Retrospektivní výstava, která v Domě U Kamenného zvonu potrvá do 19. ledna příštího roku, odráží padesát let práce Bruce Webera. K vidění je tu přes 250 fotografií, videoklipů a krátkých filmů. Jeho snímky často zachycují mladé ženy a muže ve sportovních, odvážných a intimních momentech, Výstava navíc ukazuje autorovu portrétní a reportážní tvorbu, hudební a módní videoklipy i celovečerní filmy.
Weberovy slavné portréty zachycují například Evu Herzigovou, Martinu Navrátilovou, Kate Mossovou, Amy Winehouseovou, Brada Pitta, Toma Hankse, Penélope Cruzovou, ale také třeba Nelsona Mandelu.
Weber se zaměřuje také na přírodu a zvířata, na výstavě jsou k vidění například fotografie zlatých retrívrů. Fotograf je majitelem několika psů tohoto plemene.
V Praze byl už v roce 2000, fotil Heatha Ledgera
Weber se během zakázek pro nejslavnější časopisy a módní značky v minulosti dostal i do Prahy. V roce 2000 tu fotil herce Heatha Ledgera pro magazín Vanity Fair. "Tehdy byly restaurace prázdné, ulice nevlídné a opuštěné. Musím říct, že při své současné návštěvě vnímám obrovský kontrast. Lidé se usmívají, jsou příjemní. Cítím hřejivost, naději a skvělou atmosféru," říká Weber, který se tento týden osobně zúčastnil zahájení výstavy.
Jak se stát fotografem? Hodně čtěte
"Lidé se mě často ptají, jak se stát fotografem. Já na to neznám odpověď," prohlásil před zahájením přehlídky. "Ale myslím si, že když chcete dělat umění, musíte hodně číst. Čerpat z knížek, číst básně, vnímat a vstřebávat všechno možné, i to, co zrovna není krásné," dodal. "Pro mě znamená fotografie přestat se bát a vidět ve všech lidech něco krásného," konstatoval.
Kromě fotek točí i filmy, byl nominován na Oscara
Bruce Weber natočil i mnoho hudebních videoklipů a několik dokumentů. Jeho film Broken Noses z roku 1987 obdržel Velkou cenu poroty za nejlepší dokument na americkém festivalu Sundance. Snímek Let’s Get Lost z roku 1988 o jazzovém trumpetistovi Chetu Bakerovi byl dokonce nominován na Oscara.
Pražská výstava nazvaná Bruce Weber: My Education vznikala pět let a byla připravena na míru Domu U Kamenného zvonu. Koncepci připravila Helena Musilová, šéfkurátorka Galerie hlavního města Prahy. "V tvorbě Bruce Webera se až postmoderně divoce prolínají nejrůznější přístupy, ve fotografii nezapře mnohovrstevnaté ‚filmové‘ vidění, ve filmech a klipech zase fotografický důraz na detail a jedinečné světlo," poznamenává.
Podle Musilové není podstatné, jestli ten či onen snímek vznikl jako součást módní kampaně, jako náhodná fotografie na ulici nebo portrétní série pro časopis. "Vše propojuje Weberova schopnost zachytit hluboký emocionální náboj, momenty zranitelnosti, intimity, intenzivní prožitky, radost, bolest, únavu, lásku, triumf. Je to zobrazení vztahu mezi duší a tělem," uvedla.