reklama
 
 

Fenomén Favorit v obrazech. Příběh kol, která byla tak vzácná, že je téměř nešlo sehnat

3. 6. 2018
Pokud v titulku cítíte jemnou ironii, máte pravdu. Mít kolo Favorit byl po desetiletí sen téměř každého kluka v Československu. Splnit si ho však bylo velice těžké. Byla to vzácná kola, která se dala sehnat obvykle jen takzvaně pod pultem, díky známosti s prodavačem nebo s velkou protekcí. Ne že by se nějak extrémně lišila od jiných sportovních kol vyráběných v Evropě, ale v socialistickém Československu se nic jiného koupit nedalo a státem řízená továrna nebyla schopná vyrobit jich více. Fenomén Favorit nyní připomíná stejnojmenná výstava v Národním technickém muzeu.

Výstava, která bude otevřena až do 30. září, je součástí projektu Národního technického muzea ke 100. výročí vzniku československého státu. Nese název  Made in Czechoslovakia - aneb průmysl, který dobyl svět.

Jak připomíná ředitel Muzea dopravy NTM Arnošt Nezmeškal, kořeny značky Favorit spadají už do doby před druhou světovou válkou a jsou spjaty s rokycanským podnikatelem Františkem Heringem (1887-1961). "Snaha vyrábět kola se Heringovi splnila spoluprací s chebskou firmou Eska. Její majitelé Ambros Swetlik (1871-1932) a Heinrich Kastrup (1860-1929) vytvořili s Heringem v roce 1923 společnost s ručením omezeným, změněnou v roce 1929 na Tripol-Hering, továrna na velocipedy," vysvětluje Nezmeškal.

V roce 1934 se Hering s Eskou rozešel a vyráběl kola už pod svou vlastní značkou. Po druhé světové válce o podnik přišel, továrna přešla pod národní správu, kterou zajišťovala Česká zbrojovka ve Strakonicích.

Ke zrodu značky Favorit přispěl slavný cyklistický Závod míru, který si v zemích socialistického bloku získal podobnou pověst, jako měla na Západě Tour de France. Zároveň to ovšem byla pro komunisty i akce s velkým politickým nábojem. Závod míru se vyvinul z původního závodu Praha-Varšava, jenž se jel poprvé v roce 1948. A závodní kola pro české cyklisty se začala vyrábět právě v Rokycanech.

Původně se kola měla jmenovat Borec

"Někdo na ministerstvu tehdy navrhl značku Borec," vysvětluje Arnošt Nezmeškal z NTM. Tento nápad se však neujal (naštěstí). V rámci strakonické zbrojovky se v té době vyráběly řetězy Favorit a kola tuto značku převzala. "Design značky i její písmo vytvořil výtvarník František Freiwillig," připomíná Nezmeškal.

Se závodními silničními koly neměl nikdo v Rokycanech žádné zkušenosti. Přivedli si tedy Zdeňka Štantejského, který s otcem stavěl závodní kola už před válkou, a společně s ním přišli dva mechanici vyškolení u dalšího experta na stavbu závodních kol - Antonína Periče. Od roku 1951 už se v Rokycanech zaměřili výhradně na sportovní kola a českoslovenští cyklističtí reprezentanti na nich jezdili až do pádu režimu v roce 1989.

Po revoluci Favorit měnil majitele a v podstatě téměř zanikl, dnes však značka opět existuje. V roce 2011 koupil originální ochranné známky původního Favoritu podnikatel Richard Galovič. Jeho firma navazuje na tradici a dodává špičková ručně vyráběná kola.

autoři: dap, Tomáš Vocelka | 3. 6. 2018

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama