Dnes má premiéru představení Mozart? Mozart! aneb Malá Mozartova smrt a velká nesmrtelnost. Je složeno ze dvou moderních choreografií: Petite Mort světoznámého choreografa Jiřího Kyliána a Requiem současného šéfa baletu ND Petra Zusky.
Černobílý Kylián
Choreografie Petit Mort vznikla už v roce 1991; Kylián ji vytvořil pro Salzburský festival. Byla poslední ze šesti baletů, které jsou známé jako Kyliánovo černobílé období, kdy se inspiroval surrealismem a snažil se proniknout do nitra lidské duše.
Krátký balet na pomalé věty dvou Mozartových klavírních koncertů je postaven pro šest tanečních párů, šest fleretů a šest krinolín. "Je to abstraktní choreografie, která se dotýká lidské duše, emocí, tužeb, nese i silný sexuální podtext," přibližuje dílo Petr Zuska. Petit Mort se dá přeložit jako "malá smrt", ale ve francouzštině je to i výraz, kterým se označuje orgasmus.
V rovině tanečního zpracování vyžaduje choreografie velké soustředění a spolupráci tanečníků. Se souborem ji do Prahy přijel nacvičit Václav Kuneš z Kyliánovy domovské scény Nederlands Dance Theatre. "Představení má specifický charakter," vysvětluje. "Není v něm vidět, že je někdo sólista a někdo tančí sbor - všichni musí tvořit jeden celek."
Tvorba Jiřího Kyliána není pro soubor neznámá. V minulých letech byly v Národním divadle uvedeny například jeho choreografie Sinfonietta, Polní mše nebo Návrat do neznámé země.
Requiem trochu jinak
Zuskova choreografie - vytvořená přímo pro letošní mozartovské výročí - je rovněž abstraktní, bez jednotného příběhu. Jediné pojmenované postavy baletu jsou Otec, Syn a Duch svatý, které slouží coby duchovní symboly a zároveň se překrývají s postavami Mozartova života. "Nechtěl jsem, aby představení vyznělo jako tryzna, spíš jako zamyšlení nad repetitivností lidského bytí, lidské duše," uvádí Zuska.
Mozart své Requiem nestačil napsat celé, zpravidla se uvádí v podobě, jak je dokončil jeho žák F. X. Süssmayer. Zuska si však pro svou choreografii vybral verzi současného švýcarského skladatele Richarda Rentsche. Podle šéfa baletu nové zpracování z Mozarta vychází a jde si svou cestou, aby se k němu opět vrátilo - a prolínání dvou hudebních světů mu bylo inspirací.