Výstava pod názvem Karel IV., císař z Boží milosti začne v Obrazárně Pražského hradu ve čtvrtek, připravovali ji český historik umění Jiří Fajt a kurátorka Metropolitního muzea v New Yorku Barbara Boehmová. Pětiletá příprava výstavy znamená i nejméně tak dlouhý výzkum. Během něj se objevují nové souvislosti mezi umělci a díly či pracemi a místy jejich původu. Výstava například představí méně známého dvorního malíře Karla IV.
Okamžiky, kdy se podaří identifikovat umělce známého dlouho třeba jen jako monogramistu či připsat ucelené dílo konkrétnímu umělci, jsou v dějinách umění výjimečnými. Odborníci na tyto chvíle čekají třeba celou svou profesní kariéru. "Výstava několik takových případů obsahuje," řekl Fajt.
Návštěvníci se setkají s malířem Sebaldem Weinschröterem; odborná literatura ho znala, v archivech je zapsán jako dvorní malíř Karla IV. působící v Norimberku kolem roku 1360. Nebylo však známé jeho dílo. "Pokusil jsem se mu na základě určité argumentace přiřadit okruh děl z Norimberku a zdá se, že toto připsání je přijímáno s velkou vážností," říká Fajt.
Nepodařilo se mu však najít zprávu, která by přesně doložila konkrétní dílo. "Bohužel to připsání je na základě analýzy kulturně-historického pozadí objednávek, nepodařilo se najít zprávu, že ten či onen oltář, který stojí v Germánském muzeu v Norimberku, namaloval Weinschröter," lituje. Podle něj však tuto skutečnost lze považovat za zajímavý příklad toho, jak se objevují díla dalších malířů - o to cennější je tento případ, že se jedná o dalšího dvorního malíře Karla IV.
Autoři výstavy se podle svých slov "celkem provokativně" pokusili připsat další díla slavnému Petru Parléřovi. "To jistě zase vzbudí diskusi kolem jednoho ze základních témat evropského dějepisu umění 14. století. Myslím, že i odborníci se mají na co těšit, my se těšíme na věcné diskuse," říká Fajt.
Výstava umění z doby vlády císaře Karla IV. a jeho synů krále Václava IV. a císaře Zikmunda na českém trůně se konala v premiéře koncem loňského roku v New Yorku. Její jedinečnost spočívá především v tom, že na jednom místě shromažďuje dobově a tematicky příslušná díla rozesetá za uplynulých více než 600 let po celém světě. Oproti newyorské výstavě bude ta pražská obohacena o 30 děl, jež se jejich majitelé báli poslat přes oceán.