Američané touží po jistotě. Televizi ovládli poldové

Karel Veselý
8. 10. 2010 8:00
Novinky nevstoupily do sezóny příliš úspěšně
Blue Bloods
Blue Bloods | Foto: CBS

Los Angeles - Na amerických televizních stanicích se po líném létě rozběhl ostře sledovaný podzimní program a výsledky z prvních týdnů nové sezony ukazují, že zámořské diváky opět táhnou jistoty.

Nedávné televizní ceny Emmy se sice nesly ve znamení kreativních novinek, nových formátů a souboje o pozornost kritiků. Ale nakonec se ukázalo, že stanice zase tolik neriskují a diváci jsou vlastně nejvíc spokojení s oddychovou zábavou a hlavně policejními seriály. Jakoby se s ekonomickou krizí vrátila potřeba bezpečí a odhalování pravdy, která určovala televizní trendy po 11. září 2001.

Foto: Reuters

Žebříčkům tak vládnou i u nás známá dramata Námořní vyšetřovací služba a lasvegaská odnož kriminálek CSI. Daří se ale i další sérii Chirurgů (Grey's Anatomy) a velmi dobrý start měla čtvrtá sezóna nerdovského sitcomu Teorie velkého třesku (představitel hlavního hrdiny Jim Parsons před pár týdny dostal Emmy pro nejlepšího komediálního herce).

Skvěle se vede loňské novinkce ABC, druhé sezoně muzikálu Glee; ze stejné stanice boduje i nový držitel „televizního Oscara" v komediální kategorii, seriál Modern Family. Celkově ale favorité recenzentů plní spíš roli výkladní skříně nebo pocházejí z menších stanic, které nemají šanci zasáhnout do žebříčků.   

Pohled do seznamu podzimních novinek dokazuje, že podle všeho skončila i éra inovativních počinů, jež zrodila výpravné velkorozpočtové série Lost nebo Hrdinové. Tento trend potvrdil rozpačitý start očekávané série Undercovers z dílny J. J. Abramse, autora Ztracených nebo Fringe.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Emmy nečekaně vyhráli Sheldon Cooper a Al Bunda
Scorsese uvedl na obrazovku příliš sympatického mafiána
Seriálový fenomén Glee zaútočil na české obrazovky

Autor symbolizující spojení televizní a filmové tvorby sám režíroval pilotní díl novinky o manželském páru v tajných policejních službách, jenže po nepřesvědčivém prvním týdnu ztratil seriál pětinu diváků, a dokonce se o něm mluví jako o jednom z horkých kandidátů na zrušení.

Nejúspěšnější novinkou byl sprostý dědeček

K nejúspěšnějším novinkám podzimu patří remake kriminálky Hawaii Five-0 ze sedmdesátých let. Zpočátku to vypadalo, že velký úspěch čeká seriál $#*! My Dad Says s Williamem Shatnerem alias Kapitánem Kirkem z původního seriálu Star Trek v roli politicky nekorektního důchodce (jenž se v něčem podobá jeho postavě senilního šéfa právní firmy ze seriálu Boston Legal).  

Foto: Aktuálně.cz

Trendy námět i expresivní název nového pořadu pochází z populárního účtu @shitmydadsays ze sociální sítě Twitter, kde neúspěšný scénárista Justin Halpern začal loni v srpnu zaznamenávat peprné nadávky svého čtyřiasedmdesátiletého otce.

Twitterové zápisky dnes sleduje 1,7 milionu uživatelů, kniha Sh*t My Dad Says vedla několik týdnů žebříček bestsellerů v New York Times a seriál tak měl cestu k úspěchu prošlapanou. Po prvním týdnu, kdy se dostal do dvacítky nejúspěšnějších pořadů, nicméně ztratil pětinu diváků, navíc se do něj pustili kritici.

„Nic z toho, co řekl tatínek v podání Williama Shatnera v upoutávkách, nebylo ani vzdáleně vtipné. A tento trend bohužel pokračoval," píše USA Today. V druhém týdnu mu už dali za pravdu i diváci a  $#*! My Dad Says vypadlo z elitní Top 25.

V žebříčku se naopak udržel nový kriminální seriál stanice CBS Blue Bloods s navrátivším se Tomem Selleckem coby policejním komisařem. V druhém týdnu dokonce „Magnum" porazil všechny konkurenty v pátečním večeru - včetně Kriminálky New York běžící už v sedmé sérii. Slušně se daří i další novince CBS Mike & Molly, sitcomu o obézní milenecké dvojici, která se potká v terapeutické skupině Anonymní jedlíci.

Poldové vs. tančící celebrity

Foto: Aktuálně.cz

Absolutně nejsledovanějším programem jsou ale opět nové díly už jedenácté sezóny taneční soutěže Dancing With the Stars, ve které rády oprašují slávu americké celebrity. Letos v soutěži tančí herec David Hasselhoff nebo zpěvák Michael Bolton. V prvním týdnu přilákala reality show k obrazovkám 21 milionů Američanů (dvacet procent všech diváků, kteří v tu dobu seděli před obrazovkou) a o týden později to bylo ještě o milion víc.

Hned za tančící celebrity a nedělní přenos z ligy amerického fotbalu se vyšvihl nijak výjimečný seriál NCIS - Námořní vyšetřovací služba, který za oceánem zahájil na stanici CBS osmou sezónu (u nás šestou řadu nedávno odvysílala TV Nova). Daří se i jeho spin-offu NCIS: Los Angeles.

V desítce nejsledovanějších pořadů jsou i policejní dramata zakládající odhalení spíš na psychologii než důkazech - Mentalista a Myšlenky zločince (Criminal Minds CSI). Nejúspěšnějším sitcomem je stále Dva a půl chlapa s Charliem Sheenem (u nás TV Nova), který už běží osmou sezonu.

Desítku nejúspěšnějších pořadů aktuálně uzavíral nový fenomén Glee. Popularita pěveckého sboru ze střední školy je ještě zřejmější v speciálním žebříčku zaznamenávajícím sledovanost v demografické skupině 18-49 let, která je nejlukrativnější pro zadavatele reklamy.

Tady jim patří dvojka, Glee vede i v žebříčku preferencí diváků s příjmy nad sto tisíc dolarů ročně. Ve žebříčku dospělých diváků se do desítky dostali i Chirurgové, drží se také Zoufalé manželky a těsně pod ní startují Simpsonovi, kteří zahájili sezónu s číslem 22.

Foto: Aktuálně.cz

Pozornosti se těší i druhá novinka ABC, zmíněná Modern Family, kde má jednu z rolí Ed O'Neill, někdejší představitel Ala Bundyho. Seriál, jenž se snaží skloubit sitcom s čím dál oblíbenějším principem mystifikačního falešného dokumentu (mockumentu), nabízí příběhy několika rodin od „tradičních" svazků až po homosexuální pár s adoptovanou dcerou. První dva díly vidělo okolo 12 milionu diváků, což stačí na konec první dvacítky.

Další vítěz prestižních cen Emmy a symbol nové éry televize, u nás zatím neuvedené drama Mad Men, se vysílá jen na kabelovce AMC, a tak místo komerčního úspěchu zatím sklízí ovace kritiky. Čtvrtá série seriálu zasazeného do prostředí reklamní agentury 60. let běží od konce července a má zatím nejvyšší hodnocení na serveru Metacritic zaznamenávajícím recenze amerických publicistů.

Kritikům se nakonec docela líbí i výpravná novinka HBO nazvaná Broadwalk Empire z kriminálního podsvětí dvacátých let, kterou produkuje expert na mafiány Martin Scorsese.

HBO boduje i s cyklem Treme, novým počinem tvůrců přelomového seriálu The Wire. Po policistech a zločincích z Baltimore se David Simon a Eric Overmyer zaměřili na muzikanty z New Orleans těsně po ničivém hurikánu Katrina.

Foto: Aktuálně.cz

Z pořadů uvedených v běžné síti na Metacritic vítězí drama The Good Wife z CBS, za nímž stojí pro změnu producent Ridley Scott. V premiérovém týdnu „uzmul" čtrnáct procent diváků a v celkovém pořadí mu patřila patnáctá příčka.

Skvělé recenze, ale po dvou dílech konec

Nová sezóna má už i první oběti. Dva neúspěšné večery stačily, aby stanice Fox stáhla svého koně Lone Star o podvodníčkovi žijícím dva životy s dvěma různými rodinami. Ačkoliv měl seriál skvělé recenze a úvodní díl dokonce vyhlásil portál The A.V. Club nejlepším pilotem roku, krk mu zlomila slabá divácká čísla. Ze čtyřech milionů v prvním týdnu spadly ještě o milion a Fox se ho rozhodl zastavit.

Druhým zrušeným programem je pseudodokumentární drama My Generation rekapitulující dějiny USA posledních deseti let na pozadí osudů spolužáků z texaské základní školy. Američtí tvůrci si námět vypůjčili ze švédského pořadu Blomstertid (Boží dálnice), ale prudký propad sledovanosti po prvním dílu přinutil ABC ke zrušení.

 

Právě se děje

Další zprávy