Bourat normalizační budovy? Je to chyba, patřily mezi evropskou špičku

Petra Jansová Petra Jansová
Aktualizováno 15. 10. 2015 20:11
Žižkovský vysílač, Kotva, Nová scéna Národního divadla, hotel InterContinental nebo Žižkovský vysílač. Jaký přínos mají lidmi nepochopené a odborníky obdivované budovy?

Praha - Nová scéna Národního divadla, OD Kotva, budova Federálního shromáždění nebo Žižkovský vysílač. Tyto a mnohé další stavby, které vznikly převážně v dobách normalizace, se dodnes potýkají s kritikou a nepochopením části veřejnosti.

Velmi často se rovněž umisťují v různých žebříčcích jako ty nejošklivější. Odborníci či architekti v nich naopak vidí neprávem opomíjenou hodnotu.

Stejný postoj zastává i historik architektury Petr Vorlík, který působí jako pedagog a výzkumný pracovník na Fakultě architektury ČVUT v Praze a specializuje se na dějiny architektury 20. století a průmyslové dědictví. 

Autor a spoluautor celé řady odborných publikací, například Šedesátá léta v architektuře očima pamětníků (2006), Ještěd / evidence hodnot poválečné architektury (2010), okomentoval pro Aktuálně.cz některé z "nepochopených" budov.

Federální shromáždění
Federální shromáždění | Foto: Wikipedia Commons

Federální shromáždění

Autor Karel Prager, stavba 1966-73

Budova Federálního shromáždění byla především velkou architektonicko-konstrukční výzvou. "Měla totiž využívat a navazovat na stávající budovu meziválečné burzy. Navíc šlo o mimořádně složitý kontext, v sousedství monumentálního Národního muzea, Státní opery a hlavního dopravního tahu," vysvětluje Petr Vorlík.

"Dnes vnímání budovy Federálního shromáždění velmi poškozuje přítomnost magistrály. Stačí si představit, že by se před Pragerovou impozantní a přitom vyváženou konstrukcí nacházelo prostorné náměstí se zelení, fontánami a lavičkami."

 

Právě se děje

Další zprávy