Společnost Waymo, kterou vlastní mateřská firma Alphabet, patří v současnosti k neslibnějším projektům se samořiditelnými vozidly. Jejich robotaxi, kdy za volantem nesedí žádný člověk, už dnes jezdí ve Phoenixu, San Franciscu i Los Angeles ve Spojených státech.
Týdně odbaví 200 tisíc placených jízd. Tento počet ale ještě vzroste, protože se služba během letošního roku plánuje rozšířit i do Austinu a Atlanty.
Lidé se však na robotaxi dívají často skrz prsty. Nechtějí věřit, že určité úkoly zvládne lépe počítač než skutečný řidič. Z nedávné studie společnosti Swiss Re, která se soustředila na vyhodnocení bezpečnosti jízdy autonomních taxi, ale vyplynulo překvapivé zjištění. Autonomní vozidla výrazně překonávají "lidské řidiče", a to i když sedí za volantem moderních aut vybavených nejrůznějšími pokročilými asistenčními systémy (ADAS).
Studie analyzovala data z více než 500 tisíc pojistných událostí a milionů najetých kilometrů. Vozy Waymo se mohou chlubit lepšími výsledky v oblasti bezpečnosti ve srovnání s auty řízenými lidmi. Za zhruba 38 milionů kilometrů, které auta Waymo urazila, bylo zaznamenáno pouze devět pojistných událostí a dvě zranění. Samořídící vozidla vykazují také výrazně nižší počet škod, o 88 procent méně na majetku a o 92 procent na zdraví, než novější automobily (modely 2018-2021) vybavené moderní bezpečnostními asistenty.
Čísla je však třeba brát s rezervou. Zahrnout se totiž musí více proměnných, které ovlivňují lidské řidiče, ať už jde o počasí, různou intenzitu dopravy, či vyšší rychlosti. Waymo testuje vozidla jen v několika málo oblastech, při příznivém počasí a při nižších rychlostech. Cesta k tomu, aby se robotaxi stala běžnou součástí každodenní dopravy a získala si širokou veřejnost, tak bude ještě dlouhá.
"Údaje o pojistných událostech z autopojištění, které se tradičně používají k posouzení odpovědnosti a rizika lidského řidiče, jsou mocným nástrojem pro hodnocení bezpečnostního výkonu autonomních vozidel," uvedl za společnost Waymo ředitel bezpečnosti Mauricio Peña.










