Neplodným párům pomůže robot. Doručí pomalé spermie až do vajíčka

jaz
20. 1. 2016 7:00
Němečtí vědci pracují na přelomové metodě, která pomůže párům v případě problémů s početím. Použitím malého robota zvýší šance pomalých spermií k dosažení jejich cíle. Experimenty probíhají zatím slibně, vědci však upozorňují, že testování potrvá ještě několik let.
Video:

Drážďany – Spermbot, jak tým německých vědců nazývá svůj nejnovější objev, je nadějí pro mnoho párů, které se potýkají s neplodností. Malou nehybnost spermií vyřeší robotická technologie, píše server News Sky.

Jedná se v podstatě o polymer ve tvaru spirály, jehož úkolem je rozpohybovat pomalou spermii a dopravit ji přímo k vajíčku. Spirála bude schopná buňku do vajíčka dostat a poté opět opustit.

Původně se vědci zaměřovali na přiložení spirály k buňce, novější verze už obepne hlavičku spermie a svým přirozeným spirálovitým pohybem ji odveze tam, kde je potřeba.

Vědci metodu již úspěšně otestovali v drážďanském Institutu pro integrativní nanovědy, pro pohon a navigaci spirály využili magnetické pole. Takový proces lze v praxi aplikovat přímo v těle ženy nebo v Petriho misce. Vědci doufají, že tato metoda dosáhne lepších výsledků než dnes již známé alternativy, jako je například běžné umělé oplodnění.

Projekt publikovaný v časopise Nano Letters je na slibné cestě, zbývá ještě vyřešit samotný způsob oplodnění. Není problém dopravit spermii k vajíčku, ale dostat ji do něj. Výzkum tak potrvá ještě řadu let, než pomůže prvním párům k otěhotnění.

Hlavní etickou otázkou je, kde má končit výběr, který dělají lidé, říká lékařský etik Jan Payne. Zákony regulující genetické úpravy jsou ale zejména ve Velké Británii promyšlené, tvrdí biolog Fulka. | Video:

Bouře Humberto v Atlantiku zesílila na hurikán prvního stupně

V příštích 48 hodinách by měla bouře dále posilovat, uvedlo americké Národní středisko pro hurikány (NHC). Nyní se hurikán nachází asi 1260 kilometrů západně od Bermud a doprovází ho vítr o rychlosti 120 kilometrů za hodinu, napsala agentura Reuters. Pohybuje se severovýchodním směrem rychlostí pět kilometrů za hodinu.

Americký úřad v souvislosti s bouří vydal varování před takzvanými zpětnými mořskými proudy, které jsou velkým rizikem pro plavce a které může hurikán přinést do oblasti severozápadních Baham i na jihovýchodní americké pobřeží od Floridy po Severní Karolínu.

Vláda bude za přítomnosti Zemana schvalovat rozpočet, počítá se schodkem 40 miliard

Ministři v pondělí odpoledne za přítomnosti prezidenta Miloše Zemana projednají návrh rozpočtu na příští rok. Plán hospodaření státu v roce 2020 počítá se schodkem 40 miliard korun. Jeho hlavními prioritami jsou podle vládní koalice ANO a ČSSD zvýšení důchodů, platů učitelů, rodičovského příspěvku, výdajů na výzkum a vývoj nebo podpora sportu a vyšší investiční výdaje. V pátek se koalice dohodla na růstu mezd ve veřejné sféře, růst o 1500 korun v tarifech a zrušení nejnižší tarifní tabulky by ještě dopoledne měli zástupci vlády projednat ve Strakově akademii s odbory a zaměstnanci.