Fenomén Favorit v obrazech. Příběh kol, která byla tak vzácná, že je nešlo sehnat

Fenomén Favorit v obrazech. Příběh kol, která byla tak vzácná, že je nešlo sehnat
Foto z aktuální výstavy Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu v Praze. Pojďte se podívat na zajímavé modely z historie značky.
Předchůdcem favoritů byla kola Tripol z 30. let.
Detailní pohledy na model kola značky Tripol vyrobeného v 30. letech minulého století.
Kolo Helyett Grand Prix postavil Zdeněk Štantejský v roce 1938. Po válce začal pracovat pro Favorit a využil tam své zkušenosti se stavbou závodních kol.
Foto: Archiv / PhDr. Jan Králík
Dan Poláček Tomáš Vocelka Dan Poláček, Tomáš Vocelka
Aktualizováno 7. 10. 2019 11:54
Mít kolo Favorit byl po desetiletí sen téměř každého kluka v Československu. Splnit si ho však bylo velice těžké. Byla to vzácná kola, která se dala sehnat obvykle jen takzvaně pod pultem, díky známosti s prodavačem nebo s velkou protekcí. Rokycanský výrobce bohužel nyní oznámil, že už potřetí zkrachoval. Připomeňte si tento fenomén tak, jak ho loni ukázala výstava v Národním technickém muzeu.

Ne že by se Favority nějak extrémně lišily od jiných sportovních kol vyráběných v Evropě, ale v socialistickém Československu se nic jiného koupit nedalo a státem řízená továrna nebyla schopná vyrobit jich více. 

Výstava byla loni součástí projektu Národního technického muzea ke 100. výročí vzniku československého státu. Nesla název Made in Czechoslovakia - aneb průmysl, který dobyl svět.

Jak připomněl ředitel Muzea dopravy NTM Arnošt Nezmeškal, kořeny značky Favorit spadají už do doby před druhou světovou válkou a jsou spjaty s rokycanským podnikatelem Františkem Heringem (1887-1961). "Snaha vyrábět kola se Heringovi splnila spoluprací s chebskou firmou Eska. Její majitelé Ambros Swetlik (1871-1932) a Heinrich Kastrup (1860-1929) vytvořili s Heringem v roce 1923 společnost s ručením omezeným, změněnou v roce 1929 na Tripol-Hering, továrna na velocipedy," vysvětluje Nezmeškal.

V roce 1934 se Hering s Eskou rozešel a vyráběl kola už pod svou vlastní značkou. Po druhé světové válce o podnik přišel, továrna přešla pod národní správu, kterou zajišťovala Česká zbrojovka ve Strakonicích.

Ke zrodu značky Favorit přispěl slavný cyklistický Závod míru, který si v zemích socialistického bloku získal podobnou pověst, jako měla na Západě Tour de France. Zároveň to ovšem byla pro komunisty i akce s velkým politickým nábojem. Závod míru se vyvinul z původního závodu Praha-Varšava, jenž se jel poprvé v roce 1948. A závodní kola pro české cyklisty se začala vyrábět právě v Rokycanech.

Původně se kola měla jmenovat Borec

"Někdo na ministerstvu tehdy navrhl značku Borec," vysvětluje Arnošt Nezmeškal z NTM. Tento nápad se však neujal (naštěstí). V rámci strakonické zbrojovky se v té době vyráběly řetězy Favorit a kola tuto značku převzala. "Design značky i její písmo vytvořil výtvarník František Freiwillig," připomíná Nezmeškal.

Se závodními silničními koly neměl nikdo v Rokycanech žádné zkušenosti. Přivedli si tedy Zdeňka Štantejského, který s otcem stavěl závodní kola už před válkou, a společně s ním přišli dva mechanici vyškolení u dalšího experta na stavbu závodních kol - Antonína Periče. Od roku 1951 už se v Rokycanech zaměřili výhradně na sportovní kola a českoslovenští cyklističtí reprezentanti na nich jezdili až do pádu režimu v roce 1989.

Po revoluci Favorit měnil majitele a v podstatě téměř zanikl, dnes však značka opět existuje. V roce 2011 koupil originální ochranné známky původního Favoritu podnikatel Richard Galovič. Jeho firma se snažila navázat na tradici a dodávala špičková ručně vyráběná kola.

Slovenský podnikatel Galovič koupil značku Favorit za pět milionů korun. Produkci kol rozjel po téměř čtyřech letech příprav díky státní dotaci. Letos v lednu ale jeho firma Favorit Manufacture přestala vyplácet mzdy. Galovič krátce nato prodal výrobu favoritů podnikateli Pavlu Sedlákovi, který ovšem téměř 20 zaměstnancům hned rozdal výpovědi.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Na východě Ukrajiny byl zastřelen voják, další tři utrpěli zranění

Jeden ukrajinský voják byl zabit a další tři utrpěli zranění při sobotním ostřelování pozic vládních vojsk v Donbasu na východě Ukrajiny "ozbrojenými uskupeními Ruské federace" z minometů a dalších zbraní, uvedl v neděli na své internetové stránce list Ukrajinska pravda s odvoláním na komuniké velení ukrajinské armády. Podle něj "ruská okupační vojska" v sobotu desetkrát porušila příměří, v neděli zatím jednou.

Separatisté v neděli naopak obvinili ukrajinskou armádu, že během uplynulých 24 hodin dvanáctkrát porušila dohodnuté příměří ostřelováním vsí ovládaných povstalci. O případných ztrátách se povstalecká agentura DAN nezmínila.

V pondělí se v Paříži mají poprvé setkat prezidenti Ruska a Ukrajiny Vladimir Putin a Volodymyr Zelenskyj, aby za účasti německé kancléřky Angely Merkelové a francouzského prezidenta Emmanuela Macrona jednali o míru v Donbasu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy