Záhada yettiho vyřešena. Legendární tvor je prý koza

ČTK / jaz
2. 7. 2014 13:13
Nová studie expertů z Anglie zklamala řadu těch, kteří věřili na bájného tvora z Himálaje. Vědci nepotvrdili jeho existenci.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Profimédia

Londýn – Nedávná zpráva britského odborného časopisu Proceedings of the Royal Society B uvádí, že veškeré dostupné vzorky srsti, u kterých se myslelo, že patří legendárnímu yettimu, ve skutečnosti pocházejí z kozy nebo medvěda.

V květnu 2012 požádal tým pod vedením profesora genetiky Oxfordské univerzity Bryana Sykese muzea i sběratele, včetně slavného horolezce Reinholda Messnera, o nasbírané materiály. Celkem 30 vzorků bylo v takovém stavu, aby se daly provést testy DNA.

Yetti
Autor fotografie: Wiki Commons / Philippe Semeria

Yetti

• v jazyce Šerpů znamená yetti divoké horské zvíře,
  • v roce 1899 objevil Angličan Laurence Waddel v Himálaji otisk velkého chodidla,
  • existence bájného tvora ale nebyla nikdy vědecky dokázána,
  • podle vyprávění má být 2,5 metru vysoký, chlupatý a podobný člověku,
  • mnozí věří, že jde o 100 let vyhynulého lidoopa,
  • podobný tvor se má vyskytovat i v Severní Americe (bigfoot), Austrálii a Číně.

Tři vzorky měly údajně pocházet z yettiho. Jeden z nich ve skutečnosti pochází z jihoasijské kozy serau velký (Capricornis sumatraensis). Další dva - jeden z oblasti Ladákh v indickém státě Džammú a Kašmír a druhý z Bhútánu - poskytly vědcům zajímavé spojení s ledním medvědem (Ursus maritimus).

Vědci usuzují, že tyto chlupy pravděpodobně pocházejí ze vzdálených potomků ledních medvědů, anebo z jejich křížence s hnědým medvědem. "Pokud by se tito medvědi vyskytovali v Himálaji, pak by mohli přispět ke vzniku legend o yettim, zvlášť pokud by jejich chování vůči lidem bylo agresivnější než u místně známých druhů," uvedli vědci.

Stejné zklamání podle odborníků čeká na ty, kdo věří v další anomální primáty, jak věda neutrálně označuje různé legendární tvory včetně například severoamerického bigfoota.

Teorie kolem výskytu yettiho a jemu podobných tvorů spekulovaly, že může jít o přeživší neandertálce či další menší vývojové větve člověka, anebo o vyhynulý druh obřího lidoopa jménem Gigantopithecus.

Vzorky ale většinou pocházejí z medvědů, krav, koní, mývalů i tapírů. Největším zklamáním byl ale vzorek srsti bigfoota z Texasu, který pocházel z velmi chlupatého člověka, patrně Evropana, jak naznačuje genetická shoda.