reklama
 
 

Historický úspěch počítače. Světový šampion Lee s ním prohrál ve složité hře Go

9. 3. 2016
Výhra počítače nad šampionem ve hře Go je považována za podobně historický moment, jako když šachový velmistr Garri Kasparov podlehl v roce 1997 programu firmy IBM. Prastará čínská hra má totiž nevyčíslitelně více herních variant než šachy, umělá inteligence tudíž musí ovládat cosi jako intuici. Korejský mistr po prohře vysvětlil, že hrát proti stroji je mnohem těžší, neboť normálně se v partii rozhoduje i podle fyzických reakcí soupeře.
Doporučujeme

V historické bitvě mezi člověkem a umělou inteligencí počítač těsně porazil světového šampiona ve hře Go, informoval britský server BBC.

Jihokorejský světový šampion Lee Se-dol byl poražen programem Googlu DeepMind AlphaGo v první ze série pěti partií během turnaje v Soulu. Ve hře se soutěží o milion dolarů.

Po třech a půl hodinách hry, kterou vysílaly v přímém přenosu televize z Jižní Koreje, Číny a Japonska a kterou šlo sledovat i na internetu, se Se-dol rozhodl vzdát první partii, když uznal, že už porážku neodvrátí. Podle odborníků se lidský hráč dopustil v závěru hry hrubé chyby.

V říjnu 2015 program přemohl evropského šampiona v Go, pak světového mistra v šachu, jenže tři tisíce let stará čínská hra Go je mnohem komplexnější, složitější a má nevyčíslitelně více variant. Počítač proto musí být vybaven také určitou intuicí.

Softwaroví inženýři Jay Flatland a Paul Rose dokázali sestrojit robota, který složil Rubikovu kostku za 1,047 sekundy. A světový rekord byl pokořen. | Video: Economia |  00:50

Pan Lee byl v klání "nervózní, vzdychal a kroutil hlavou", popisuje reportér BBC. Velkou část zápasu se zdálo, že umělou inteligenci přece jen udolá, jenže v posledních dvaceti minutách AlphaGo šel nezadržitelně do vedení. Zrodilo se vítězství přirovnávané ke slavné výhře programu Deep Blue od firmy IBM nad velmistrem Garrim Kasparovem v roce 1997.

Jak upozorňuje BBC, nejde jen o pouhou hru, nýbrž o seriozní test, čeho jsou vědci a vývojáři v oblasti umělé inteligence schopni dosáhnout. Program nejprve nechali, aby pochopil hru Go, pak ho prověřovali v jednotlivých partiích, přičemž se počítač dokázal učit ze svých předešlých chyb.

"Hraní proti stroji se od klání s člověkem velmi liší. Normálně můžete vnímat soupeřův dech a jeho energii. Mnohokrát se dokonce rozhodujete podle fyzických reakcí toho, proti komu hrajete," vysvětluje Lee Se-dol a dodává: "Doufám, že tato technologie bude použita k něčemu užitečnému."

Umělá inteligence nám pomůže ve všech činnostech, které teď dělají lidé, případně je nahradí. Hasiči nebo záchranáři nebudou muset například riskovat, tvrdí vývojář umělé inteligence Marek Rosa. | Video: Martin Veselovský |  17:11

autor: hrz

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama