Zapomeňte na to, že se víno dělí na bílé, červené a růžové. Španělská firma Gik přišla s naprostou novinkou v jinak tradičním odvětví – s modrým vínem. Nápoj se vyrábí kombinací několika rozdílných druhů červených a bílých hroznů z různých částí Španělska, včetně vinařských oblastí Kastilie-La Mancha nebo La Rioja.
Modrou barvu pak víno dostává z pigmentů slupky červených hroznů a přírodního barviva indigo. Nekalorická dochucovadla jsou později využita k doladění vína a výsledný produkt se chlubí nasládlou příchutí a 11,5 procenta alkoholu. Pořídit si jej můžete za deset eur.
Firma tvrdí, že se jí za několik měsíců podařilo prodat jen ve Španělsku kolem 70 tisíc lahví. Zároveň rozšiřují svůj trh o několik dalších zemí. Úspěch firma zaznamenala i na internetu, na sociálních sítích je sledují tisíce lidí, o jejich nápoji psala velká světová média.
Podle vinařské zásady by se mělo víno vždy podávat podle typu masa, které k němu konzumujete. Bílé víno se hodí k rybám, drůbeži nebo čerstvým sýrům, červené zase k hovězímu či vepřovému masu. Výrobci modrého vína Gik tvrdí, že se jejich víno nejlépe hodí k sushi, k mexickým nachos nebo italským špagetám carbonara. K poslechu pak doporučují zpěváka Jamese Blacka nebo kapelu Alt-J.
Spoluzakladatel společnosti Aritz Lopéz tvrdí, že motivací k vytvoření nápoje byl nezvyk mladých Španělů na tradiční španělská vína. Mladí podle něj preferují pivo, likéry a koktejly. „Nikomu z nás nechutnalo tradiční víno, proto jsme se rozhodli vytvořit víno sladké a snadné na konzumaci,“ řekl deníku The Independent. "Nikdo z nás není vinař, nemáme ani rodinný vztah k oboru," dodává.
On a jeho tým se věnovali vývoji vína na Baskické univerzitě, která jim poskytla laboratoř a tým chemických inženýrů.
Modrá barva nevznikla nějakým náhodným zbarvením, ale vychází z knihy Strategie modrého oceánu. V té se píše o dvou druzích oceánu: o červeném, plném žraloků, kteří proti sobě bojují a krví barví oceán do ruda, a o modrém, kde můžou být lidé díky kreativitě a inovacím volní. "To pro nás bylo tak poetické, že jsme nemohli zvolit jinou barvu," uzavírá Lopéz.