Umění a cenzura jsou jako dvě spojené nádoby. Upravováním významu nebo retušováním nevhodných prvků se mocní snažili zamezit chaosu a uvolněné morálce ve společnosti ať už z náboženských, politických nebo ideologických důvodů. Kontroverzní díla, která soukromníci dříve schovávali ve svých sbírkách, jsou dnes paradoxně tím nejcennějším, co máme. Vypovídají o společenských tabu i proměně hodnot.
Nahá Maja, malíř Francisco Goya (1797-1800)
Obraz Nahá Maja od španělského malíře Francisca Goyi historici považují za jeden z prvních obrazů, který ukazuje ženskou nahotu v západním umění, aniž by se ji autor snažil ospravedlnit náboženskými nebo mytologickými motivy. Dílo vzbudilo negativní ohlasy zejména ze strany církve, která v roce 1815 dokonce vyšetřovala Goyu za obscénní povahu díla. Obraz byl podle inkvizice urážlivý vůči veřejné morálce a dlouhou dobu ho jeho majitelé nesměli vystavovat. Přesto se z něj stala ikona, která dnes symbolizuje přechod od klasických ideálů k modernějšímu vidění světa.