Mileniálové, tedy generace lidí narozených mezi lety 1986 až 2000, se v posledních letech podílí na mnoha společenských změnách. Pijí méně alkoholu, nejsou tolik sexuálně aktivní a raději než do hypotéky dávají peníze do cestování.
Není tedy divu, že se v posledních letech změnily také cestovatelské preference lidí od 18 do 32 let. Podle výroční zprávy britské cestovní kanceláře Thomas Cook si mileniálové již nevybírají destinace podle toho, kde jsou nejlepší večírky a levný alkohol, ale podle fotek na Instagramu a toho, jak bude jejich dovolená vypadat na sociálních sítích.
A právě kvůli změně preferencí postupně upadá zájem lidí o nabídku dceřiné společnosti britské cestovky s názvem Club 18-30. Ta dlouhá léta nabízela mladým Britům dovolenou u Středozemního moře plnou "slunce, sexu a alkoholu", jak referoval britský list The Independent. Deník dodává, že ze stejného důvodu tak cestovatelský program postupem času získal negativní pověst.
Místo katalogů Instagram
The Independent připomíná i starší studie, podle kterých mladé (a často spíše střízlivé) lidi dnes místo propařených nocí a radovánek zajímá objevování cizích kultur, odlehlých míst a zajímavých hostelů. Řeší i negativní dopad masové turistiky na danou zemi a ekologii. Místo katalogů si podle cestovky Thomas Cook vybírají mileniálové místa k přespání spíše podle Instagramu.
Podle Alastaira Thomanna, šéfa řetězce hostelů Generator, se dnes do popředí dostávají zážitky. "Jídlo, kultura a hudba jsou nyní prioritou," citoval jej britský deník. To se shoduje se zjištěními kalifornské společnosti Eventbrite, podle které 72 procent mileniálů raději utrácí peníze za zážitky než za materiální věci.
Také čeští mileniálové chtějí především cestovat, jak vyplynulo z nedávného průzkumu České spořitelny a agentury Kantar. Simona Fischerová, tisková mluvčí portálu eTravel.cz, ale uvedla, že čeští mileniálové letoviska plná barů a diskoték stále vyhledávají.
"Přes den si užívají koupání, sportovní aktivity na pláži nebo relaxují a nabírají síly na večer, kdy vyrážejí do nejvyhlášenějších klubů. Často si pronajímají v partě luxusní jachty a brázdí vody Středozemního moře. Mezi nejčastější požadavky patří kvalitní připojení k wi-fi, nejlepší pláže s nabídkou sportovních aktivit a bary v blízkém okolí," vyjmenovala.
Češi si oblíbili Ibizu, Kypr i Bulharsko
Mezi nejoblíbenější destinace mladých Čechů patří podle Jana Bezděky, tiskového mluvčího cestovní kanceláře Fischer, například Ibiza, Mallorca, Malta, řecké ostrovy či Kypr. "V posledních letech je stále častějším cílem Bulharsko, které je ekvivalentem levné dovolené, takže si mladá generace během dovolené za málo peněz užije hodně muziky," dodal Bezděk.
Informace o tom, že mladí lidé vyměnili kluby a litry alkoholu za pěkná místa a objevování místní kultury nicméně v Británii zažehla diskuzi na sociálních sítích. "Zatracení mileniálové chtějí takovou absurdní věc jako jet na pěkné místo," komentoval ironicky jistý Chris na Twitteru.
“Ego travel” or: “wanting to go somewhere nice”. Damn these millennials wanting such a ludicrous thing.
— Chris (@cjwingyorks) May 14, 2018
Donald Anderson napsal, že starší generace by měla být na tu mladou pyšná za to, že se umí chovat lépe a pije méně.
Good on them. Young people are drinking less and are better behaved than many a previous generation. Us oldies should be proud of them. This is just another indicator of how smart our youngsters are.
— Donald Anderson (@DA_Anderson) May 14, 2018
Emma Brennanová z Asociace britských cestovních kanceláři pro BBC také uvedla, že mladí lidé dávají v současné době přednost spíše dovoleným ve městech než na pláži. To potvrdila také Asociace cestovních kanceláří ČR na nedávné tiskové konferenci. Podle ní má čím dál tím více Čechů zájem o eurovíkendy a individuální pobyty pro skupiny, nebo plavby na zaoceánských lodích.