Autory návrhu přístřešku pro město jsou Michal Froněk a Jan Němeček ze studia Olgoj Chorchoj. Stejný autorský tým vyhrál i soutěž, ve které město již dříve vybralo novou podobu laviček, košů a stojanů na kola.
Nových přístřešků města existuje několik typů, na Palackého náměstí je verze s displejem zobrazující čas příjezdu tramvají. Zastávka má mít brzy také wi-fi, USB port a reproduktor pro osoby se sluchovým postižením.
Prototyp se bude testovat do dubna. Poté magistrát nechá v případě potřeby udělat v návrhu změny, odkoupí licenci a začne zastávky sériově vyrábět.
"Cílem města je, aby tyto přístřešky nahradily všechny stávající typy přístřešků," uvedl primátor Zdeněk Hřib. Dodal, že maximální cena jedné zastávky v sériové výrobě bude 250 tisíc korun.
Přímo naproti prototypu hlavního města postavila svůj "konkurenční" přístřešek firma JCDecaux, která dnes většinu přístřešků v metropoli provozuje a má také veškeré příjmy z reklam. Praha teď připravuje vypsání tendru na provozovatele po vypršení kontraktu, do kterého se JCDecaux plánuje přihlásit.
Existuje také varianta, že město si zastávky bude provozovat samo, rozhodnuto zatím není. Primátor otázku mobiliáře označil za "problém pocházející z temného dávnověku 90. let" srovnatelný s Opencard.
Iniciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola.
Návrh prošel testovacím obdobím a dnes už stojí například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.