Bourat normalizační budovy? Je to chyba, patřily mezi evropskou špičku

Petra Jansová Petra Jansová
Aktualizováno 15. 10. 2015 20:11
Žižkovský vysílač, Kotva, Nová scéna Národního divadla, hotel InterContinental nebo Žižkovský vysílač. Jaký přínos mají lidmi nepochopené a odborníky obdivované budovy?

Praha - Nová scéna Národního divadla, OD Kotva, budova Federálního shromáždění nebo Žižkovský vysílač. Tyto a mnohé další stavby, které vznikly převážně v dobách normalizace, se dodnes potýkají s kritikou a nepochopením části veřejnosti.

Velmi často se rovněž umisťují v různých žebříčcích jako ty nejošklivější. Odborníci či architekti v nich naopak vidí neprávem opomíjenou hodnotu.

Stejný postoj zastává i historik architektury Petr Vorlík, který působí jako pedagog a výzkumný pracovník na Fakultě architektury ČVUT v Praze a specializuje se na dějiny architektury 20. století a průmyslové dědictví. 

Autor a spoluautor celé řady odborných publikací, například Šedesátá léta v architektuře očima pamětníků (2006), Ještěd / evidence hodnot poválečné architektury (2010), okomentoval pro Aktuálně.cz některé z "nepochopených" budov.

Hotel Intercontinental
Hotel Intercontinental | Foto: Wikipedia Commons

Hotel InterContinental Praha

Architekti Bubeníček a Filsak, stavba 1968- 1974

"InterContinental je výmluvnou ukázkou, jak občas ještě stále špatně chápeme a přijímáme brutalistickou architekturu," tvrdí Vorlík, podle kterého je už samotné pojmenování v češtině trochu zavádějící.

"Vždyť termín brutalismus neznamená, že jde o architekturu brutální a arogantní, ale vychází z francouzského brut, tj. syrový, pravdivý. A taková měla být i tato architektura – pravdivá, poctivá a odhalená ve své prostotě a bez přidaného pozlátka."

Intercontinental podle něj neokázale a poctivě přiznával svůj objem a svoji modernitu, aniž by rezignoval na místní kontext.

 

Právě se děje

Další zprávy