Česká počítačová hra Attentat 1942 vyhrála hlavní cenu na prestižním mezinárodním festivalu videoher A MAZE 2018 v Berlíně. Hra je přesto v Německu nedostupná kvůli kontroverzní praxi, která nedovoluje zobrazování nacistických symbolů v počítačových hrách.
"Vyhrát hlavní cenu festivalu je skvělý úspěch, A MAZE se dlouhodobě zaměřuje na umělecké a experimentální hry a laťka byla letos hodně vysoko," říká Vít Šisler z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, vedoucí projektu a hlavní herní designér.
Nejedná se o první úspěch tohoto díla. Hned na počátku ledna 2018 bylo vyznamenáno na Independent Games Festivalu. Porota tehdy ocenila především skvělý způsob vyprávění.
Druhá světová válka představuje v oblasti počítačových her oblíbený námět. Zatímco však většina tvůrců sází na střelbu, výbuchy a zneškodňování nepřátel, Attentat 1942 zobrazuje vypjaté dění perspektivou obyčejných smrtelníků.
Děj se odehrává na počátku milénia, kdy hráč pomáhá své babičce se stěhováním do nového bytu a objeví přitom půl století staré dokumenty. Z nich se dozví, že dědečka po atentátu na Heydricha zatklo gestapo. Hráčův úkol spočívá v postupném rozkrývání nevyřčené rodinné historie.
Attentat 1942
Hru Attentat 1942 vyvinuli odborníci z Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR. Na fotografii jsou vývojáři Jakub Gemrot a Vít Šisler. Zisk z prodeje hry je investován do podpory vědy a výzkumu.
Autoři zde také názorně ukazují, jak protichůdné mohou být pohledy na historické události.
Tvůrci pracují s formátem filmových rozhovorů, interaktivních komiksů i autentických záběrů. Postavy ve hře a jejich příběhy jsou fiktivní, ale byly vytvořeny na základě historického výzkumu a dobových svědectví.
"Attentat 1942 není pouze historicky věrná a emotivní hra o důležitém tématu, ale používá médium velmi kreativně: je to nová forma dokumentu," shodla se porota festivalu A MAZE ve svém finálním hodnocení.
"Toto vítězství může být důležitým krokem k oficiálnímu uznání počítačových her v Německu jako kulturního média, které je posuzováno stejně jako ostatní umělecké formy," doplňuje Thorsten S. Wiedemann, zakladatel a umělecký ředitel festivalu A MAZE.
"Hra je v současné chvíli nedostupná pro německé publikum, protože obsahuje i pasáže zobrazující dobovou nacistickou symboliku," vysvětluje Vít Šisler.
Přestože se dle jeho slov jedná o původně výukovou hru, která je výsledkem historického výzkumu, praxe kolem povolování počítačových her s výše uvedenou symbolikou je v Německu složitá. "Hledáme přesto řešení, které nám umožní hru pro tamní trh zpřístupnit," dodává.
"Snažili jsme se vytvořit příběhy a postavy lidí tak, aby co nejvíce respektovaly realitu protektorátu, včetně dobových předmětů a archivních záznamů," říká Marie Černá z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR.
"Odstraňovat nacistickou symboliku z vážné hry o hrůzách nacismu by bylo absurdní," doplňuje Jakub Gemrot z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, vedoucí programátor projektu.
Video: Mají šanci na herního Oscara. Chtěli jsme ukázat, jak učit dějiny, říká spoluautor hry Attentat 1942