Recenze: Mafia III přináší příběh zrady a rasismu, na české kořeny se příliš neohlíží

Otakar Schön
Aktualizováno 16. 10. 2016 21:08
Dříve český titul vzali do ruky vývojáři ze studia Hangar 13. Zajímavě vyprávěný příběh kazí opakující se mise a nekvalitní grafické zpracování.
Oficiální trailer k třetímu pokračování hry Mafia. | Video: 2K Games

Herní série Mafia je v Česku něco jako národní poklad. Jedna z nejúspěšnějších videoher s českými kořeny, dílo Dana Vávry, se zapsala výrazně do historie interaktivní zábavy. Třetí díl přichází po dlouhém čekání, od příběhu Vita Scaletty uplynulo šest let a dříve český titul vzali do ruky vývojáři ze studia Hangar 13. Výsledkem je řada zásadních změn.

V prvních dvou dílech se Mafia věnovala vyprávění o organizovaném zločinu se sicilskými kořeny. Novinka hráče staví do role Lincolna Claye, mulata, který se po návratu z Vietnamu zapojí do černošské zločinecké organizace a přes původní spolupráci s "Italy" se vydá na cestu pomsty, jež znamená vyhlazení konkurenčních organizací.

Mafia III začíná téměř fantasticky. Fiktivní dokument sleduje výpovědi lidí, kteří se s Lincolnem před lety setkali, kteří ho znají a mohou vyšetřovatelům pomoci odhalit jeho zločiny i motivaci k vraždám a dalším zločinům, jichž se dopustil. A těch nebylo málo.

První okamžiky, kdy hráč získá vládu nad Lincolnem, ukazují přípravu na vyloupení banky. Na malém prostoru se nemusí nic moc stát, stačí sebrat klíčky a nastartovat obrněný bankovní vůz. Pokud ale z nevědomosti vyzkoušíte, co udělá stisk tlačítka, které se zvýrazní, když se přiblížíte k původnímu řidiči přivázanému k židli, uděláte mu do hlavy díru pistolí. Jen tak, bez varování. A potom jej můžete hodit do vody, kde ho sežerou aligátoři.

Krátce poté přichází první seznámení s všudypřítomným rasismem, jaký se dá očekávat v New Bordeaux, ve městě inspirovaném New Orleans v roce 1967. Být veteránem z Vietnamu nic neznamenalo, mulat byl pro bílé obyvatelstvo jen černoch. Autoři si dali záležet, aby rasové napětí ve hře fungovalo a odráželo historickou realitu.

Krásně je to vidět například na výrazech animovaných postav při návštěvě jachtařského klubu pouze pro bílé. Cílem autorů však nebylo vyrovnávat se s historií rasové diskriminace v USA. Hlavní roli hraje vyrovnávání účtů mezi rivalskými gangy: Haiťany, černou mafií, irskou mafií a samozřejmě i tou italskou. A pokud přemýšlíte, jaké je spojení Mafie III s předchozími díly, můžeme prozradit, že se ve hře velmi brzy potkáte se starým známým Vitem Scalettou. A nebude to jen letmé setkání.

Od svých předchůdců se Mafia III liší herním stylem. I když jde nadále čistě o hru pro jednoho, nově mají hráči k dispozici otevřený svět, celé město, které musí ovládnout likvidací konkurentů. Paradoxně jde o nejslabší část hry. Zatímco příběhové mise a hlavně doprovodné animace vytváří fantastickou atmosféru, nutnost dobývat části města působí po chvíli nudně, jako práce.

Nepomáhá ani fakt, že nepřátelé jednají hloupě a snadno je lze likvidovat pomalu a tiše bez nebezpečí. Pokud se rozhodnete pro přestřelky, je to zábavnější, Mafia III sází na historicky věrné zbraně a zásahy mají svou váhu, do nepřátel nemusíte vystřílet desítky kulek jako v Gears of War nebo The Division.

Mafia III má ale ještě jedno ošklivé tajemství a zradu − grafické zpracování zdaleka neodpovídá dnešním standardům. Jednoduše řečeno, hra je ošklivá, plochá, špatně pracuje se světlem, vše v ostrém rozporu se skvělými animovanými sekvencemi.

před 6 hodinami

Vláda USA žaluje Texas, změnou volebních obvodů podle ní diskriminuje menšiny

Americké ministerstvo spravedlnosti dnes podalo žalobu na stát Texas, který podle něj překreslením hranic volebních obvodů diskriminuje tamní latinskoamerickou a černošskou populaci. Jedná se o první žalobu, která napadá nové volební hranice po jejich nedávné změně v souvislosti s se sčítáním lidu. Právní experti očekávají, že se podobných sporů povede celá řada.

Podle americké ústavy se přiděluje počet křesel ve Sněmovně reprezentantům jednotlivým státům podle počtu jejich obyvatel. Ten se zjišťuje každých deset let sčítáním lidu. Texas kvůli nárůstu svého obyvatelstva získal loni nárok na dvě křesla navíc, a bude tak mít 38 zástupců v dolní kongresové komoře. V horní komoře, Senátu, je zastoupení států rovné, každý tam má dvě křesla.

Zvýšením nebo snížením počtu obvodů vzniká nutnost znovu nakreslit jejich hranice, což je v USA předmětem dlouholetých politických sporů. Činitelé politických stran totiž mají k dispozici velice přesné voličské mapy, jež jim umožňují zvolit tvar tak, aby v nově vzniklém obvodu získal jejich kandidát rozhodující výhodu. Proces mají často v rukou komise, které ovládá strana, jež je ve státu zrovna u moci.

Podle žaloby pochází téměř veškerý populační přírůstek v Texasu z komunit Hispánců, černochů a Asiatů, nové mapy těmto skupinám obyvatelstva však nezajišťují možnost, aby si spravedlivě zvolili svoje politické zástupce. Tím stát podle ministerstva porušil některá ustanovení zákona o občanských právech z roku 1965.