Fenomén Favorit v obrazech. Příběh kol, která byla tak vzácná, že je nešlo sehnat

Fenomén Favorit v obrazech. Příběh kol, která byla tak vzácná, že je nešlo sehnat
Foto z aktuální výstavy Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu v Praze. Pojďte se podívat na zajímavé modely z historie značky.
Předchůdcem favoritů byla kola Tripol z 30. let.
Detailní pohledy na model kola značky Tripol vyrobeného v 30. letech minulého století.
Kolo Helyett Grand Prix postavil Zdeněk Štantejský v roce 1938. Po válce začal pracovat pro Favorit a využil tam své zkušenosti se stavbou závodních kol.
Foto: Archiv / PhDr. Jan Králík
Dan Poláček Tomáš Vocelka Dan Poláček, Tomáš Vocelka
Aktualizováno 7. 10. 2019 11:54
Mít kolo Favorit byl po desetiletí sen téměř každého kluka v Československu. Splnit si ho však bylo velice těžké. Byla to vzácná kola, která se dala sehnat obvykle jen takzvaně pod pultem, díky známosti s prodavačem nebo s velkou protekcí. Rokycanský výrobce bohužel nyní oznámil, že už potřetí zkrachoval. Připomeňte si tento fenomén tak, jak ho loni ukázala výstava v Národním technickém muzeu.

Ne že by se Favority nějak extrémně lišily od jiných sportovních kol vyráběných v Evropě, ale v socialistickém Československu se nic jiného koupit nedalo a státem řízená továrna nebyla schopná vyrobit jich více. 

Výstava byla loni součástí projektu Národního technického muzea ke 100. výročí vzniku československého státu. Nesla název Made in Czechoslovakia - aneb průmysl, který dobyl svět.

Jak připomněl ředitel Muzea dopravy NTM Arnošt Nezmeškal, kořeny značky Favorit spadají už do doby před druhou světovou válkou a jsou spjaty s rokycanským podnikatelem Františkem Heringem (1887-1961). "Snaha vyrábět kola se Heringovi splnila spoluprací s chebskou firmou Eska. Její majitelé Ambros Swetlik (1871-1932) a Heinrich Kastrup (1860-1929) vytvořili s Heringem v roce 1923 společnost s ručením omezeným, změněnou v roce 1929 na Tripol-Hering, továrna na velocipedy," vysvětluje Nezmeškal.

V roce 1934 se Hering s Eskou rozešel a vyráběl kola už pod svou vlastní značkou. Po druhé světové válce o podnik přišel, továrna přešla pod národní správu, kterou zajišťovala Česká zbrojovka ve Strakonicích.

Ke zrodu značky Favorit přispěl slavný cyklistický Závod míru, který si v zemích socialistického bloku získal podobnou pověst, jako měla na Západě Tour de France. Zároveň to ovšem byla pro komunisty i akce s velkým politickým nábojem. Závod míru se vyvinul z původního závodu Praha-Varšava, jenž se jel poprvé v roce 1948. A závodní kola pro české cyklisty se začala vyrábět právě v Rokycanech.

Původně se kola měla jmenovat Borec

"Někdo na ministerstvu tehdy navrhl značku Borec," vysvětluje Arnošt Nezmeškal z NTM. Tento nápad se však neujal (naštěstí). V rámci strakonické zbrojovky se v té době vyráběly řetězy Favorit a kola tuto značku převzala. "Design značky i její písmo vytvořil výtvarník František Freiwillig," připomíná Nezmeškal.

Se závodními silničními koly neměl nikdo v Rokycanech žádné zkušenosti. Přivedli si tedy Zdeňka Štantejského, který s otcem stavěl závodní kola už před válkou, a společně s ním přišli dva mechanici vyškolení u dalšího experta na stavbu závodních kol - Antonína Periče. Od roku 1951 už se v Rokycanech zaměřili výhradně na sportovní kola a českoslovenští cyklističtí reprezentanti na nich jezdili až do pádu režimu v roce 1989.

Po revoluci Favorit měnil majitele a v podstatě téměř zanikl, dnes však značka opět existuje. V roce 2011 koupil originální ochranné známky původního Favoritu podnikatel Richard Galovič. Jeho firma se snažila navázat na tradici a dodávala špičková ručně vyráběná kola.

Slovenský podnikatel Galovič koupil značku Favorit za pět milionů korun. Produkci kol rozjel po téměř čtyřech letech příprav díky státní dotaci. Letos v lednu ale jeho firma Favorit Manufacture přestala vyplácet mzdy. Galovič krátce nato prodal výrobu favoritů podnikateli Pavlu Sedlákovi, který ovšem téměř 20 zaměstnancům hned rozdal výpovědi.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Hischier prodloužil s New Jersey smlouvu o sedm let

Švýcarský hokejový útočník Nico Hischier prodloužil o sedm let kontrakt v NHL s New Jersey. Nová smlouva jedničce draftu z roku 2017 vynese celkem 50,75 milionu dolarů. Od sezony 2020/21 tak bude brát v průměru 7,25 milionu dolarů. Dvacetiletý Hischier má v této sezoně ještě poslední rok platnou nováčkovskou tříletou smlouvu se základním příjmem 925 tisíc dolarů a s možností získat na bonusech dalších 2,85 milionu dolarů.

"Jsme šťastní, že máme celý ten proces za sebou a domluvili jsme se s Nicem a jeho týmem na kontraktu, který bude přínosný pro obě strany. Vyzrál v komplexního centra, který odvádí skvělou práci s pukem i bez něj. Těšíme se na jeho další růst," řekl generální manažer Devils Ray Shero.

Hischier, který ve čtvrtečním duelu při výhře nad New York Rangers 5:2 chyběl v sestavě New Jersey kvůli zranění v horní části těla, si v šesti zápasech v této sezoně připsal dvě asistence. V NHL hraje třetí sezonu a má na kontě 157 zápasů a 101 bodů za 37 branek a 64 přihrávek. V pěti zápasech play off si připsal jednu asistenci.

před 1 hodinou

Kornfeil v Japonsku odstartuje z 3. řady, Salač kvalifikaci kvůli těžkému pádu a zlomenině nejel

Jakub Kornfeil obsadil v kvalifikaci na motocyklovou Velkou cenu Japonska sedmé místo a na startu sobotního závodu Moto3 bude stát ve třetí řadě. Filip Salač po pátečním pádu do dnešního programu nezasáhl a teprve se rozhodne, zda v neděli absolvuje Grand Prix.

Kornfeil zajel třetí nejlepší kvalifikaci v sezoně a vyrovnal výkon z Nizozemska, pouze v Alcaňizu a na Sachsenringu si vybojoval druhou řadu. Na základě pátečních jízd, v nichž zajel třetí čas, postoupil přímo do druhé části kvalifikace, protože dnešní třetí trénink se jel na mokré trati a pořadím nezamíchal. V podobných podmínkách se rozhodovalo i o pořadí na startu, Kornfeil zaostal o 863 tisícin za nejrychlejším Niccolem Antonellim z Itálie.

Salač měl těžký pád v pátečním druhém tréninku a se zlomeným malíčkem na pravé noze a potlučeným tělem v druhém dnu v Motegi odpočíval. Pokud bude v neděli závodit, odstartuje z uličky v boxech v důsledku trestu za příliš pomalou jízdu v prvním tréninku.

Další zprávy