Rozpad SSSR, čečenský kyborg i války. Fotky reportéra, který se dostal všude

Rozpad SSSR, čečenský kyborg i války. Fotky reportéra, který se dostal všude
Fotografie ruských vojáků vylepená na autě jako pobídka pro mladé muže, aby vstoupili do armády, byla pořízena v okolí města Klin v Moskevské oblasti (2015). Pro systém, pomocí kterého se formují názory Rusů, jsou mimo jiné typické dva znaky: akceptace násilí a všudypřítomná tvář úřadujícího prezidenta. Tomuto účelu slouží jak podobné propagační materiály, tak i vojenské přehlídky nebo třeba sklenice na vodku a pouzdra na iPhone s Putinovou podobiznou. Válečná propaganda je v plném proudu.
V roce 1989 otevřel generální tajemník Komunistické strany Sovětského svazu Michail Gorbačov hranice pro židovskou emigraci. Občané SSSR si stejně jako tato žena vybrali Izrael, protože to byla nejsnazší cesta, jak uniknout z rozpadajícího se impéria před chudobou a chaosem.
Skládka věcí, které po sobě zanechali ruští Židé po emigraci do Izraele. Birobidžan, ruská Autonomní židovská oblast, květen 1990.
7. prosince 1988 zasáhlo severní Arménii silné zemětřesení. Trvalo 40 sekund a zahynulo při něm nejméně 25 tisíc lidí. Snímek zachycuje převoz rakve s tělem člověka vyproštěného zpod trosek zříceného domu. Arménie, Spitak, 1988.
Foto: Mariusz Forecki / Z výstavy Prach v galerii 400 ASA
vot vot
2. 7. 2024 13:35
Polský fotoreportér Mariusz Forecki má dar dostat se na místa, kam to jiní novináři nedokážou. Svědčí o tom třeba fakt, že v první čečenské válce fotil separatistické bojovníky Šamila Basajeva. Dokumentoval mnoho významných událostí v prostoru bývalého Sovětského svazu. Od války v Afghánistánu přes konflikt v Náhorním Karabachu až po zemětřesení v Arménii. Nyní vystavuje v galerii 400 ASA.

Mariusz Forecki (*1962) pořídil své fotografie během mnoha cest po bývalém Sovětském svazu, a to jak v závěrečném stádiu jeho existence, tak i během formování nového společensko-politického uspořádání. 

"Sledoval jsem, jak bývalé republiky Sovětského svazu znovu získávají svoji nezávislost. Viděl jsem zrod nových států, boj o identitu, návrat vysídlených národů a emigraci za lepším životem. Tehdy jsem si neuvědomoval, že jsem svědkem událostí, které se později staly symboly rozpadu státu vybudovaného na tyranii a nepředstavitelném lidském utrpení," vysvětluje fotoreportér Mariusz Forecki.

Fotografie ruských vojáků vylepená na autě jako pobídka pro mladé muže, aby vstoupili do armády. Okolí města Klin v Moskevské oblasti (2015).
Fotografie ruských vojáků vylepená na autě jako pobídka pro mladé muže, aby vstoupili do armády. Okolí města Klin v Moskevské oblasti (2015). | Foto: Mariusz Forecki / Z výstavy Prach v galerii 400 ASA

"Z prachu tohoto kolapsu se vynořil obraz nového impéria, které se pod rouškou demokracie, pomocí brutální propagandy a moderní sociotechniky, přeměnilo v impérium zla ohrožující svět založený na ideálech humanismu a lidském právu na svobodu a štěstí," dodává.

Kurátor pražské výstavy Adrian Wykrota charakterizuje Foreckého jako fotografa s romantickou duší, jehož citlivost, odvaha a neúnavná vytrvalost se přetavují v touhu vyprávět příběhy o světě a lidech. "Zdá se, že když opadne prach, zůstane jen vytrvalost dokumentaristy. Svět se nakonec nějak uspořádá, ale obrazy - jako ty Foreckého - s námi zůstanou a stanou se předmětem analýzy, svědky historie, upřímným a jedinečným záznamem doby," konstatuje.

Nenápadný muž, který se dostane všude

"Mariusz, který vypadá tak klidně a nenápadně, se dostal mezi bojovníky Šamila Basajeva v Čečensku, dostal se v Afghánistánu mezi tálibánce. Je neuvěřitelné, kam se mu podaří proniknout. Jeho fotografie navíc nejsou jen nějakým reportážním svědectvím, ale mají schopnost přežít a obecnou platnost," říká vedoucí opavského Institutu tvůrčí fotografie Vladimír Birgus. Forecki v Opavě studuje, momentálně jako doktorand. 

Výstava v galerii 400 ASA obsahuje snímky z Foreckého knihy Prach, vydané v roce 2022, která získala hlavní cenu na 32. měsíci fotografie v Bratislavě (2022), titul Foto kniha roku v nejvýznamnější polské soutěži novinářské fotografie Grand Press Photo a byla nominována na různá další prestižní ocenění.

Musa Baschanov byl vážně zraněn při obraně letiště v Grozném. Po vyléčení zranění se vrátil k jednotce. Jeho přátelé mu říkali "kyborg"
Musa Baschanov byl vážně zraněn při obraně letiště v Grozném. Po vyléčení zranění se vrátil k jednotce. Jeho přátelé mu říkali "kyborg" | Foto: Mariusz Forecki / Z výstavy Prach v galerii 400 ASA

Setkal se i s čečenským "kyborgem"

"Fotografie jsou z doby, kdy jsem intenzivně fotografoval v zemích bývalého Sovětského svazu a v samotném Rusku. Časem se ukázalo, že mám zdokumentované události, které jsou významné i z hlediska historie Evropy. Rozhodl jsem se tedy, že z nich udělám knihu. Je v ní 140 fotografií a jde o snímky z velkého zemětřesení v Arménii, z konfliktu v Náhorním Karabachu, z Afghánistánu v době, kdy tam vkročila ruská vojska, fotografie z židovské autonomní oblasti v době, kdy Židé emigrovali do Izreale," vypráví Forecki.

"V knize a na výstavě najdete také fotografie z Grozného z první Čečenské války, kdy jsem se dostal k oddílům Šamila Basajeva a potkal jsem se i s tehdejším prezidentem Džocharem Dudajevem. Byl jsem dokonce s aparátem v prezidentském paláci v Grozném v posledním dni obrany," vypočítává Forecki. Jedním ze snímků, které tehdy pořídil, zachycuje i Musu Baschanova, který byl vážně zraněn při obraně letiště v Grozném. Po vyléčení zranění se vrátil k jednotce. "Jeho přátelé mu říkali kyborg," líčí Forecki. 

 

Právě se děje

Další zprávy