Zdevastované životní prostředí bývalo vždy spíše tématem fotožurnalistické soutěže World Press Photo. Další velmi prestižní světová fotosoutěž Sony World Photography Awards dávala v kategorii krajina obvykle přednost divoké přírodě, kterou ještě neproměnila ruka člověka. Platilo to zvláště pro kategorii Open, kde se hodnotí jednotlivé snímky.
Letos ovšem porota zvolila poněkud jiný přístup. Snímků zničené přírody mezi finalisty přibylo. Ve třináctce fotografií kandidujících na vítězství v žánru krajinářské fotografie, je kromě toho vidět i několik dalších zajímavých trendů:
Většina fotografií je laděných ve velmi tmavých tónech.Třetina z finálových snímků má čtvercový formát, což je u krajinářské fotografie spíše neobvyklé. Hodně finalistů utíká od krajinářské popisnosti k abstrakci.
A jsou zde ve většině případů patrné výrazné úpravy barevnosti v počítači (zelená mlha, nepřirozeně neutrálně šedá obloha, a dokonce i oblaka přetřená tmavě modrou barvou, která cudně zakrývá přepálená místa bez kresby, kudy ve skutečnosti prosvítalo slunce). Takový přístup je ovšem v současné krajinářské fotografii častý. Autoři to vysvětlují slovy, že jde o kreativní fotografii a že jim jde v první řadě o vyjádření pocitu, ne o dokumentární zachycení skutečnosti.
V rubrice Foto na Aktuálně.cz postupně zveřejníme všechny snímky, které v jednotlivých kategoriích soutěže postoupily do finále. Toto je třetí díl seriálu.