Konec prošedivělých elegánů. Vědci objevili gen, který způsobuje šediny. Dokážou ho "vypnout"

jaz
2. 3. 2016 14:42
Vědci z londýnské univerzity objevili gen, který je zodpovědný za šedivění vlasů. Výzkum provedli na šesti tisících dobrovolnících z Ameriky, Evropy i Afriky a v další fázi chtějí vyvinout lék, který stárnutí vlasů zastaví. Objev může ovlivnit i forenzní vědy, odborníci mohou z DNA určit hustotu vlasů pachatele nebo barvu jeho očí.
Foto: Reuters

Britští vědci z University College London dali budoucím generacím naději, že se již nebudou muset potýkat s šedivěním vlasů. Identifikovali totiž gen IRF4, který způsobuje šedivění. Zanedlouho budou tomuto procesu schopni i předejít, informoval server The Telegraph.

Šediny způsobuje přirozený úbytek melaninu, který je zodpovědný za tmavší pigment ve vlasech, na kůži i v očích. Nedávno objevený gen IRF4, který kromě šedivění může i za barvu očí, je také spojován se světlejším typem vlasů.

"Už známe několik genů spojených s plešatěním a barvou vlasů, ale toto je poprvé, kdy byl gen způsobující šedivění zjištěn u lidí," řekl o přelomové studii její vedoucí Kaustubh Adhikari, který se svým týmem publikoval výsledky v časopise Nature Communications.

Vědci zkoumali DNA u 6600 dobrovolníků z Evropy, Afriky i Ameriky. Analýzu genomu poté porovnávali se vzhledem každého jednotlivce a identifikovali tak geny, které dělaly rozdíly právě ve vzhledu.

Na šediny i nechtěnou barvu očí pomůže lék

Objevení IRF4 není konečnou fází výzkumu. Vědci tvrdí, že budou schopni s tímto genem nadále pracovat a v budoucnosti ho i ovlivnit. Vytvoří lék, který zabrání šedivění.

"Nebude problém zabránit šedivění vlasů. Jakmile budeme vědět více o procesu pigmentace a budeme znát všechny přidružené geny, mělo by být snadné najít protein nebo enzym, který by reguloval jejich aktivitu," říká vedoucí výzkumu.

Britský tým vědců objevil i další geny, které ovlivňují lidský vzhled. Například gen EDAR je spojený s růstem a hustotou vousů, FOXL2 s obočím a PAX3 s jeho srůstáním. Gen PRSS53 pak ovlivňuje strukturu vlasu. Tyto objevy mohou mít nejen kosmetický, ale i forenzní dopad, kdy odborníci určí z DNA, že pachatel měl například kudrnaté vlasy a modré oči.

Čeští vědci rozluštili genom pšenice. Je složitější než u člověka. | Video: Akademie věd ČR

Rozbory vody z Bečvy po druhém úniku chemikálií potvrdily nadlimitní výskyt niklu

Výsledky rozborů vody z Bečvy, které ve Valašském Meziříčí - Juřince v úterý odpoledne odebrali inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP), prokázaly zvýšené množství niklu. Výsledky nepotvrdily zvýšený obsah kyanidů. Uvedli to mluvčí ČIŽP Radka Nastoupilová a valašskomeziříčský starosta Robert Stržínek (ANO).

Na hladině řeky se v úterý vytvořila pěna. Podle Stržínka se znečištění do Bečvy dostalo z vyústění kanálu vedoucího z areálu rožnovské Tesly, tedy z toho, jímž podle policie před několika týdny do řeky unikl kyanid. "Jsem si plně vědom, že zatím nemáme křížovou kontrolu, tedy výsledky námi odebraných vzorků. Ale vzhledem k tomu, že jsme veřejnost upozornili na nebezpečí, jež by mohlo hrozit, považuji za nutné už nyní všechny uklidnit zprávou, že v řece není jedovatá látka. Jakmile budeme mít výsledky rozborů dalších vzorků, budeme veřejnost informovat," řekl Stržínek.

Nikl není podle inspekce pro člověka významně toxický, patří ale mezi potenciální karcinogeny a je rozšířeným kožním alergenem. Opakovaný kontakt nebo i požití mohou vyvolat přecitlivělost a alergické reakce. Toxicita je pro některé vodní organismy poměrně vysoká, a z tohoto důvodu je jeho přípustná koncentrace v povrchových vodách limitována přísněji než v pitné vodě.

Řecko a Turecko zasáhlo zemětřesení

Část Řecka a Turecka v pátek zasáhlo zemětřesení s ohniskem v Egejském moři v hloubce 16,5 kilometru. Otřesy pocítili i obyvatelé Atén a Istanbulu, píše agentura AP. Ohnisko se nacházelo 13 kilometrů severně od řeckého ostrova Samos. Podle Evropského středomořského seizmologického centra (EMSC) otřes dosáhl síly 6,9 stupně, turecké úřady uvádí sílu 6,6 stupně.

Podle prvních zpráv z tureckých médií největší škody zaznamenalo pobřežní město Izmir, kde žijí tři miliony obyvatel, a jeho okolí. V oblasti se zřejmě zřítilo několik budov. Škody hlásí také řecký ostrov Samos, kde žije 45 000 obyvatel. Podle agentury AFP pobřeží ostrova zasáhlo malé tsunami. Ani z Řecka, ani z Turecka nejsou zatím hlášeni mrtví či ranění.

před 1 hodinou

Elektronická evidence tržeb se odkládá až do konce roku 2022

Odklad elektronické evidence tržeb (EET) se prodlouží až do konce roku 2022. Prezident Miloš Zeman tuto změnu zákona podepsal, informoval dnes ČTK jeho mluvčí. Důvodem odkladu je podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) snaha ulevit podnikatelům v době koronavirové epidemie. Podle expertů i opozice to znamená konec tohoto projektu.

Povinnost EET je prozatím zrušena do konce letošního roku. Vláda navrhla další odklad na základě aktuální situace kolem šíření koronaviru, výhledu ekonomiky a konzultace s podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami. O osudu EET se nejspíš rozhodne ve sněmovních volbách na podzim 2021. Schillerová věří tomu, že EET bude obnoveno.