Neplodným párům pomůže robot. Doručí pomalé spermie až do vajíčka

jaz
20. 1. 2016 7:00
Němečtí vědci pracují na přelomové metodě, která pomůže párům v případě problémů s početím. Použitím malého robota zvýší šance pomalých spermií k dosažení jejich cíle. Experimenty probíhají zatím slibně, vědci však upozorňují, že testování potrvá ještě několik let.
Video:

Drážďany – Spermbot, jak tým německých vědců nazývá svůj nejnovější objev, je nadějí pro mnoho párů, které se potýkají s neplodností. Malou nehybnost spermií vyřeší robotická technologie, píše server News Sky.

Jedná se v podstatě o polymer ve tvaru spirály, jehož úkolem je rozpohybovat pomalou spermii a dopravit ji přímo k vajíčku. Spirála bude schopná buňku do vajíčka dostat a poté opět opustit.

Původně se vědci zaměřovali na přiložení spirály k buňce, novější verze už obepne hlavičku spermie a svým přirozeným spirálovitým pohybem ji odveze tam, kde je potřeba.

Vědci metodu již úspěšně otestovali v drážďanském Institutu pro integrativní nanovědy, pro pohon a navigaci spirály využili magnetické pole. Takový proces lze v praxi aplikovat přímo v těle ženy nebo v Petriho misce. Vědci doufají, že tato metoda dosáhne lepších výsledků než dnes již známé alternativy, jako je například běžné umělé oplodnění.

Projekt publikovaný v časopise Nano Letters je na slibné cestě, zbývá ještě vyřešit samotný způsob oplodnění. Není problém dopravit spermii k vajíčku, ale dostat ji do něj. Výzkum tak potrvá ještě řadu let, než pomůže prvním párům k otěhotnění.

Hlavní etickou otázkou je, kde má končit výběr, který dělají lidé, říká lékařský etik Jan Payne. Zákony regulující genetické úpravy jsou ale zejména ve Velké Británii promyšlené, tvrdí biolog Fulka. | Video:

Maltská policie zadržela podnikatele Fenecha na jeho jachtě

Maltská policie zadržela podnikatele Yorgena Fenecha, majitele společnosti 17 Black. Podle listu Times of Malta ho zatkla na jeho jachtě.

Stalo se tak den poté, co se objevily informace, že policie také zadržela muže, kterého považuje za zprostředkovatele vraždy novinářky Daphne Caruanaové Galiziové. Třiapadesátiletá novinářka, která na svém blogu psala o korupci ve vládních kruzích, zahynula při výbuchu bomby ve svém voze v říjnu 2017. Její smrt vyvolala v Evropě zděšení i pochybnosti o vládě práva ve středomořském ostrovním státě.

Zdroj: Zahraničí , ČTK