Nejošklivější architektura? Nerespektuje svoje okolí, říká Adam Gebrian o budově hlavního nádraží

Nejošklivější architektura? Nerespektuje svoje okolí, říká Adam Gebrian o budově hlavního nádraží
Spolek Scholastika, vzdělávací platforma v oblasti výtvarného a užitého umění a designu, zorganizoval už druhou přednášku z cyklu Nejošklivější architektura v Praze. Tentokrát se týkala budovy hlavního nádraží v Praze.
Budovou hlavního nádraží v Praze, která v sobě snoubí původní secesní podobu od architekta Josefa Fanty, část od autorského kolektivu Danda, Bočan, Šrámek, Šrámková, Trnková a Rothbauer ze sedmdesátých let i současnou rekonstrukci od Patrika Kotase, tentokrát zájemce provedl architekt roku 2015 Adam Gebrian.
Stejně jako raper a výtvarník Vladimir 518 se i Adam Gebrian pokusil obhájit architektonické kvality nové odbavovací haly. Ta vznikla na základě návrhu, který vzešel z architektonické soutěže vypsané v roce 1972.
"Na realizaci budovy byla vypsána regulérní soutěž v roce 1972. Zajímavé je, že se sice bavíme o socialismu a době nedemokratické společnosti. Nicméně když se hledal autor nějaké zásadní realizace a stavby, tak bylo zcela běžné, že se hledal v soutěži myšlenek. Jeho úkolem bylo nejlépe splnit zadané požadavky," vyvrací Adam Gebrian, že by budova, která vznikla v 70. letech, byla poplatná své době. Zobrazit 18 fotografií
Foto: Jakub Plíhal
Petra Jansová Petra Jansová
26. 11. 2015 15:23
Nová odbavovací hala hlavního nádraží v Praze neměla mezi veřejností dobrou pověst. Ambivalentní pocity z ní má i architekt roku Adam Gebrian. Přesto na budově pocházející z doby normalizace nachází řadu kvalit.

Fotogalerie - Architekt roku 2015 Adam Gebrian se v rámci komentované prohlídky cyklu Nejošklivější architektura v Praze snažil přiblížit kvality budovy hlavního nádraží. Ta podle něho navzdory názoru veřejnosti skrývá řadu architektonických kvalit.

"Obecně mám k této budově osobní vztah, protože byla dokončena v roce, kdy jsem se narodil. Považuji ji také za razantní řešení tehdejšího problému zvětšit kapacitu tehdejšího nádraží na problematickém místě v sousedství historické budovy a pod magistrálou," vysvětluje Gebrian.

Odbavovací hala podle něho sice nepatří k těm nejošklivějším budovám, přesto k ní má ambivalentní vztah. "Přemýšlel jsem o tom, co ošklivost vlastně je. Pro mě to není to, že někdo navrhuje věci s jiným vkusem, než mám já, ale spíš to, že někdo vytvoří něco, co urbanisticky či jinak poškodí kvalitu něčeho, co tam fungovalo už předtím," naráží na nevyužitou secesní budovu architekta Josefa Fanty.

 

Právě se děje

Další zprávy