Představte si práci, kde vás nezastihne Facebook. Nic vás neruší. Není tu světlo, není tu hluk. Nezpívají ptáci. Nedovolá se vám manželka. Jste tu jen vy a váš stroj. Pavel Nagy je strojníkem magnezitových dolů ve slovenské Jelšavě už jedenáct let. "Je to tak, jak to je, a přesně tak mi to vyhovuje," říká, když vystoupí z nového nakladače, s nímž odklízí těžkou kamennou suť po odstřelech. Je to první stroj tohoto typu v celé Evropě.
Mohutný Caterpillar Cat R1700K se proplétá úzkými chodbami, odváží materiál a pohrává si s mnohatunovými balvany. To vše hluboko pod zemí, v úplné tmě.
Nacházíme se ve Slovenském rudohoří, 300 kilometrů východně od Bratislavy, 100 kilometrů západně od Košic a asi 200 metrů pod povrchem ve spletitém bludišti chodeb, jimiž projede jen speciální důlní technika. Hornickou činností se Jelšava pyšnila už za středověku, kdy se v okolí usazovali především němečtí havíři. Těžba magnezitu je ale "novinkou" s teprve pětadevadesátiletou tradicí. Slovenské magnezitové závody ročně vytěží kolem 970 tisíc tun horniny.
Než směl 45tunový obr nastoupit do služby, musel získat povolení od Hlavního báňského úřadu v Banské Štiavnici. Na rozdíl od strojů pracujících na povrchu má nainstalovaný samohasicí systém a disponuje nouzovým vypínáním motoru zvenku. Na obří lžíci dokáže naložit i balvany o váze 15 tun a převážet je temným labyrintem, jako kdyby šlo o figurky stavebnice.
Strojník Pavel má nakladač v ruce, klenbu dolu míjí o pár centimetrů, přesto nikde nezavadí. Léta praxe v temných katakombách mu vtiskla dokonalou schopnost orientovat se ve stísněných prostorech. V podzemí tráví celou svou pracovní směnu. Osm hodin denně poslouchá dieselový agregát Cat o výkonu 345 koní.
Člověk by si myslel, že v uzavřeném podzemí s ozvěnou bude motor hřmít a kouřit, jenže vedle nahozeného nakladače se nic takového neděje. Filtry čistí zplodiny motoru tak, že i v bezprostřední blízkosti stroje můžete vychutnávat blahodárné účinky vlhkého vzduchu v podzemí.
Magnezit z Jelšavy míří především na Ukrajinu a do Německa, ale odebírají ho odtud i v Africe nebo Austrálii. Minerál nachází uplatnění ve všech odvětvích, kde je třeba odolat extrémně vysokým teplotám - najdete ho ve vyzdívkách vysokých pecí nebo spalovnách.
Zásoby jelšavského naleziště prý stačí ještě nejméně na dalších 100 let. Zdá se, že žlutý nakladač Caterpillar, Pavla Nagye i všech 850 zaměstnanců zde čeká ještě dost práce.
O autorovi
Adam Maršál (40) je novinář, copywriter a fotograf na volné noze. V minulosti pracoval v titulech Lidové noviny, Mladá fronta DNES a MAXIM. Zabývá se extrémním sportem, motorsportem, cestováním a těžkými stroji.