Jaderské ostrovy z nebe: Jejich půvab zachytil pilot v novém filmu i na fotkách

Jaderské ostrovy z nebe: Jejich půvab zachytil pilot v novém filmu i na fotkách
Chorvatské pobřeží na mě svou krásou zapůsobilo asi nejvíce, říká pilot a fotograf Jiří Pruša, který má za sebou celou řadu leteckých expedic po celém světě. Nyní se chystá představit nový film o létání nad pobřežím Jaderského moře, který natočil s režisérem Petrem Nikolaevem. Na snímku je kostel Panny Marie ve skalách – Boka Kotorská, Černá Hora.
Rovinj, Istrie, Chorvatsko.
Pláž Zlatni rat, ostrov Brač, Chorvatsko.
Na letišti v Pule.
Foto: Jiří Pruša
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
23. 11. 2020 6:00
Chorvatské pobřeží na mě svou krásou zapůsobilo asi nejvíce, říká pilot a fotograf Jiří Pruša, který má za sebou celou řadu leteckých expedic po celém světě. Nyní se chystá představit nový film o létání nad pobřežím Jaderského moře, který natočil s režisérem Petrem Nikolaevem.

Nový film nazvaný Jaderské ostrovy z nebe by měl mít premiéru 10. prosince, společně s on-line křtem knihy Jiřího Pruši Svět z nebe.  "Film se nám také podařilo přihlásit do soutěže o Českého lva," říká Pruša, který své expedice podniká pod hlavičkou leteckého magazínu Flying Revue.

Jak vznikl nápad natočit film o létání nad ostrovy v Jaderském moři? 

Po několika přeletech Jaderského moře v malém letadle cestou do Řecka a na Kypr i poté, co jsme z přeletu Karibských ostrovů vytvořili film Karibik z nebe, jsme se s režisérem Petrem Nikolaevem rozhodli, že našim divákům ukážeme také krásu Jaderských ostrovů. Mnoho Čechů a Slováků samozřejmě Jadran, jeho pobřeží i ostrovy dobře zná, ale vidět to vše ze vzduchu je zase něco trochu jiného.

Jiří Pruša: Jaderské ostrovy z nebe | Video: Jiří Pruša, Flying Revue

Natáčení filmu Jaderské ostrovy z nebe, které proběhlo v roce 2019, jsme využili částečně i k tomu, abychom divákům ukázali i svět malých letadel a možnosti, které přináší. Ve filmu proto také vysvětlujeme různé pilotní situace i přístrojové vybavení. Diváci se tak seznámí s problematikou přistávání na dopravních i sportovních letištích, komunikací s řídícími letového provozu i s leteckým filmováním.

Jak dlouho trvá let do Slovinska nebo do Chorvatska malým letadlem Dynamic WT9, které používáte?

Má cestovní rychlost kolem 200 km/h. Cesta je ale samozřejmě o hodně kratší než po silnici, a tak doletět například do slovinské Portorože, která leží kousek od Terstu, mi zabere z Příbrami něco málo přes dvě hodiny. Záleží samozřejmě na rychlosti a směru větru. 

Teď v době epidemie je samozřejmě svět vzhůru nohama, ale pokud je normální situace, je potřeba dopředu vyřizovat nějaká povolení, nebo si prostě řeknete - podobně jako by to bylo auto - "teď bych se mohl zaletět podívat do Splitu", nasednete do letadla a letíte?

V principu stačí připravit letový plán - časy a místa vzletu a přistání, trať, časy přechodu hranic a pár dalších informací. Plán můžete za normální situace podat telefonicky z auta cestou na letiště. Po příjezdu na letiště připravíte letadlo a můžete letět.

Trochu složitější to je, pokud letíte do země mimo Schengenskou dohodu. V tom případě je potřeba odlétat z letiště, na kterém je možné projít celní a pasovou kontrolou. Také přistát musíte na letišti, které má pasovou a celní kontrolu. O něco víc papírování pak může být i v případě zemí mimo EU.

Zůstaňme ještě u toho přirovnání s autem. Dynamic je poměrně malý dvoumístný stroj, je možné si do něj vzít třeba kufr nebo nějaká větší zavazadla?

Prostor v tomto typu letadla je opravdu dost omezený. Do zavazadlového prostoru se smí dát jen 20 kg, a navíc to nemůže být kvůli tvaru prostoru žádný cestovní kufr, ale spíše tašky nebo ruksaky, které lze tvaru zavazadlového prostoru trochu přizpůsobit.

Jakou má takové letadlo spotřebu a co vlastně tankujete?

Letadla této kategorie mají obvykle spotřebu někde mezi 15-20 litry na hodinu letu, tedy zhruba na 200 km vzdušné vzdálenosti. Takže spotřeba na 100 kilometrů je srovnatelná s autem. Vzdušná vzdálenost obvykle mezi jednotlivými místy je o nějakých 30 až 50 procent  kratší než silniční vzdálenost, dá se tedy říct, že cesta malým letadlem je z pohledu spotřeby benzínu úspornější než auto.

Motory Rotax, které jsou do Dynamicu i jiných letadel této kategorie vestavěny, létají optimálně na automobilový benzín 95 oktanů. Ten ale na řadě letišť není k dostání, a tak často používám benzín Avgas 100. Je jen potřeba současně používat trochu jiný motorový olej.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Za vraždu cyklistky v Olomouci si muž odpyká 25 let, odvolání vzal zpět

Za loňskou brutální vraždu cyklistky na okraji Olomouce si osmačtyřicetiletý Rostislav Basler definitivně odpyká výjimečný trest 25 let. Na začátku jednání u olomouckého vrchního soudu vzal dnes své odvolání nečekaně zpět. Muž původně s vinou souhlasil, odvolal se pouze do výše trestu. Kromě výjimečného trestu má uloženu také zabezpečovací detenci. Znalci jej totiž označili za agresivního sadistu, který je pro společnost extrémně nebezpečný.

Případ se stal loni 15. dubna na periferii Olomouce. Muž si jednapadesátiletou cyklistku náhodně vytipoval a počíhal si na ni podle obžaloby na rozcestí u božích muk. Poté, co odmítla jeho výzvu k sexu, ji surově napadl. Pětkrát ji udeřil sekerou sečnou stranou do hlavy a trupu, bodl kuchyňským nožem do krku a poté s největší pravděpodobností ještě rdousil rukou. Žena utrpěla řadu zranění, zemřela na místě. Bezprostřední příčinou byl krvácivý šok, vykrvácela z proříznuté hrdelní žíly.

Zdroj: ČTK
Další zprávy