Uhlí vyhrálo nad bohem. Před půl stoletím se rozjel po kolejích kostel v Mostě

Uhlí vyhrálo nad bohem. Před půl stoletím se rozjel po kolejích kostel v Mostě
Celková váha přepravovaného kolosu nakonec činila úctyhodných 12 tisíc tun. Pro představu, tank T-34 vážil okolo 30 tun, takže se v Mostě posouval náklad odpovídající 400 tankům.
V roce 1965 bylo také rozhodnuto o osudu děkanského kostela. Odsouhlasen byl jeho přesun vcelku po obloukové dráze.
Gotický chrám se dokonce zapsal do Guinnessovy knihy rekordů jako nejtěžší předmět přepravený po kolejích.
Dalších 13 let ale trvalo, než byly hotové stabilizační a restaurátorské práce, po jejichž dokončení byl chrám zpřístupněn. Zobrazit 44 fotografií
Foto: ČTK
Dan Poláček Magazín ČTK Dan Poláček, Magazín, ČTK
Aktualizováno 28. 9. 2025 10:46
Přesun kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě, který začal 30. září a skončil 27. října roku 1975, hledá dodnes jen těžko srovnání. Pozdně gotický chrám se díky němu vyhnul osudu ostatních budov v severočeském městě, které byly kvůli zásobám hnědého uhlí určeny k demolici. Náročná akce vyžadovala nejen pečlivou přípravu a plánování, ale i mnoho peněz.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie s kořeny ve 13. století nesl od 16. století unikátní pozdně gotickou tvář. Za pomoci speciálních kolejí a hydrauliky musel urazit trasu 841 metrů, jinak by padl za oběť těžbě uhlí - tak jako celá historická část královského města Most.

Pět let příprav

Zpočátku se rozhodovalo o několika variantách záchrany památky. Nakonec na přelomu 60. a 70. let vyhrál přesun kostela na nové místo. Se stěhováním tak velké stavby v Československu neměl nikdo zkušenosti, takže nalézt odpovídající technické řešení trvalo nějakou dobu a samotné přípravy kostela na přesun zabraly pět let. Přesun budovy začal v 30. září 1975 a dokončen byl 27. října téhož roku.

"Ale přesun jsme si potřebovali odzkoušet. A tak jsme v roce 1971 jako první objekt stěhovali vilku u silnice na Dobříš," uvedl pro Rychnovský deník Josef Holanec, tehdejší zaměstnanec firmy Transfera, která se na akci podílela. "Do doby, než se začal kostel stěhovat, byl každý rok přesunut jeden objekt. Za dobu existence firmy se přemístilo asi čtrnáct objektů."

Obvyklý způsob přesunu staveb pomocí válečků pohybujících se po pevném podkladu byl zavržen ve prospěch metody, která využívala pružnou dráhu a vozíky schopné vyrovnávat nerovnosti terénu.

Byl jsem řidič kostela

Z chrámu bylo odstraněno vnitřní vybavení, snesena kostelní věž, zdi byly zpevněny. V polovině září 1975 byl pak kostel s podzemní kryptou oddělen od základů a naložen na 53 podvozků z plzeňské Škodovky.

Celou akci řídil velín umístěný v kostelním interiéru a vybavený počítači. Stabilitu budovy udržovala čtyři hydraulická ramena, odchylky hlídaly vodováhy a elektronická čidla, z nichž se informace přenášely do velína. "Byl jsem takový řidič kostela," vzpomínal Josef Holanec. A všechno klaplo."Nikoho ani nenapadlo, že by se to nepovedlo. Nakonec se ukázalo, že všechno bylo jištěno víc, než bylo potřeba. To se nemohlo nepovést." Včetně upevnění na nové adrese stál přesun 155 milionů korun.

V původním umístění byl kostel takzvaně orientovaný, ale přesunem po obloukové dráze směřuje nyní jeho presbytář k jihu.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy