Mikroskop, kterým lidé dohlédnou až k atomům. Chemici za něj dostali Nobelovu cenu

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
5. 10. 2017 11:27
Švýcar Jacques Dubochet (75), Američan německého původu Joachim Frank (77) a Brit Richard Henderson (72) vyvinuli zobrazovací metodu, díky níž můžeme u živých vzorků dohlédnout až k samotným atomům. Královská švédská akademie prohlásila, že jejich kryoelektronová mikroskopie posunula biochemii do nové éry. Podívejte se proč.
Foto: Shutterstock

Kam se díky trojici laureátů posunula biochemie?

Od počátečních objevů trojice laureátů uplynulo mnoho let. V návaznosti na tyto objevy byly elektronové mikroskopy natolik optimalizovány (na snímku), že v roce 2013 dosáhly atomového rozlišení. Výzkumníci nyní mohou rutinně produkovat trojrozměrné struktury biomolekul. V posledních třech letech tak můžeme ve vědecké literatuře a na vědeckých internetových stránkách najít podrobné a dokonale provedené snímky všech zásadních biochemických témat - od proteinů, které způsobují rezistenci vůči antibiotikům, po virus Zika. To vše usnadňuje vědcům výzkum léčby, vývoj léků a podobně. Řečeno slovy Královské švédské akademie věd: "Biochemie nyní čelí výbušnému vývoji a je připravena na vzrušující budoucnost."