Trvá do neděle 18. června a každoročně jej navštíví přes 50 tisíc návštěvníků z celého světa. Art Basel je největším a nejprestižnějším veletrhem na světě, který si nenechá ujít žádný z významných sběratelů současného umění.
Sama účast je pro galerie vysoce prestižní záležitostí. Každoročně se o ni uchází několikanásobně víc galerií, než je výstavních míst. Podle ředitele veletrhu Samuela Kellera byl letos poměr přijatých a odmítnutých přibližně 1:3.
Celkem se veletrhu účastní 297 galerií z celého světa. Nejpočetněji jsou zastoupeny ty ze Spojených států, Německa a Švýcarska. Z celé východní a střední Evropy byly pozvány jen čtyři galerie - dvě z Polska, jedna z Ruska a ve zvláštní sekci pro nováčky ještě jedna ze Slovinska.
Z českých galerií se o účast pravidelně uchází jen pražská Galerie Jiří Švestka. Letos se dostala pouze na tzv. čekací listinu. V minulosti byla vybrána celkem třikrát, naposledy v roce 2003.
"To, že na veletrhu jednou jste a podruhé nejste, je hodně nepříjemné. Potřebovali bychom, aby si sběratelé zvykli, že se k nám mohou vracet. Kontinuita je v obchodu s uměním velmi důležitá," říká Jiří Švestka.
"Problémem je, že východní Evropa není z pohledu organizátorů příliš zajímavá. Trhu s uměním dnes dominují Američané, proto dostávají přednost galerie specializující se na autory, kteří jsou v americkém a západoevropském kontextu již zavedení," vysvětluje.
Tomu odpovídá i účast českých umělců. Nepočítáme-li Jiřího Koláře, jsou na veletrhu k vidění jen díla tří českých výtvarníků: Jiřího George Dokoupila, Jitky Hanzlové a Jána Mančušky.
Příznačné je, že všichni tři jsou v Česku vnímáni trochu jako cizinci. Dokoupil a Hanzlová žijí v Německu a jejich tvorba vychází spíše z tamních souvislostí. Mančuškovo dílo pojí s českým prostředím užší vazby; do světa se však prosadil přes newyorskou Andrew Kreps Gallery, nezávisle na dění na domácí scéně.
V katalogu veletrhu jsou uváděni ještě další čeští autoři - malíři Jan Merta a Jakub Hošek a fotograf-outsider Miroslav Tichý, jejich díla však nejsou vystavena.
Mančuška se prezentuje nejen ve výstavním stánku galerie, která jej zastupuje, ale také ve zvláštní sekci veletrhu, která je vyhrazena pro prostorově či koncepčně náročnější projekty. Představuje se zde filmovou a zvukovou instalací Killer without a Cause, zpracovávající téma sebevraždy.
Basilej v době veletrhu skutečně žije uměním. Kromě bohatého doprovodného programu se ve městě letos konají ještě tři další "parazitní" veletrhy.
"Art Basel je zaměřen na modernu a na ty nejslavnější současné autory. My se soustředíme výhradně na současné umění a prostor u nás dostávají hlavně mladší, méně známí umělci," vysvětluje Karoline Willemsová, ředitelka veletrhu Volta Show.
Veletrh, kterého se rovněž účastní Galerie Jiří Švestka, se koná v zastrčené skladištní hale u basilejského přístavu, sběratelé současného umění jsou však podle Willemsové zvyklí chodit za uměním na "divná místa".
Hned vedle haly vedou koleje, a zvuk vlaků aspoň vytváří "alibi" pro sochu Krištofa Kintery Revoluce - dětskou postavu bušící hlavou do zdi, která je jinak nejhlasitějším kusem celé výstavy. Dalšími autory, které Švestka vystavuje, jsou Veronika Holcová, Markéta Othová a Jiří Černický.
Krom toho mohou milovníci umění v Basileji momentálně navštívit ještě monografické výstavy Hanse Holbeina mladšího, Henriho Matisse a britské výtvarnice Tacity Dean. Na město velikosti Plzně víc než dost.
Více o veletrhu Art Basel ZDE