Podcast Na dotek: Rilke žil polyamorii už před 100 lety. Jen tomu tak neříkal

Petr Vizina Petr Vizina - za podpory: Logo GHMP 2
18. 8. 2021 18:00
S výtvarnicí Erikou Bornovou o sochách z polystyrenu, 60 podobách vlastní tváře, podmořských cestách v době pandemie a pracovitosti jejího otce, grafika Adolfa Borna.

"Řekla jsem si, že je to už asi moje poslední životní práce. Zaznamenám svůj obličej, jak si ho pamatuji a jak si sama sebe představuji," říká výtvarnice Erika Bornová s lehkou nadsázkou o 60 akrylových podobiznách, jež vznikly v době, kdy se musela spokojit jen s jedním okem. Aktuálně tvoří úvodní část její výstavy Šílenství je stráž noci, kterou do 31. října v Colloredo-Mansfeldském paláci pořádá Galerie hlavního města Prahy.

Podcast s Erikou Bornovou si můžete poslechnout zde:

Jako jediná autorka v Česku začala experimentovat s objekty vyřezávanými z polystyrenu. O zrak ji pak málem připravil úraz při práci na podobizně Almy Mahlerové - múzy skladatele Gustava Mahlera, malíře Oskara Kokoschky nebo spisovatele Franze Werfela.

"Nenacházela jsem, co muselo ty muže na Almě přitahovat, kromě úzkého pasu, velkých ňader a krásných, dlouhých vlasů. Nepochybně to byla inteligentní žena, skládala písně na motivy Rilkeho básní, zajímala se o kulturní dění v tehdejší Vídni. Vyřezala jsem tedy Almu z polystyrenu a ty čtyři muže z polyuretanové pěny. Jsou o něco menší a lehčí než Alma, vlastně její hračky či loutky," přibližuje Bornová.

Vznik tohoto "sousoší" inspiroval jeden z Alminých partnerů, malíř Kokoschka. "Nesl špatně, když se s ním rozešla. Nechal si udělat její loutku v životní velikosti z béžového plyše. Údajně měla pravé řasy i vlasy. Kokoschka s ní pak pět let cestoval po Rakousku, až mu potom v jednom hotelu údajně shořela," líčí výtvarnice.

Obdobný plastický a vztahový portrét vytvořila Erika Bornová básníkovi Raineru Mariovi Rilkemu. "U něj je také fascinující ta plejáda inteligentních žen kolem. A množství těch, které jej podporovaly, dělaly mu zázemí, ujišťovaly ho, že je úžasný. V tomhle ohledu je nám 19. století dost vzdálené. Řešíme polyamorii, myslím, že Rilke nebo Alma by dnes byli v kurzu."

Název výstavy Šílenství je stráž noci odkazuje nejen k Rilkeho veršům, ale také k fantaskním velkoformátovým "podobiznám" podmořských rostlin a živočichů, na nichž výtvarnice pracovala v době pandemie. Jaký podíl má na jejich vzniku britský přírodovědec David Attenborough a co o sochách z polystyrenu soudil autorčin otec, grafik Adolf Born, prozrazuje Erika Bornová v podcastu Na dotek. Poslechnout jej lze na platformách SoundCloud, Spreaker, Google Podcasts, Spotify i Apple Podcasts.

Podcast Na dotek Petra Viziny
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Podcast Na dotek Petra Viziny

K poslechu zde na platformách SoundCloud, SpreakerGoogle PodcastsApple Podcasts i Spotify.  

 

Právě se děje

Další zprávy