Recenze: Z Moliéra se v Brně stala obhroublá burleska

Luboš Mareček
25. 4. 2012 17:35
Genitální vtipy vytvářejí dojem divadelní obdoby série Slunce, seno...
Foto: NDB

Recenze - Proslulý Moliére je v repertoáru činohry brněnského Národního divadla v posledních sezonách vcelku frekventovaným autorem. Ke třem uváděným titulům (Škola pro ženy, Lakomec, Scapinova šibalství) přibyl nejnověji Měšták šlechticem od nejslavnějšího francouzského dramatika. Jedná se fomálně o nezvyklé dílko nazývané jako komedie-balet v próze o pěti jednáních. Hra napsaná pro královské slavnosti v Chambord s hudbou Jeana-Baptisty Lullyho byla vlastně monstrózní podívanou plnou muziky, tance a činoherních výstupů tedy jakýmsi syntetickým divadlem bezmála na způsob dnešního muzikálu. Měšťák šlechticem se dá hrát (a hrává) i bez tohoto balení, režisér a choreograf nové inscenace Gustav Skála se ale rozhodl, že něco tanečků a dobovou muziku (i když ne z originálu) brněnského publiku nabídne. Jak to dopadlo?

Moliérova hra má velmi prosté jádro, bohatý ale přitroublý Pan Jourdain se chce dostat mezi šlechtu, bere dokonce hodiny galantního chování, tance, šermu, hudby a filosofie. Nic naplat, zůstává jen hloupým nemotorným balíkem, kterého se na konec podaří ošálit. To když v přestrojení za sultánova syna jeho budoucí zeť získá ruku Jourdainovy dcery.

Foto: NDB

Věční zbohatlíci a snobští hulváti

Celou tuto historku lze v dnešní optice nahlédnout jako příběh nejednoho novodobého zbohatlíka, kterému majetek dláždí cestu do vyšších pater společnosti, kde se tito snobští hulvátci často neumějí chovat. A pomyslný můstek k současnosti tvoří také kostýmní koncept Romana Šolce. Bohatě zdobené barokní šaty tady slouží přítomným jako vnějšková kukla, po níž skrývají šaty zcela současného střihu i módy. Dlužno říci, že se toto řešení po čase vcelku okouká a toto fabion rozkročené mezi minulost a dnešek už neokouzluje.

Současný nátěr má dát hře, která se ovšem hraje v kreslených kulisách nóbl barokního příbytku s velkou balustrádou uprostřed, zejména mluvené slovo. Tady se to hemží narážkami, na co si jen vzpomenete: od divadelních her (Mnoho povyku pro nic) až po stupňované vulgarity. Jak ostatně zazní z jeviště: „Všechno to tady trochu páchne fraškou." A ta jak známo využívá ke svému sdělení hrubé karikatury a často až obscénní nadsázky.

Foto: NDB

Režisér Gustav Skála se rozhodl, že při napálení zbohatlického hňupa, bude divácky nejúčinnější právě hrubozrnný humor, který často těží z genitálů a jejich nejrůznějších funkcí či tělesnosti obecně. A tak se vcelku toporně rozjížděný večer po přestávce zvrhne do lidové komedie, obhroublé burlesky, v níž herci někdy řádí jako při školním karnevalu a kdy u publika zabírá nejvíce humor čtvrté cenové skupiny.

Míra vkusu je v těchto případech samozřejmě velmi individuální, jen kdyby výsledek občas nepřipomínal takové divadelní Slunce, seno, jahody. "Kurva, to je zase den," uleví si nad bláznivým mumrajem přiožralá paní Jourdainová a hlediště spustí potlesk na otevřené scéně.

Křehké hopsání

Budiž pro objektivní soud poznamenáno, že stávající inscenační tým vlastně schytal Měšťáka šlechticem narychlo po abdikujícím šéfu činohry Zdenku Plachém a zřejmě i díky šibeničním výrobním termínů šel zřejmě cestou nejmenšího odporu. Avizované zachování formy komedie-baletu tady spočívá v několika krotkých tanečních miniaturách mladé trojice, toto hopsání zřejmě představuje pomyslně křehčí podobu inscenace, kterou si však lze bez těchto čísel velmi lehce představit. Nebudují významně atmosféru ani výsledný dojem z celku.

Foto: Aktuálně.cz

Výkon Jána Jackuliaka v hlavní roli vzbudí uznání zřejmě hromadou textu a také tím, že herec bezmála nesleze z jeviště. Svého hrdinu herec ponejvíce modeluje neustálou manipulací s vytahanými tepláky obtahujícími šourek. Těžkopádnost hňupa Jourdaina v jeho myšlení i konání herec drží v konturách uměřené halasné karikatury, přestože by bylo pro diváka často vděčnější přitlačit na pilu ještě více. Rozverné výkony ostatních mají často až příliš rozjívenou podobu, v níž se na jevišti posléze rojí figurky, kterým by patřila větší kázeň. Čestnou výjimkou je Jana Štvrtecká v roli Nicole. Tato drobná herečka na rozdíl od okolí nepřehrává do křečovité nadsázky a v této své prohnané služtičce umí jemně dávkovat ironii i satiru. Nespoléhá se na vtip, ale umí jej udělat. Zuzana Ščerbová drží svoji paní Jourdainovou v příliš ploské podobě domácí semetriky, která chce manipulovat s manželem a má být legrační často jen proto, že tajně nasává.

A právě sílící přemíra vtipů na první signální nebo pod pasový humor dělá z této inscenace často jakousi lacinou komedii, která tak zastírá svoje podstatnější sdělení tedy nadčasový příběh zazobaného, ješitného a samolibého hňupa, který chce proniknout nahoru třeba do vysokých postů a funkcí a kterému prachy vlezly na mozek.

Moliére: Měšťák šlechticem. Překlad: Svatopluk Kadlec, úprava: Gustav Skála, scéna: Eva Brodská, kostýmy: Roman Šolc, dramaturg: Jaroslav Someš, režie: Gustav Skála, choreograf: Gustav Skála: Hrají: Ján Jackuliak, Zuzana Ščerbová, Lucie Schneiderová, Vratislav Běčák, Petr Halberstadt, Dana Pešková, Jana Štvrtecká, Jakub Šafránek. Premiéra 20. 4. 2012, Mahenovo divadlo.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy