Jaderské ostrovy z nebe: Jejich půvab zachytil pilot v novém filmu i na fotkách

Jaderské ostrovy z nebe: Jejich půvab zachytil pilot v novém filmu i na fotkách
Chorvatské pobřeží na mě svou krásou zapůsobilo asi nejvíce, říká pilot a fotograf Jiří Pruša, který má za sebou celou řadu leteckých expedic po celém světě. Nyní se chystá představit nový film o létání nad pobřežím Jaderského moře, který natočil s režisérem Petrem Nikolaevem. Na snímku je kostel Panny Marie ve skalách – Boka Kotorská, Černá Hora.
Rovinj, Istrie, Chorvatsko.
Pláž Zlatni rat, ostrov Brač, Chorvatsko.
Na letišti v Pule.
Foto: Jiří Pruša
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
23. 11. 2020 6:00
Chorvatské pobřeží na mě svou krásou zapůsobilo asi nejvíce, říká pilot a fotograf Jiří Pruša, který má za sebou celou řadu leteckých expedic po celém světě. Nyní se chystá představit nový film o létání nad pobřežím Jaderského moře, který natočil s režisérem Petrem Nikolaevem.

Nový film nazvaný Jaderské ostrovy z nebe by měl mít premiéru 10. prosince, společně s on-line křtem knihy Jiřího Pruši Svět z nebe.  "Film se nám také podařilo přihlásit do soutěže o Českého lva," říká Pruša, který své expedice podniká pod hlavičkou leteckého magazínu Flying Revue.

Jak vznikl nápad natočit film o létání nad ostrovy v Jaderském moři? 

Po několika přeletech Jaderského moře v malém letadle cestou do Řecka a na Kypr i poté, co jsme z přeletu Karibských ostrovů vytvořili film Karibik z nebe, jsme se s režisérem Petrem Nikolaevem rozhodli, že našim divákům ukážeme také krásu Jaderských ostrovů. Mnoho Čechů a Slováků samozřejmě Jadran, jeho pobřeží i ostrovy dobře zná, ale vidět to vše ze vzduchu je zase něco trochu jiného.

Jiří Pruša: Jaderské ostrovy z nebe | Video: Jiří Pruša, Flying Revue

Natáčení filmu Jaderské ostrovy z nebe, které proběhlo v roce 2019, jsme využili částečně i k tomu, abychom divákům ukázali i svět malých letadel a možnosti, které přináší. Ve filmu proto také vysvětlujeme různé pilotní situace i přístrojové vybavení. Diváci se tak seznámí s problematikou přistávání na dopravních i sportovních letištích, komunikací s řídícími letového provozu i s leteckým filmováním.

Jak dlouho trvá let do Slovinska nebo do Chorvatska malým letadlem Dynamic WT9, které používáte?

Má cestovní rychlost kolem 200 km/h. Cesta je ale samozřejmě o hodně kratší než po silnici, a tak doletět například do slovinské Portorože, která leží kousek od Terstu, mi zabere z Příbrami něco málo přes dvě hodiny. Záleží samozřejmě na rychlosti a směru větru. 

Teď v době epidemie je samozřejmě svět vzhůru nohama, ale pokud je normální situace, je potřeba dopředu vyřizovat nějaká povolení, nebo si prostě řeknete - podobně jako by to bylo auto - "teď bych se mohl zaletět podívat do Splitu", nasednete do letadla a letíte?

V principu stačí připravit letový plán - časy a místa vzletu a přistání, trať, časy přechodu hranic a pár dalších informací. Plán můžete za normální situace podat telefonicky z auta cestou na letiště. Po příjezdu na letiště připravíte letadlo a můžete letět.

Trochu složitější to je, pokud letíte do země mimo Schengenskou dohodu. V tom případě je potřeba odlétat z letiště, na kterém je možné projít celní a pasovou kontrolou. Také přistát musíte na letišti, které má pasovou a celní kontrolu. O něco víc papírování pak může být i v případě zemí mimo EU.

Zůstaňme ještě u toho přirovnání s autem. Dynamic je poměrně malý dvoumístný stroj, je možné si do něj vzít třeba kufr nebo nějaká větší zavazadla?

Prostor v tomto typu letadla je opravdu dost omezený. Do zavazadlového prostoru se smí dát jen 20 kg, a navíc to nemůže být kvůli tvaru prostoru žádný cestovní kufr, ale spíše tašky nebo ruksaky, které lze tvaru zavazadlového prostoru trochu přizpůsobit.

Jakou má takové letadlo spotřebu a co vlastně tankujete?

Letadla této kategorie mají obvykle spotřebu někde mezi 15-20 litry na hodinu letu, tedy zhruba na 200 km vzdušné vzdálenosti. Takže spotřeba na 100 kilometrů je srovnatelná s autem. Vzdušná vzdálenost obvykle mezi jednotlivými místy je o nějakých 30 až 50 procent  kratší než silniční vzdálenost, dá se tedy říct, že cesta malým letadlem je z pohledu spotřeby benzínu úspornější než auto.

Motory Rotax, které jsou do Dynamicu i jiných letadel této kategorie vestavěny, létají optimálně na automobilový benzín 95 oktanů. Ten ale na řadě letišť není k dostání, a tak často používám benzín Avgas 100. Je jen potřeba současně používat trochu jiný motorový olej.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Při požáru bytu v panelovém domě v Praze 10 dnes odpoledne zemřel jeden člověk, další je zraněný. Hasiči evakuovali z domu 22 lidí.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

Po nálezu dalších tří těl stoupla bilance obětí výbuchu v Leverkusenu na pět

Po úterním výbuchu v chemickém průmyslovém areálu v Leverkusenu byla ve čtvrtek nalezena v troskách další tři těla. Havárie má tak již celkem pět potvrzených obětí. Dvě osoby se nadále pohřešují, uvedla s odvoláním na policii a prokuraturu agentura DPA.

V úterý dopoledne vybuchly skladovací nádrže s ředidly ve spalovně nebezpečného odpadu, která je součástí rozsáhlého průmyslového areálu u města Leverkusen ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Následně propukl požár, jehož uhašení trvalo přes tři hodiny.

Příčiny výbuchu, který zranil 31 lidí, jsou nadále předmětem vyšetřování. Nad areálem a přilehlým okolím se vznášel velký černý mrak, který podle úřadů obsahoval také jedovaté látky v dosud neznámé koncentraci. Již ve středu představitel firmy Currenta, která areál spravuje, uvedl, že všichni pohřešovaní jsou nejspíše po smrti.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Sagan po sezoně skončí v týmu Bora-hansgrohe

Trojnásobný mistr světa v silniční cyklistice Slovák Peter Sagan po sezoně skončí v týmu Bora-hansgrohe, za který závodí od roku 2017. Německá stáj to dnes oznámila na svém webu. Podle serveru Cyclingnews by měl Sagan zamířit do francouzského kontinentálního týmu TotalEnergies společně s řadou dosavadních kolegů.

V Boře skončí i jeho bratr Juraj, další Slovák Erik Baška, Polák Maciej Bodnar, Ital Daniel Oss a Němci Rüdiger Selig, Andreas Schillinger, Michael Schwarzmann a Pascal Ackermann. Ten má přestoupit do elitní stáje SAE Team Emirates.

Jednatřicetiletý Sagan během angažmá v německém týmu získal dva ze svých sedmi zelených trikotů pro vítěze bodovací soutěže na Tour de France. Letos bodovací soutěž ovládl poprvé i na Giru d'Italia. Světový titul získal v letech 2015 až 2017.

před 1 hodinou

Srbsko, Severní Makedonie a Albánie zruší vzájemné hraniční kontroly. Vznikne minischengen

Srbsko, Severní Makedonie a Albánie chtějí od roku 2023 zrušit vzájemné hraniční kontroly. Na schůzce lídrů těchto tří zemí ve Skopje týkající se regionální iniciativy takzvaného minischengenu to uvedl srbský prezident Aleksandar Vučić.

"Na setkání ve Skopje bylo domluveno, že od 1. ledna 2023 budou zrušeny hraniční kontroly mezi Srbskem, Severní Makedonií a Albánií," řekl podle srbských médií Vučić na hospodářském fóru v severomakedonské metropoli. V této souvislosti byly podepsány tři smlouvy, které mají pohyb v rámci tří signatářských zemí usnadnit.

S iniciativou balkánského minischengenu, kterou z mezinárodních hráčů podporují zejména Spojené státy, přišli Vučič, albánský premiér Edi Rama a jeho severomakedonský protějšek Zoran Zaev v říjnu 2019. Její cíl je zjednodušit život občanů a povzbudit hospodářský růst. Inspirací pro iniciativu je podle nich EU a její čtyři základní svobody pohybu - lidí, zboží, kapitálu a služeb.

Zdroj: ČTK
Další zprávy