Ještě nemá ani jméno a je stále v rané fázi vývoje, přesto stihla nová česká videohra zaujmout zahraniční herní servery i hráče z celého světa. O připravovaném titulu nezávislého českého vývojáře Ondřeje Švadleny, ve kterém se Škodou 120 proháníte noční krajinou, již napsaly servery Kotaku, PC Gamer nebo Rock Paper Shotgun.
Zatím nepojmenovaný titul má v sobě mísit prvky závodního simulátoru, únikové hry a boje o přežití. Hlavní hrdina v této hře ve staré škodovce uniká před automobily zloduchů, kteří ho pronásledují.
Hra zaujala nejen zajímavým spojením, ale také temným světem, ve kterém se odehrává. Kvůli mlze a znečištění chybí přímý sluneční svit, a území je tak celou dobu ve tmě a vše v něm postupně umírá. Jediným místem k životu je tak velké město, které si samo vyrábí umělou oblohu. A smysl hry má být právě o cestě do vysněného města.
#indiedev #madewithunity #indiegame #cars Being nervous doesn't help... :D pic.twitter.com/zZZ43lMduI
— Ondrej Svadlena (@Ondrej_Svadlena) November 13, 2016
"Snažím se ve svých dílech reagovat na nějaká témata, která mě osobně zajímají. Ve hře by to měla být v současnosti populární migrace. Svět, do kterého jsem hru zasadil, postupně hnije a nedá se v něm žít. Magnetem pro lidi se tak stává utopické město, kam se snaží všichni dostat, ale nemohou," popsal Ondřej Švadlena. Ve hře chce ukázat závislost lidí na energii a na pocit bezpráví.
Švadlena emigroval s rodiči z Československa v roce 1984 jako malý kluk. Možná i proto původní zprávy referovaly o hře jako o útěku z okupované země, to však Švadlena popírá. "Určitě to v člověku nějaké stopy zachová, ale hra nemá být o tom," popsal.
Přes Rakousko se později dostal do Kanady, kde vyrůstal. Studoval ilustraci a komiks v Belgii, aby se v novém tisíciletí přestěhoval zpět do Česka, kde vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou a pracoval jako 3D animátor a art director. V současnosti žije v Mnichově, kde zároveň tvoří.
Hráčům ani herním vývojářům nejspíše jméno Ondřeje Švadleny nic velkého neříká. Známý je totiž především jako autor krátkých animovaných snímků. V současnosti například sklízí úspěch s filmem Jezdec času (Time Rodent), který byl v rámci světové premiéry oceněn na francouzském festivalu Utopiales.
Snímek vypráví surrealistickou grotesku, kdy pomocí osobité animace líčí svět za pět, deset, nebo sto tisíc let v abstraktním podobenství. Hlavním hrdinou je zpola humanoid, zpola zvířecí tvor procházející jednotlivými obdobími budoucnosti naší existence.
Autor již dříve zaznamenal s několika svými krátkými filmy úspěch v zahraničí, postupně se o českém umělci dozvídají i fanoušci v Česku. V roce 2011 zde vyhrál například třeboňský Anifilm, kde letos vystupoval již jako porotce se svou retrospektivou. Stojí za tím především spolupráce s Martinem Vandasem z MAUR Film, který se jako producent podílel například na animovaných filmech Fimfárum a který "objevil" Švadlenu pro Česko.
Chci poctivou honičku
Ačkoliv se jako animátor nikdy předtím ničemu podobnému nevěnoval, říká, že ho tvorba videohry neuvěřitelně zaujala. Sám se naučil v herním enginu Unity pracovat a postupně vše vylepšoval, přiznává však, že už dosáhl nejspíše vlastních limitů a do budoucnosti bude pokračovat s kolegou programátorem.
Švadlena je ze zájmu o hru velice překvapený a vysvětluje si ho tím, že už jsou lidé nejspíše přesyceni herními blockbustery. "Mám občas pocit, že lidem chybí něco nového. Triple A hry (termín užívaný tituly s největším vývojářským rozpočtem a úrovní propagace, pozn. red.) jsou zavedené a další díly většinou nic nového nepřináší," říká.
I proto zvolil téma honičky a úniku ve spojení s antiutopickým světem. "Je to něco čerstvého a nevídaného. I ve filmech mě zajímaly věci a směry, které ještě nebyly prozkoumány. Zároveň si myslím, že se to lidem líbilo, protože to v nich vyvolává původní strach, který v nás je," dodává.
#gamedev #indiedev #games #Art #artificial #intelligence 3 ways to stop a car - 2) Side Ram: pic.twitter.com/rleNu3Lgcw
— Ondrej Svadlena (@Ondrej_Svadlena) April 11, 2016
A proč zvolil pro hru jízdu ve Škodě 120? "Je to taková moje srdcovka. Škoda 120 bylo mé první auto a dodnes asi i to nejzábavnější na řízení. Vlastně jsem v sobě vždycky měl nějakou lásku k autům. Například když jsem se vrátil z pionýrského tábora, tak první, co jsem chtěl, bylo sednout si do auta," popisuje.
Hra je podle jeho slov ve velmi rané fázi, proto je třeba brát všechny informace zatím s rezervou. Není například jasný vzhled hlavního hrdiny ani rozsah.
A otázkou je i financování. Po sérii článků, které se objevily na předních herních serverech, se mu ozvalo zhruba tucet vydavatelů s tím, že by se hry rádi ujali. Autor hry se zatím nedokázal rozhodnout pro žádnou z variant. Jako poradce mu v podobných (a také jiných) situacích pomáhá i Jakub Dvorský ze studia Amanita Design (Samorost, Machinarium), který byl jeho spolužákem na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové.
První hratelné demo by podle Švadleny mohlo být dostupné v létě příštího roku.