Nadměrné používání růžové jako dívčí barvy podle nich odrazuje dívky od toho, aby myslely samy za sebe, a nutí je už v útlém věku, aby se smiřovaly s tradiční ženskou rolí.
Podle britského listu Daily Mail to tvrdí experti v reakci na to, že věci pro dívky už se vyrábějí skoro výhradně v růžové barvě.
"Je to vymývání mozku," prohlásila literární konzultantka Sue Palmerová. Řekla také, že děvčátka jsou touto cestou odrazována od samostatného myšlení a od toho, aby se vzbouřila proti "roli princezen".
"Je to tak zákeřné! Ukazuje to, že obchodní síly se mohou dostat pod kůži už v útlém věku. Pro děvčata není už skoro nic, co by nebylo růžové, ať jde o oblečení, knihy nebo hračky. Skutečné nebezpečí je rozsah, v jakém obchodníci ovlivňují myšlení malých dětí."
Jde to prý tak daleko, že malé děti snadno identifikují modrou barvu, ale když se jim ukáže něco růžového, řeknou "Barbie".
Další nejmenovaní experti poukázali na to, že mnohé dívky se od nízkého věku stávají po "dívčí barvě" posedlé.
Věc se už stala i předmětem debaty britských matek na internetu. Jedna napsala: "Ať jdete koupit cokoli, musíte si vybrat, jestli chcete holčičí - růžovou a žlutou, nebo chlapeckou - modrou a šedou, obojí odpudivé."
Mnozí vědci ale říkají, že růžová je jako dívčí barva poměrně nová, napsal dále list.
Podle historiků byla po většinu minulého století růžová díky své blízkosti k červené považována za "mužskou" barvu, zatímco jako ženštější byla chápána "usedlejší" modrá. Posun ve vnímání prý nastal teprve po druhé světové válce.
Studie univerzity v Newcastlu však dospěla k závěru, že děvčátka k růžové tíhnou samovolně už od narození, napsal deník.
čtk