Našli jsme "těhotného" Tyrannosaura rexe, tvrdí vědci. Objev prý může odhalit DNA dinosaurů

hrz
16. 3. 2016 11:23
Tým vědců ze Severní Karolíny tvrdí, že našel kosterní pozůstatky "těhotného" Tyrannosaura rexe, respektive samice, která se chystala snést vajíčka. Badatelé se domnívají, že mají v rukou tzv. medulární kost, jež se u dnešních ptáků vyskytuje pouze v případě, že se samice chystá snést vajíčka. Objev má teď potvrdit důkladná chemická analýza.
Tyrannosaurus rex
Tyrannosaurus rex | Foto: Wikimedia Commons

Vědci věří, že našli kosterní pozůstatky "těhotného" dinosaura, konkrétně 68 milionů let staré samice druhu Tyrannosaurus rex, informuje americký deník Washington Post.

Objev by mohl vnést více světla do určování pohlaví dinosaurů a vývoje snášení vajec, a setřít tak hranice mezi tyrannosaury a dnešními ptáky. A jak upozorňuje server Discovery News, může obsahovat i "paleontologický svatý grál" - dinosauří DNA.

Tvrzení vědců se zdá velmi odvážné vzhledem k faktu, že pro paleontology je většinou záhadou, jakého pohlaví byl jedinec, jehož kosterní pozůstatky nalezli. V tomto případě navíc disponují pouze stehenní kostí.

Tým vědců ze Severní Karolíny je ale přesvědčen, že má v rukou takzvanou medulární kost. Tento útvar se nachází jen u samic, které se buď chystají klást vejce, nebo je právě kladou. Jedná se o speciální tkáň, která má za úkol vytvářet zásobu vápníku pro skořápky vajec a po jejich nakladení zmizí.

Totožně funguje proces u dnešních ptáků, kteří se vyvinuli právě z druhu Tyrannosaurus rex, tedy královského krutovládce, masožravého dinosaura a  jednoho z nejnebezpečnějších tvorů, co kdy na planetě žili.

"Všechny shromážděné důkazy poukazují na to, že nalezená tkáň je medulární kost," cituje list prohlášení vedoucí týmu výzkumníků Mary Schweitzerové. "Stále však existuje řada onemocnění kostí, která se vyskytují u ptáků, jako je například osteopetróza, a která pod mikroskopem vypadají jako medulární kost. Abychom měli úplnou jistotu, musíme provést chemickou analýzu tkáně," dodává.

Tým nyní usilovně bádá, aby bezpečně potvrdil pohlaví tyranosaura a zjistil, zda kost obsahuje zachovalé fragmenty DNA. Pokud hypotézu potvrdí, půjde o zlomový objev.

Jak sdělila serveru Discovery News Lindsay Zannová, profesorka biologie na univerzitě v Severní Karolíně, jenž je součástí výzkumného týmu, něco takového je možné. Zkoumaná medulární kost skutečně může obsahovat genetický materiál. "Máme určité důkazy, že ve fosiliích dinosaurů mohou zůstat zachovány fragmenty DNA, ale vše ještě musíme podrobit dalšímu zkoumání," řekla Zannová.

Zachování DNA ve fosiliích desítky milionů let vyhynulých dinosaurů však značná část paleontologů považuje za mírně řečeno nepravděpodobné.

Berlínské Přírodovědné historické muzeum vystavilo původní kostru Tyranosaura rexe, jednu z nejvíce zachovaných, které patří tomuto druhu dinosaura. | Video: Reuters