Neplodným párům pomůže robot. Doručí pomalé spermie až do vajíčka

jaz
20. 1. 2016 7:00
Němečtí vědci pracují na přelomové metodě, která pomůže párům v případě problémů s početím. Použitím malého robota zvýší šance pomalých spermií k dosažení jejich cíle. Experimenty probíhají zatím slibně, vědci však upozorňují, že testování potrvá ještě několik let.
Video:

Drážďany – Spermbot, jak tým německých vědců nazývá svůj nejnovější objev, je nadějí pro mnoho párů, které se potýkají s neplodností. Malou nehybnost spermií vyřeší robotická technologie, píše server News Sky.

Jedná se v podstatě o polymer ve tvaru spirály, jehož úkolem je rozpohybovat pomalou spermii a dopravit ji přímo k vajíčku. Spirála bude schopná buňku do vajíčka dostat a poté opět opustit.

Původně se vědci zaměřovali na přiložení spirály k buňce, novější verze už obepne hlavičku spermie a svým přirozeným spirálovitým pohybem ji odveze tam, kde je potřeba.

Vědci metodu již úspěšně otestovali v drážďanském Institutu pro integrativní nanovědy, pro pohon a navigaci spirály využili magnetické pole. Takový proces lze v praxi aplikovat přímo v těle ženy nebo v Petriho misce. Vědci doufají, že tato metoda dosáhne lepších výsledků než dnes již známé alternativy, jako je například běžné umělé oplodnění.

Projekt publikovaný v časopise Nano Letters je na slibné cestě, zbývá ještě vyřešit samotný způsob oplodnění. Není problém dopravit spermii k vajíčku, ale dostat ji do něj. Výzkum tak potrvá ještě řadu let, než pomůže prvním párům k otěhotnění.

Hlavní etickou otázkou je, kde má končit výběr, který dělají lidé, říká lékařský etik Jan Payne. Zákony regulující genetické úpravy jsou ale zejména ve Velké Británii promyšlené, tvrdí biolog Fulka. | Video:

Předseda FAČR Malík měl pozitivní test na koronavirus

Předseda Fotbalové asociace ČR (FAČR) Martin Malík měl dnes pozitivní test na koronavirus. Je v izolaci a úterního mimořádného jednání výkonného výboru se stejně jako jeho další členové zúčastní přes videokonferenci.

"Na základě příznaků z druhé poloviny víkendu absolvoval Martin Malík během pondělí test na onemocnění covid-19, jehož vyhodnocení se ve večerních hodinách ukázalo jako pozitivní. Předseda je tak v karanténním režimu," řekl novinářům tiskový mluvčí FAČR Michal Jurman.

I přes nemoc podle něj Malík bude v úterý pracovat a zúčastní se plánovaného jednání výkonného výboru, který se bude zabývat situací po rezignaci místopředsedy Romana Berbra a členky výboru Dagmar Damkové.

Oba odstoupili poté, co propukla kauza údajné korupce a ovlivňování výsledků zápasů. Berbr je nejvýše postavenou osobou v aféře a minulou neděli byl jako jeden ze čtyř lidí poslán do vazby.

V kauze je celkem obviněno 20 osob v souvislosti s údajným ovlivňováním výsledků prostřednictvím rozhodčích. Kriminalisté tvrdí, že vše řídila organizovaná zločinecká skupina. Podle médií mělo jít hlavně o utkání Vyšehradu, který v sezoně 2018/19 postoupil ze třetí do druhé ligy. Zápasy měly být ovlivňovány i za účelem sázek.

Výkonný výbor byl se měl v úterý také zabývat komisí rozhodčích, kterou na začátku minulého týdne v reakci na aféru rozpustil.