Podle Šnokhausové je proces prakticky ve všech případech podobný. "Obraz se stabilizuje, chemicky čistí, tmelí se defekty, upravují se nerovnosti. Ty tmely se izolují damarovým lakem a následně retušují reverzibilními barvami," popisuje.
Restaurátor by neměl změnit nebo narušit autorův výtvarný záměr. Obraz, který utrpí časem a různými okolnostmi, pak po revitalizaci nabývá kvalitnější podoby. "Restaurování je důležité v tom, že zachovává jednotku originálu. Vzniknou tak některé restaurátorské dodatky, které vylepšují optický vzhled, ale musí to být vše jednoduše zpětně snímatelné," říká.
Na obrazech většinou pracuje dny, v některých případech i týdny nebo déle. Záleží na stavu díla, což často ovlivňují například podmínky, v jakých bylo uloženo. "Za minulého režimu nebývalo výjimkou, že obrazy zůstávaly ve vlhkých depozitářích, a dost tím trpěly," vysvětluje Šnokhausová.
Podle ní délku restaurování může ovlivnit také období, kdy dílo vzniklo. Zvlášť náročná bývá práce s obrazy z 20. století. Ovlivňovala to éra světových válek a horší dostupnost některých materiálů. "Dá se říci, že umělci v této době pracovali s tím, co zrovna měli po ruce, a pomáhali si vším možným. Tím pádem technologie obrazů nejsou tak dobře vybudované a restaurátor musí být hodně obezřetný. Na rozdíl od toho u obrazů ze 17., 18. a částečně i 19. století se reakce na naše postupy a používané materiály dá celkem dobře předvídat," srovnává.
Z výtvarného pohledu je 20. století pověstné také špatnou technologickou výstavbou významných děl z toho důvodu, že umělci silně improvizovali. "Kvůli tomuto fenoménu jsou mnohá díla v polorozpadu," konstatuje restaurátorka.
Neexistuje univerzální postup, jak při obnově postupovat, dodává. Každý restaurátor musí získat zkušenosti a vytvořit si vlastní know-how. "Také pak je nutné dokázat se procítit do daného objektu a autora," dodává.
Třiačtyřicetiletá Petra Šnokhausová je akademická malířka a absolventka pražské Akademie výtvarných umění v oboru restaurování maleb. Tato práce ji lákala už od střední školy uměleckoprůmyslové Sv. Anežky České v Českém Krumlově.
V minulosti se věnovala i obnově nástěnných maleb. Pracovala například na renovaci historických budov v Českém Krumlově a historickém komplexu Červený Dvůr. V poslední době se zaměřuje na restaurování maleb na plátnech a dřevěných deskách. Není výjimečné, že renovuje hodnotná díla i práce druhořadého charakteru, ke každé přistupuje se stejným zájmem a úctou. "Spíš řeším práci samotnou, při které je vždy důležitá obezřetnost," shrnuje.