reklama
 
 

Místo kůže kokosová voda. Slovensko-indický pár vymyslel alternativní materiál

17. 3. 2019 12:26
Kokos většina lidí vnímá především jako jídlo nebo surovinu pro potravinářský či kosmetický průmysl. Slovensko-indická dvojice přišla ještě s dalším využitím a vytvořila zcela nový materiál pro výrobu oděvních doplňků či bot. Směs vody z kokosových ořechů a přírodních vláken vyvíjejí na jihu Indie pod značkou Malai materials. Designérka Zuzana Gombošová a její indický přítel Susmith C. Suseelan se stali před časem vítězi soutěže Elle Deco International v kategorii Talent roku 2019 a zároveň jsou nominováni mezi finalisty kategorie Objev roku v soutěži Czech Grand Design.

Zuzana Gombošová se narodila v Michalovcích na východním Slovensku. Po absolvování gymnázia se přestěhovala do Liberce, kde na Technické univerzitě vystudovala módní a textilní design. Zkušenosti sbírala i na Istanbulské univerzitě Mimar Sinan Güzel Sanatlar.

Magisterský obor pak absolvovala na prestižní londýnské umělecké škole Central Saint Martins, kde se právě v rámci své diplomové práce dostala k nepříliš probádanému potenciálu bakteriální celulózy v módním průmyslu.

Se Susmithem Suseelanem, produktovým designérem a mechanickým inženýrem z jihoindické Keraly, se setkala v roce 2015 v Bombaji. Protože domovský region Susmitha je považován za kokosový ráj, netrvalo dlouho a pár napadlo vytvořit něco, co by v sobě spojovalo nejen originální design, ale také ekologii a udržitelnost.

Inspirací jim byla filipínská verze bakteriální celulózy pěstované na kokosové vodě. Gombošová tak otestovala působení bakteriálních kultur na přebytečnou kokosovou vodu, kterou jedna z továren uchovávala v kádích, a nápad byl na světě.

"Bakteriální celulóza má obrovský potenciál v oblasti rozvoje udržitelných materiálů, dá se pěstovat jednoduchým procesem ze zemědělského odpadu a má širokou škálu využití. Malai materials jsme založili proto, že jsme chtěli zkoumat potenciál soudobých přírodních materiálů, založených právě na bakteriální celulóze," vysvětlila designérka a výzkumnice.

Do pračky ho nedáte, zato se dá recyklovat

Celý proces začíná již zmiňovaným působením bakteriálních kultur na kokosovou vodu, které se v malé továrně na zpracování kokosu denně vylijí až čtyři tisíce litrů. Fermentační proces trvá zhruba dva týdny, na konci kterých vzniká celulózní želé.

To je následně obohaceno o přírodní vlákna, jako je pryž nebo pryskyřice, aby materiál získal texturu a hustotu. Předpřipravený materiál se pak dá ještě zbarvit dle přání zákazníka. Nakonec se malai nechá schnout a ošetří se jemným voděodolným povlakem bez syntetických přísad.

Výsledkem je přírodní, voděodolný, udržitelný a ekologický materiál, který sice nelze prát v pračce, za to jej lze recyklovat. Zakladatelé značky považují malai za veganskou náhražku kůže a polyuretanu v oděvním průmyslu. Díky tomu, že neobsahuje žádné toxické látky, navíc nevyvolává alergické reakce.

Firma funguje oficiálně dva roky a základnu má v jihoindické Kerale. Zakladatelé se však často pohybují také v Londýně a střední Evropě. Malai už například spolupracovalo se společnostmi, jako je české Kazeto, TON nebo třeba Playbag.

"Těšíme se přízni široké veřejnosti i profesionálů. Denně se nám pro otestování a vzorky materiálu ozývají designéři, studia i velké firmy z celého světa," vyjmenovává Gombošová s tím, že do budoucna se produkty upravené kokosové vody objeví také v Indii či Singapuru.

Tašky, peněženky i boty

V současné době garantují zakladatelé využití materiálu pro výrobu tašek, peněženek a rozličných doplňků. "V blízké budoucnosti bychom rádi vývoj materiálu posunuli do stadia, kdy bude vhodný i pro obuv a čalounění," dodává Gombošová. Několik prototypů bot a tašek již vyrobili pro londýnský či pražský týden módy.

Jejich snaha navíc byla oceněna také organizací PETA, která jim udělila certifikát značky přátelské k životnímu prostředí a zvířatům. "Naše produkce neubližuje žádným zvířatům, spotřebovává méně energie a vody na výrobu a nevyužívá žádné toxické chemikálie," vysvětlila dříve Gombošová pro web Homegrown.

Zatímco udržitelnost se stává v Evropě či Spojených státech součástí módního světa, Gombošová přiznala, že v Indii mají stále co dohánět. "Momentálně tvoří zájem z Indie zhruba 20 procent poptávky. Zatím je to tedy v začátcích, ale možnost, že bychom se dokázali dostat na trh malai v zemi, jako je Indie, je velmi vzrušující," sdělila. A dohánět je co také v oblasti mikrobiologického ekosystému.

"Prozkoumali jsme více vesmír než prostor na naší planetě a její zdroje," řekla Gombošová, podle které je dosud známo zhruba 0,1 procenta mikrobiologického ekosystému.

Společnost Malai materials zvítězila před časem v soutěži Elle Deco International v kategorii Talent roku 2019, zároveň jsou její tvůrci nominováni mezi finalisty kategorie Objev roku v soutěži Czech Grand Design. 

"Je to nesmírně super pocit, když je vaše práce oceněna a uznána. Když s něčím novým začínáte, nevíte, jestli bude váš projekt úspěšný nebo ne, úskalí je mnoho. A ocenění jako Elle Deco anebo Czech Grand Design mi dodávají podporu. Taky je skvělé vidět, že se u nás v odvětví designu začínají oceňovat práce, které jsou zaměřené na reálné problémy a jejich kontext není jen čistě umělecký. To je výrazný posun a myslím, že je to také správný směr," uzavírá Gombošová.

Video: Uspokojuje nás jenom nakupování, říká propagátorka udržitelné módy

Oblečení, které vůbec nezatěžuje přírodu, neexistuje, říká autorka knihy Příběh skříně Veronika Blabla-Hubková. | Video: Emma Smetana |  14:07

autor: mdan | 17. 3. 2019 12:26

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama