Neplodným párům pomůže robot. Doručí pomalé spermie až do vajíčka

20. 1. 2016
Němečtí vědci pracují na přelomové metodě, která pomůže párům v případě problémů s početím. Použitím malého robota zvýší šance pomalých spermií k dosažení jejich cíle. Experimenty probíhají zatím slibně, vědci však upozorňují, že testování potrvá ještě několik let.
Doporučujeme

Drážďany – Spermbot, jak tým německých vědců nazývá svůj nejnovější objev, je nadějí pro mnoho párů, které se potýkají s neplodností. Malou nehybnost spermií vyřeší robotická technologie, píše server News Sky.

Jedná se v podstatě o polymer ve tvaru spirály, jehož úkolem je rozpohybovat pomalou spermii a dopravit ji přímo k vajíčku. Spirála bude schopná buňku do vajíčka dostat a poté opět opustit.

Původně se vědci zaměřovali na přiložení spirály k buňce, novější verze už obepne hlavičku spermie a svým přirozeným spirálovitým pohybem ji odveze tam, kde je potřeba.

Vědci metodu již úspěšně otestovali v drážďanském Institutu pro integrativní nanovědy, pro pohon a navigaci spirály využili magnetické pole. Takový proces lze v praxi aplikovat přímo v těle ženy nebo v Petriho misce. Vědci doufají, že tato metoda dosáhne lepších výsledků než dnes již známé alternativy, jako je například běžné umělé oplodnění.

Projekt publikovaný v časopise Nano Letters je na slibné cestě, zbývá ještě vyřešit samotný způsob oplodnění. Není problém dopravit spermii k vajíčku, ale dostat ji do něj. Výzkum tak potrvá ještě řadu let, než pomůže prvním párům k otěhotnění.

Hlavní etickou otázkou je, kde má končit výběr, který dělají lidé, říká lékařský etik Jan Payne. Zákony regulující genetické úpravy jsou ale zejména ve Velké Británii promyšlené, tvrdí biolog Fulka. | Video: |  24:37