Oblečení podle posledních trendů, barevné šátky, výrazný make-up a spousta doplňků. To není popis modelek z módního magazínu, ale obrázek moderních muslimských žen.
Čím dál více se otevírají světu a ukazují svůj život veřejně na internetu. Využívají pro to jak YouTube, tak módní blogy. Společně na nich chtějí bořit předsudky o tom, co to znamená být muslimkou.
Žádné ušlápnuté blogerky v nudných černých hábitech. Tyhle dámy jsou moderní, sebevědomé, budují si kariéru, žijí společensky, jsou věřící - a nebojí se o tom psát na blozích a mluvit ve videích. Inspirují se jimi nejenom čtenářky, ale i oděvní a kosmetické firmy, které tuší mezi muslimským obyvatelstvem velký finanční potenciál.
Seznamte se s některými "hijab bloggers".
Je březen 2015 a třetí kanál BBC vysílá dokument Muslim Miss World. Hlavní postavou je hezká mladá dívka, snad až příliš zaměřená na sebe sama. Je to Dina Torkia, šestadvacetiletá Angličanka egyptského původu.
Ještě než se světu představila v televizi a na internetu, studovala na univerzitě design. Ze školy ale po čase dobrovolně odešla, protože s šátkem na hlavě - tak jak to vyžaduje její víra - mezi ostatní nezapadala.
Našla si tedy práci v call centru a ve volném čase založila módní blog. "Je to pro mě způsob, jak ukázat světu, že i když nosíte hidžáb, můžete vypadat skvěle," vysvětlila deníku The Guardian. Z pouhého koníčku se do dvou let stala práce na plný úvazek, která ji přivedla mimo jiné k založení vlastní oděvní značky.
Dnes se o Dině mluví jako o jedné z nejznámějších blogerek s hidžábem ve Velké Británii a jak sama deníku potvrdila, je běžné, že ji lidé v ulicích Londýna poznávají a zastavují.
Další blogerkou, která se nefotí jinak než v šátku či turbanu, je Ascia Al Faraj, v módním světě známá spíše jako Ascia AKF. V současnosti žije v Kuvajtu, ale v těle jí koluje také trocha americké krve.
Blog o osobním stylu spustila v roce 2012 spolu se svým mužem Ahmadem. "Založila jsem si ho v naději, že bych mohla napomoci společenské změně mezi arabskými ženami. Chci je povzbudit, aby byly v oblékání odvážnější, a přesto nevybočovaly z rámce morálních zásad islámu," řekla muslimskému magazínu Aquila Style.
A její snaha má očividně úspěch - za čtyři roky stačila nasbírat více než 1,7 milionu fanoušků na Instagramu a další tisíce na Twitteru a Facebooku. I ona se pustila do podnikání v módním byznysu. Na internetu prodává dětské oblečení pod vlastní značkou Desert Baby.
Úspěchy v módním průmyslu slaví také britsko-japonská designérka a blogerka Hana Tajima. Nedávno si jí všimla známá japonská značka Uniqlo a požádala ji o spolupráci.
Výsledkem byla kolekce čítající 99 kusů přesně podle módní chuti a specifického vkusu Hany. Zpráva o spolupráci se jihovýchodní Asií šířila rychleji než zemětřesení a nezapomněly se o ní zmínit ani módní magazíny Vogue či Fashionista.
I když byly součástí kolekce hidžáby, Hana se dušovala, že její oblečení není určeno pouze muslimkám. "Je pro každého. Mně osobně se líbí myšlenka, že žena ze zcela jiného prostředí nebo s úplně jiným vkusem si o nějakém kousku z kolekce řekne: To by do mého stylu mohlo zapadnout, to bych mohla nosit," vysvětlovala na webu americké Vogue.
A ještě jedna celebrita mezi muslimskými blogerkami - dvaadvacetiletá Ruba Zia z Nizozemí. Začínala v roce 2013 jako takzvaná vlogerka (blogerka, která natáčí videa) na YouTube.
Její nejúspěšnější videa mají přes milion zhlédnutí, to nejpopulárnější si diváci pustili dokonce více než dvoumilionkrát. Většina těchto krátkých videí se točí kolem tradičního muslimského šátku: jak si hidžáb zajímavě uvázat, jakou barvu nebo potisk zvolit, jak se k němu nalíčit...
Když zrovna nesedí před kamerou, dělá modelku různým firmám, se kterými spolupracuje, pořádá akce pro své fanoušky nebo workshopy, na kterých osobně ukazuje, jak s hidžábem pracovat.
"Pro mladou ženu žijící na 'divokém západě' může být těžké najít dokonalou rovnováhu mezi vírou, módou a společností. To je důvod, proč chci inspirovat ostatní dívky, které se snaží najít svoji cestu životem, stejně jako já," komentuje důvod, proč se veřejně prezentuje na internetu. "Líbí se mi ukazovat, že způsob, jakým lidé přemýšlejí o muslimkách, je strašně staromódní," vysvětluje.
Podívejte se na nejsledovanější video tutoriál Ruby na YouTube: