Zachráníte Zemi? NASA žádá o pomoc při hledání asteroidů

Zuzana Mocková Zuzana Mocková
25. 6. 2014 13:00
Američtí vědci žádají veřejnost o pomoc při hledání nových planetárních těles, která ohrožují bezpečnost naší planety. Nadšence lákají na počítačovou hru.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Každý uživatel internetu má teď možnost podílet se na projektu zvaném Asteroid Zoo. Ten se snaží vyhledávat objekty, které potencionálně ohrožující Zemi.

Za kampaní stojí společnost Planetary Resources a občanské sdružení Zooniverse, které oslovují zájemce po celém světě, aby prostřednictvím počítače nebo jiného mobilního zařízení prohledávali obrazové archívy Arizonské univerzity (projekt Catalina Sky Survey) a  označili podezřelá tělesa.

Počítačová hra zachrání planetu Zemi.
Počítačová hra zachrání planetu Zemi. | Video: YouTube

"Doufáme, že se díky našem projektu rozšíří snaha objevovat asteroidy a práce lidí bude skutečným přínosem pro Zemi," řekl prezident a hlavní inženýr Planetary Resources Chris Lewicki ve svém prohlášení.

Najdi si svůj asteroid

Lov asteroidů může sice na první pohled vypadat jako nudná práce, tvůrci projektu ale vytvořili program na vyhledávání těles jako počítačovou hru. Do pátrání se můžete zapojit zde.

Projekt Asteroid Zoo sehnal finanční prostředky na svoji existenci přes komunitní server Kickstarter. Ve výsledku se kampaň zařadila mezi 25 nejúspěšnějších v historii webu, přispělo přes 18 tisíc lidí částkou přesahující jeden milion dolarů.

Asteroidy

Asteroid
  • planetární tělesa označovaná také jako planetky
  • první takovéto těleso objevil Giuseppe Piazzi v roce 1801 a nazval ho Ceres
  • Ceres je největším asteroidem měřícím v průměru 975 km
  • dosud je známo na šest tisíc planetek a každým rokem se objeví další stovky
  • 26 známých asteroidů má průměr větší než 200 km
  • vůbec první přistání na asteroidu (433 Eros) se podařilo sondě NEAR v roce 2001

Vědci se domnívají, že kolem Země plují miliony asteroidů a je nutné být před nimi na pozoru. Objekty s průměrem nejméně 30 metrů by totiž mohly při střetu s naší planetou způsobit velké škody.

V současné době je sledovaných na 620 tisíc těles, což je pouhý zlomek z odhadovaných 60 milionů.

Nashromážděné materiály z projektu Asteroid Zoo od odborníků i zájemců z celého světa budou podkladem pro další zkoumání Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA), který v loňském roce podepsal dohodu o planetární obraně právě s Planetary Resources.

Aktualizováno před 1 hodinou

Mönchengladbach podlehl Schalke a může přijít o druhé místo

Na úvod jarní části německé fotbalové ligy zvítězilo Schalke 04 nad Mönchengladbachem 2:0. Poražená Borussia promarnila šanci na posun do čela tabulky a může přijít o druhé místo, pokud Bayern Mnichov porazí v neděli v Berlíně Herthu.

Schalke vyhrálo díky brankám z úvodu druhého poločasu. V 48. minutě se posedmé v sezoně trefil německý reprezentant Suat Serdar, který je nejlepším střelcem týmu. O deset minut později zvýšil Michael Gregoritsch, který přišel v zimě na hostování z Augsburgu. Svěřenci trenéra Davida Wagnera se dostali na čtvrté místo před rivaly z Dortmundu.

Fotbalisté Getafe po dvou porážkách za sebou ve španělské lize zabrali a díky vítězství 3:0 na hřišti předposledního Leganés se posunuli na páté místo. Před šestým San Sebastianem i sedmou Valencií, které však odehrály o zápas méně, mají náskok dvou bodů.

Getafe v posledních dvou zápasech vyšlo bodově i střelecky naprázdno, ale dnes proti outsiderovi obě série rázně ukončilo. Už po 33 minutách vedlo díky brankám Leandra Cabrery, Allana Nyoma a Jaimeho Maty. Nepovedený zápas San Sebastianu, který na příčky znamenající záchranu ztrácí bod, v závěru ještě završily dvě bleskové žluté karty pro Rúbena Peréze.

Německá fotbalová liga - 18. kolo:

Schalke - Mönchengladbach 2:0 (48. Serdar, 58. Gregoritsch).

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Leganés - Getafe 0:3 (12. Cabrera, 21. Nyom, 33. Mata).

před 2 hodinami

Johnson & Johnson má vyplatit 6,8 milionu dolarů muži, jemuž po léku vyrostla prsa

Muži, který tvrdí, že nebyl varován, že používání antipsychotického léku Risperdal může způsobit růst prsou, zaplatí americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) 6,8 milionu dolarů (přes 154 milionů Kč), a ne osm miliard dolarů. O dnešním rozhodnutí odvolacího soudu ve Filadelfii informovala agentura Reuters. Důvod snížení náhrady škody soud ve zveřejněných dokumentech neuvádí.

O odškodnění ve výši osm miliard dolarů soud rozhodl loni 8. října. Agentura Reuters tehdy napsala, že výsledná suma bude po odvolání výrazně nižší a první soudní rozhodnutí je varovným signálem pro firmu.

před 2 hodinami

Slovinští házenkáři na ME porazili i Island a mají čtvrtou výhru

Překvapivě úspěšné tažení slovinských házenkářů evropským šampionátem nepřerušil ani Island, který jim na úvod druhé čtvrtfinálové skupiny podlehl 27:30. Osmý tým předloňského mistrovství Evropy vyhrál i čtvrtý zápas na turnaji a míří za postupem do semifinále. V něm byli Slovinci na Euru zatím jen jednou, když v roce 2004 na domácí půdě vybojovali stříbrné medaile.

Stoprocentní bilanci si drží také jeden z favoritů Norsko. Vicemistři světa porazili Maďarsko 36:29 a vedou tabulky před Slovinskem. Norové vedli po 18 minutách už 15:5. Sedmi góly se podílela na jasné výhře jejich hvězda Sander Sagosen.

Kromě Slovinců překvapují dál také portugalští házenkáři, kteří hrají na mistrovství Evropy po 14 letech. Spolupořadatele turnaje Švédy deklasovali 35:25 a obhájci stříbrných medailí jsou na pokraji vyřazení. Portugalci jsou v tabulce třetí.

Slovinské reprezentanty vede od úspěchu k úspěchu švédský trenér Ljubomir Vranjes, který mužstvo převzal teprve před měsícem. Šestačtyřicetiletý rodák z Göteborgu jako hráč získal tři evropské tituly a jedno světové zlato. V minulosti už trénoval srbskou a maďarskou reprezentaci. Nyní vede souběžně se slovinským výběrem švédský IFK Kristianstad. V základní skupině se svými svěřenci vyzrál i na národní tým své rodné země.

Mistrovství Evropy házenkářů:

Čtvrtfinálová skupina II (Malmö):

Slovinsko - Island 30:27 (15:14), Norsko - Maďarsko 36:29 (20:12), Portugalsko - Švédsko 35:25 (15:12).

Tabulka:

1. Norsko 2 2 0 0 70:57 4