochuzeni o silný zážitek z muzikálu tak, jak tomu bylo doposud," uvedl ve středu mluvčí karlínské scény Tomáš Matějovský.
Snímky Anděl Páně a Anděl Páně 2 režiséra Jiřího Stracha patří k divácky nejúspěšnějším českým pohádkám. Muzikál nazvaný Anděl Páně měl v Karlíně premiéru vloni na podzim. Hudbu a texty napsal Ondřej G. Brzobohatý, režie se ujal Martin Čičvák. Strach na adaptaci nespolupracoval, autorka scénáře k prvnímu filmu z roku 2005 Lucie Konášová však ano.
"Vycházím ze svého scénáře, což byl první díl Anděla Páně. Ale samozřejmě jsme chtěli, aby se to nějak obohatilo a lidé nešli na důsledně převyprávěný film. Proto přicházím s novými nápady," prohlásila vloni Konášová, která je pod muzikálem podepsaná jako autorka námětu a libreta.
Jiří Strach už před časem politoval, že jej ohledně připravovaného muzikálu nikdo nekontaktoval. "Karlínské divadlo se mnou vůbec nejednalo. Mé svolení k užití autorských práv tedy nemá," řekl v lednu deníku Nedělní Aha. Podle režiséra projekt využívá úspěchu jeho filmů.
Karlínské divadlo v prohlášení z tohoto týdne uvedlo, že Strach celých 20 let od vzniku filmu nezpochybňoval autorství scénáře Lucie Konášové.
To ale rozporuje agentura Dilia, která režiséra Stracha zastupuje. "Není pochyb o tom, že původní verze muzikálu Anděl Páně, kterou Hudební divadlo Karlín provozovalo a zjevně i navzdory předběžnému opatření nadále hodlá provozovat, vychází z verze scénáře Jiřího Stracha a jeho oceňovaného filmu, nikoliv pouze ze scénáře Lucie Konášové," sdělil ve středu ředitel agentury Jan Barták.
"Znalecký posudek Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze jasně definoval, že muzikál nese množství jedinečných prvků, které do scénáře vnesl režisér filmu a následně je převedl do filmové podoby. Jelikož je nyní věc v rukou právních zástupců, nebudeme ji více komentovat," dodává.
Celovečerní snímek Anděl Páně měl premiéru v listopadu 2005. V kinech ho vidělo na 190 tisíc diváků, jeho televizní premiéru na Vánoce 2006 pak sledovalo přes 2,5 milionu lidí. Anděl Páně 2 získal šest nominací na Českého lva, v roce 2017 bodoval na festivalu pro děti a mládež ve Vilniusu, kde obdržel hlavní cenu. V českých kinech ho zhlédlo 1,26 milionu osob.
Hlavní postavami muzikálu, který se stejně jako film odehrává v adventním čase, jsou popleta a nebeský outsider anděl Petronel se škodolibým čertem Uriášem. Společně putují po Zemi a snaží se dokázalt Pánu Bohu, jak lehké je napravovat hříšníky. Pokud by se to nepodařilo, Petronel sám přijde do pekla.
Anděla v karlínském muzikálu alternují Ondřej Rychlý s Filipem Hořejšem, čerta ztvárnili Marek Lambora a Jan Sklenář. Dvojroli Pána Boha a Rychtáře dostal Jiří Korn, dále v muzikálu účinkují Roman Tomeš či Veronika Khek Kubařová.
Muzikál má ohlas, všechna uvedení v letošní sezoně jsou vyprodaná. Nejbližší vstupenky zbývají na zářijové reprízy. "V současné době jsou největšími hity The Bodyguard a Anděl Páně, ale i tak uvádíme také starší kousky," řekl ředitel karlínského divadla Egon Kulhánek v dubnovém rozhovoru pro web zena-in.cz.
Ferjenčíkova reklama
S využitím Strachovy pohádky Anděl Páně má v těchto týdnech potíže také neúspěšný kandidát České pirátské strany do europarlamentu Mikuláš Ferjenčík.
Agentura Dilia, která zastupuje Stracha, vyzvala politika ke stažení předvolebního videa, v němž Ferjenčík pracuje s motivy ze Strachových filmových pohádek. Žádá i zaplacení pokuty ve výši 150 tisíc korun.
Bývalý poslanec reagoval, že neustoupí a bude bojovat proti pokusům o omezování svobody slova. Sdělil také, že do politiky šel kvůli boji proti praktikám, kdy autorské svazy vyhrožují podle něj nesmyslnými pokutami. "Pro mě je svoboda slova zásadní a nebudu ustupovat nátlaku," vzkázal Ferjenčík.
V předvolebním klipu se z pirátských představitelů objevují mimo jiné ministr zahraničí Jan Lipavský, náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib nebo poslanec Jakub Michálek. Jejich oblečení i brána v pozadí, ze které před koncem klipu vystoupí Ferjenčík, nápadně připomínají kostýmy postav a nebeskou bránu ze Strachových filmů.