Recenze: Forza Motorsport 6 je splněný oktanový sen všech motofilů

Marek Pros Marek Pros
Aktualizováno 22. 9. 2015 20:09
V současnosti nenajdete lepší závodní videohru, která by byla tak komplexní a navíc zábavná. Šesté pokračování Forzy Motorsport se zbavilo řady nešvarů minulého dílu, odpadl otravný finanční model, vylepšila se umělá inteligence a jako bonus přibylo několik tratí včetně nočních závodů.
Forza Motorsport 6
Forza Motorsport 6 | Foto: Microsoft

Recenze – Přemýšleli jste, jestli existuje motoristické nebe, kde místo rajské hudby burácejí osmiválcové motory a vůni andělských polibků nahrazuje pach spáleného benzinu? Otevřete oči a přestaňte snít, takové místo totiž skutečně existuje. Jmenuje se Forza Motorsport 6 a bez debaty je tou nejlepší závodní videohrou současnosti.

Šestá Forza je prvním dílem, který vychází přímo pro herní konzoli nové generace Xbox One. Více než vzhledem upoutá monstrózním obsahem, který nabízí. Na 25 okruzích včetně projížďky Prahou můžete vytáčet motory 460 vozů od téměř sedmi desítek světových automobilek. Všechna auta jsou licencována, detailně vymodelována včetně interiérů a fantasticky ozvučena. Hra navíc běží v rozlišení 1080p při 60 snímcích za sekundu.

Díky režimu AutoVista můžete vozidla detailně zkoumat, obdivovat a uspokojovat své nejniternější motoristické choutky. Sami budete překvapeni, že "virtuálním očumováním" vozového parku šesté Forzy strávíte desítky minut a ani poté vás precizní práce vývojářů z Turn 10 nepřestane fascinovat.

Forza Motorsport 6
Forza Motorsport 6 | Foto: Microsoft

Samotné provedení vozů v rozpohybované hře již tak detailní není, ale při závodění s 23 oponenty budete mít plný ovladač práce, abyste svého plechového svěřence udrželi na silnici. Přepínat můžete tradičně mezi několika pohledy včetně toho z pilotní kabiny (u všech aut!) a zůstává pouze na vašich řidičských schopnostech a hráčské pohodlnosti, které asistenty a jakou obtížnost si při závodění zvolíte.

Hra toho k přizpůsobení totiž nabízí přehršel – můžete si nastavit, že vám auto automaticky přibrzdí do zatáčky a ještě ukáže ideální stopu nebo vypnout všechny asistenty řízení a modlit se, ať to ve zdraví a cti přežijete. Podle zvolené obtížnosti získáváte kredity, za které si rozšiřujete vozový park a po každé nové úrovni máte možnost získat například exkluzivní auto nebo vylepšení, tzv. mody. Ty si můžete před každým závodem "namontovat" do auta a alespoň nepatrně zvýšit své šance na lepší umístění.

Konzervativnější hráči ocení, že tento tuning není povinný a je spíše úlitbou hračičkám a motoristickým kutilům. Forza se totiž snaží otevřít svoje virtuální závodiště co nejširšímu publiku, aniž by ostřílení závodníci museli nad kompromisy skřípat zuby.

Velkého posunu doznala inteligence soupeřů, která díky technologii Drivatar vyhodnocuje chování všech (reálných) hráčů série Forza na světě a na základě jejich řidičského (ne)umu modeluje jízdní vlastnosti virtuálních soupeřů. Závody jsou díky tomu dynamičtější a nepostrádají pověstný lidský faktor. Při delším tlaku na závodníka před sebou docílíte toho, že špatně dobrzdí zatáčku a vylétne z trati. Výjimkou nejsou ani kolize v šikanách a blokování při předjíždění. O to víc zamrzí pevně nastavená pozice na startovním roštu, kdy máte v podstatě pouze několik zatáček na to, abyste rozhodli o svém pořadí. 

Forza Motorsport 6 (Xbox One):

Forza Motorsport 6

Plusy:

  • Výborná umělá inteligence
  • Vylepšení aut v podobě modů
  • Noční závody a déšť
  • Komplexní motoristická encyklopedie
  • Split screen a zábavný multiplayer

Minusy:

  • Grafika místy zaostává za konkurencí
  • Nutnost prokousávat se dlouhou kariérou
  • Počasí není dynamické 

Novinkou šesté Forzy je počasí a jízda v noci, které sice závody oživují, ale lze je aktivovat pouze u vybraných tratí, nejsou dynamické (celou dobu je tma, resp. pořád prší) a oproti takovému Driveclubu je to spíše zajímavý příslib do budoucna než prvek, kterým by Forza vyčnívala nad konkurencí.

Nejvíce času strávíte v režimu kariéry, kde se musíte propracovat od řízení nejobyčejnějších aut až k závodním speciálům, kde nastává teprve ta pravá výzva a jezdecká nirvána. Chcete-li tedy skočit rovnou na věc, musíte přetrpět alespoň prvních 10 hodin, než se vám odemknou silnější vozítka.

Lékem na monotónnost je velmi povedený režim Showcase, ve kterém si na vlastní kůži vychutnáte slavné motoristické momenty, stíhací souboje nebo testování pro pořad Top Gear. Právě hlasy Richarda Hammonda a Jamese Maye z již zrušeného pořadu vás budou tradičně provázet některými pasážemi hry. 

Podobné detaily dělají z Forzy 6 jedinečnou automobilovou encyklopedii, která třeba není na první pohled tak zábavná jako její sestřička Horizon 2 nebo vizuálně svůdná jako konkurenční Driveclub, ale hráče zmagnetizuje svou komplexností a přístupností. Díky split screenu a zábavnému multiplayeru navíc vydrží dlouhé desítky hodin i po dohrání samotné kampaně. 

Hodnocení: 85 %

Forza Motorsport 6 | Video: YouTube
 

Právě se děje

před 16 minutami

Kanadský soud uznal útočníka, který najel v Torontu do davu lidí, vinným

Kanadský soud uznal vinným z desetinásobné vraždy a 16 pokusů o vraždu Aleka Minassiana, který v roce 2018 vjel v Torontu s dodávkou do chodců. Deset jich zabil a 16 zranil. Osmadvacetiletý muž se hlásil ke skupině lidí žijících v "nedobrovolném celibátu" (anglicky involuntary celibate, zkráceně incel), která je spojována také s dalšími útoky, píší americká média.

Minassianův právník se soudu snažil dokázat, že jeho klient nevěděl, že činí něco špatného, protože trpí poruchou autistického spektra. Minassian se loni k činu nepřiznal a jeho právní zástupci tvrdili, že vzhledem ke svému psychickému stavu není trestně odpovědný.

Soudkyně Anne Molloyová však rozhodla, že se tato tvrzení nepodařilo přesvědčivě prokázat. Není podle ní pochyb, že jeho činy byly dopředu naplánované a úmyslné, a že si byl plně vědom toho, co dělá. Minassian podle ní rovněž vyhledával a užíval si pozornost, kterou mu jeho čin přinesl.

Minassian najel v dubnu 2018 se zapůjčenou dodávkou do davu chodců v rušné čtvrti na severu Toronta. Mezi mrtvými bylo osm žen a dva muži, lidé ve věku mezi 22 a 94 lety.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 16 minutami

Izrael obvinil kvůli masivnímu úniku ropy Írán z ekologického terorismu

Za únik ropy, která zamořila desítky kilometrů pobřeží v Izraeli a Libanonu, je odpovědná loď Emerald libyjského majitele, která vyplula z Íránu. Řekla to dnes izraelská ministryně životního prostředí Gila Gamlielová a únik označila za "ekologický terorismus", který má vazbu na Írán. Její názor ale nepotvrdily bezpečnostní složky.

Podle ministryně je loď stará 19 let a z Íránu vyplula s nákladem surové ropy. V blízkosti Izraele plula za tmy s vypnutými komunikačními kanály. Gamlielová řekla, že posádka toxický materiál nelegálně vypustila do izraelských vod. Izrael podle ní bude usilovat o náhradu u firmy, u níž je loď pojištěna, a nedovolí Íránu ničit moře a život v něm.

"Írán praktikuje terorismus nejenom jadernými zbraněmi a snahou dostat se k našim hranicím. Páchá ho také poškozováním životního prostředí. Bojujeme proti znečištění a ubližování životnímu prostředí bez ohledu na hranice," řekla ministryně. Neposkytla ale informaci o libyjské firmě, která plavidlo vlastní, ani detaily o íránském podílu na úniku látky. Pohrozila však zahájením soudního řízení. "Budeme se soudit jménem všech izraelských občanů kvůli škodě na zdraví, přírodě, floře i fauně," řekla.

Izraelská televize Channel 13 ale oznámila, že představitelé bezpečnostních složek názor Gamlielové nesdílejí. Televize také vyjádřila podivení nad tím, že se na obsahu sdělení ministryně nepodílela tajná služba Mossad nebo jiné bezpečnostní agentury.

Televize Kan s odvoláním na nejmenovaného bezpečnostního představitele oznámila, že se nezdá, že byl Írán do úniku toxinů přímo zapojen. Slova ministryně plně nepotvrdil ani generální ředitel z jejího úřadu Rani Amir.

Zdroj: ČTK
Další zprávy