Labuť, pštros a krokodýl v jednom. Vědci objevili nového dinosaura

ČTK ČTK
7. 12. 2017 11:57
Jde o první objev dvounohého dinosauřího masožravce, který měl prokazatelné plavecké schopnosti. Umožňovaly mu to ploutve podobné jako u tučňáků. Po zemi však chodil jako pštros.
Umělecká rekonstrukce dinosaura, pojmenovaného Halszkaraptor escuilliei.
Umělecká rekonstrukce dinosaura, pojmenovaného Halszkaraptor escuilliei. | Foto: Reuters

Vědci objevili neobvyklé zvíře z pravěku. Zobák mělo jako kachna, ale zuby jako krokodýl, labutí krk a vražedné drápy. Podle agentury AP mělo také ploutve jako tučňák, takže umělo plavat, ale na pevné půdě chodilo jako pštros. Jde tak o první objev dvounohého dinosauřího masožravce, který měl prokazatelné plavecké schopnosti.

Kompletní kostru tvora vysokého asi 45 centimetrů, který žil před 75 miliony let, rozpoznali vědci v kusu pískovcové hroudy, jež byla do Evropy propašována z Mongolska. Tam byla také nalezena.

Zvíře "vše v jednom"

"Je to zvláštní zvíře," řekl nizozemský výzkumník Dennis Voeten z Katedry zoologie a ornitologické laboratoře Univerzity Palackého v Olomouci. "Kombinuje různé části, které jsme znali z jiných druhů, do tohoto jednoho malého zvířete," dodal.

Ve studii zveřejněné 6. prosince ve vědeckém časopise Nature Voeten se svými spolupracovníky nazvali zvíře Halszkaraptor escuilliei podle polské paleontoložky Halszky Osmólské.

Podle spoluautora studie, francouzského paleontologa Paula Tafforeaua, mohlo zvíře díky tvaru těla snadno běhat a lovit potravu na pevné půdě i chytat ryby ve sladké vodě.

Vedoucí studie, paleontolog Andrea Cau z Capelliniho geologického muzea v Boloni, prý zpočátku velmi pochyboval o autenticitě fosílie, a to jak kvůli vzhledu kostry, tak i kvůli skutečnosti, že ji z Mongolska propašoval soukromý sběratel. Proto nejprve vycházel z toho, že jde o falešný výtvor, dokud se vědecky nedokázal opak.

V tom pomohlo synchrotronové zařízení, díky kterému vědci pořídili trojrozměrné obrazy fosílie. Ty ukázaly, že šlo skutečně o jednolitého tvora, nikoli o kosterní konstrukci z vícero zvířat, jak se v minulosti zjistilo u jiných objevů dinosaurů.

Video: Na čínském staveništi našli dinosauří vejce:

Na čínském staveništi našli dinosauří vejce. Podle vědců jsou stará 70 milionů let. | Video: Reuters